על רקע גל הטרור הפוקד בחודשים האחרונים את ירושלים יוצאת היום לדרך תנועה ציבורית חדשה בשם "להציל את ירושלים היהודית". התנועה שמה לה למטרה לפעול למען  ניתוק הכפרים הפלסטינים שסופחו לעיר אחרי במלחמת ששת הימים ולהקמת גדר הפרדה ביטחונית שתחצוץ בינם לבין ירושלים.

הרוח החיה מאחורי היוזמה החדשה הוא השר לשעבר חיים רמון והצטרפו אליו שורה של אישים ממחנה המרכז-שמאל ובכירים לשעבר במערכת הביטחון, בהם השר לשעבר מאיר שטרית, האלופים במילואים עמי איילון, עמוס ירון ועמירם לוין, מפכ"ל המשטרה לשעבר אריה עמית, ניצב בדימוס אליק רון, לשעבר מפקד המחוז הצפוני של המשטרה, הח"כים לשעבר יוצאי העבודה חגי מירום וניסים זוילי, הסופר אלי עמיר, אמיר חשין שהיה היועץ לעניינים ערבים של ראש עיריית ירושלים לשעבר  טדי קולק וכן פעיל השמאל שאול אריאלי, פובליציסט ומומחה בנושא הסכסוך הישראלי- פלסטיני, ירושלים ומכשול ההפרדה.
התנועה החדשה, שמקימיה מדגישים שהיא אינה קשורה למפלגה זו או אחרת, תפרסם היום מודעות גדולות במספר עיתונים יומיים שבהם תבשר על הקמתה.
 

במגילת היסוד שלה נאמר כי "התנועה להצלת ירושלים היהודית הוקמה במטרה לפעול למען ירושלים יהודית באמצעות ניתוק 28 כפרים פלסטינים שסופחו לעיר אחרי מלחמת ששת הימים, כפרים שמעולם לא היו שייכים לירושלים, כמו  מחנה הפליטים   שועפט,  ג'בל מוכבר, צור באחר ועוד". 


שכונת ג'בל מוכבר בירושלים. צילום: מרק ישראל סלם
שכונת ג'בל מוכבר בירושלים. צילום: מרק ישראל סלם

 
"כפרים אילו על תושביהם יחזרו להיות חלק מהגדה המערבית במעמד של איזורי  B או C . ניתוק זה יאפשר , בראש ובראשונה , להגביר את הביטחון של תושבי העיר ירושלים  באמצעות הקמת גדר הפרדה ביטחונית, גדר שתפריד את ירושלים מהכפרים הללו, כדוגמת הגדר  הקיימת בין ישראל וגושי ההתיישבות ביהודה ושומרון".
"צעד זה  גם יאפשר לצה"ל ולכוחות הביטחון לפעול בכפרים אילו כפי  שהם פועלים בשטחי הגדה. כיום רק המשטרה רשאית לפעול בהם".
כתוצאה מכך, מסבירים בתנועה החדשה,  200 אלף פלסטינים  יחדלו מלהיות תושבי קבע  של  ירושלים ולא יהיו בעלי  זכות הצבעה לעיריה . ניתוק זה  ישנה את המאזן הדמוגרפי  בעיר מן היסוד. החזרת  200 אלף ערבים לשטחי הרשות תיצור מצב שבו 80 אחוז מתושבי ירושלים יהיו יהודים ורק 20 אחוז ערבים. מהלך כזה, לדברי התנועה,  יחסוך למדינה מדי שנה  כ-2-3 מיליארד שקלים, שמשולמים לתושבי הכפרים למימון קצבאות הביטוח הלאומי, שירותי בריאות ושירותים עירוניים וממלכתיים אחרים.  
רמון הציג את היוזמה באחרונה באירוע שבתרבות בכפר סבא שבו אמר:  "הכפרים הפלסטיניים שסופחו בעבר לירושלים הפכו ל-40 אחוז מהעיר. 60 אחוז מהילדים עד גיל 18 הם פלסטינים. בואו נעשה גדר בין ירושלים היהודית לכפרים האלה. הביטחון יגבר כי צה"ל יוכל להיכנס לשם. נחסוך כסף כי 200 אלף האנשים עולים כ-3 מיליארד שקל בשנה. אנחנו רוצים להפוך את ירושלים לעיר עם רוב יהודי יציב".
 
הוא סיפר כי לקראת הקמת התנועה קיבל ממצאי סקר שמצביע על כך שלמעלה מ-70 אחוז מהציבור היהודי תומך בהפרדות מהשכונות הפלסטיניות בירושלים. " אני בעד מדינה יהודית", אמר. "מי שרוצה לספח את השטחים הוא בעד מדינה דו לאומית או מדינת אפרטהייד, אני נגד שתי האפשרויות האלה. אנחנו לא צריכים להתעסק באו מאזן, אנו צריכים לשאול מה טוב לנו".
התנועה החדשה תשיק בקרוב את פעולותיה בהפגנה סמלית באחת משכונות התפר בירושלים. חברי התנועה חותרים לתיקון חוק יסוד: ירושלים בירת ישראל שנחקק ביולי 1980. בשנת 2000 נוספו לחוק 3 סעיפים הקובעים בין היתר כי לא תעבור סמכות מתחום ירושלים  לכל גורם זר, מדיני או שלטוני, וכן שתחום ירושלים על פי החוק הוא התחום שנקבע ביוני 1967, לאחר איחוד העיר במלחמת ששת הימים.