מבחן כוח ליו"ר העבודה יצחק הרצוג. על רקע המתיחות הפנימית בעבודה תתכנס היום (ראשון) ועידת המפלגה בגני התערוכה בתל אביב לדיון מדיני־ביטחוני, הצפוי להיות סוער. במרכזו תעמוד תוכנית ההיפרדות מהפלסטינים של הרצוג, שאותה הציג בפני נשיא צרפת פרנסואה הולנד ובפני מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי.



לטענת הרצוג, רוב העם מעדיף את פתרון שתי המדינות. אולם רק מעטים מאמינים שאפשר ליישם אותו בשלב זה. זאת בגלל האיבה, העוינות, הטרור וחוסר האמון הקיצוני בין שני העמים ומנהיגיהם. לכן, כדי לנסות ולצאת מהמבוי הסתום, הרצוג מציע מתווה שנועד לשמור על מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, באמצעות גדר הפרדה שתחסום חדירת מחבלים ותחזיר את הביטחון לתושבי ישראל.



לפי התוכנית, גושי ההתיישבות יוכלו להמשיך לבנות בתוך הגושים - אך לא מחוץ להם. תוכניתו כוללת גם הפרדה של הכפרים הערביים במזרח ירושלים מהבירה והעברתם לרשות הפלסטינית, וזאת כדי לשמור על רוב יהודי בירושלים. באמצעות תוכנית ההפרדה מבקש הרצוג להשיג "תקופת צינון" בת כמה שנים להורדת המתח בין שני העמים, לפני המשא ומתן על הסכם סופי. בתקופה זו יתאפשר לפלסטינים לשפר את כלכלתם ואת רמת חייהם, דבר שיפחית את המצוקה והייאוש המזינים את הטרור. עוד הוא מציע להעביר לרשות הפלסטינית את הסמכויות האזרחיות בשטחיה, אך להשאיר את הסמכות הצבאית בידי צה"ל שיישאר בשלב זה בכל השטח.



המטרה: בידוד חמאס


לצד כל הצעדים האלה מבטיח הרצוג מלחמה בלתי מתפשרת בארגוני הטרור ובמקביל מהלכים צבאיים ומדיניים במטרה לבודד את חמאס ולהכניס את הרשות הפלסטינית לשלוט ברצועת עזה. עוד מציע הרצוג לרתום את מדינות ערב המתונות למאבק משותף בטרור האסלאמי הקיצוני ולכנס ועידת ביטחון אזורית כדי לגבש ברית אזורית שתפעל למיגור האסלאם הקיצוני, כולל בשטחי הרשות הפלסטינית, ותאפשר דו־שיח ישראלי־פלסטיני.



לקראת נאומו בוועידה אמר אמש הרצוג ל"מעריב־השבוע": "כבר בנאומי בכנס המכון למחקרי ביטחון אמרתי שהתוכנית הזאת תיתקל בביקורת מהימין הקיצוני ומהשמאל הקיצוני. שני שליש מהעם איתי, רק הקצוות נגדי, כי נקודת המוצא שלי היא הצורך לממש את ההיפרדות ולהבטיח את קיומה של מדינה יהודית ודמוקרטית.



המפלגה צריכה להחליט אם היא מפלגת שלטון או סניף של מרצ. אני יכול לצעוק כל היום שתי מדינות, אבל בינתיים המציאות בשטח זוחלת לכיוון של מדינה אחת, ערבית־יהודית. את זה חייבים לעצור על ידי הפרדה בין שני העמים. היפרדות, ביטחון והשגת רגיעה הם צעדים ראשונים והכרחיים לעבר מימוש חזון שתי המדינות".



תוכניתו של הרצוג ספגה ביקורת במפלגה, כשבראש המתנגדים ח"כ שלי יחימוביץ, שהאשימה אותו בפזילה לימין. "מול קואליציה שנגררת בשערותיה בידי סמוטריץ' וחזן, חובה על מפלגת העבודה להציב חלופה של הידברות מדינית ולא לוותר עליה בטענה הימנית השגורה שאין עם מי לדבר", אמרה לאחר שנודע לה על תכנית הרצוג. הצעת הסיכום שתובא היום להצבעה בוועידה תכלול גם קטעים מתוכניות מדיניות־ביטחוניות שהציגו לאחרונה חברי הכנסת חיליק בר, עומר בר לב ועמיר פרץ.



נושא נוסף שיעלה היום על סדר יומה של הוועדה, ואף הוא מעורר מחלוקת פנימית וסערת רוחות, הוא ההצעה לקיים לא יאוחר ממאי 2016 ועידה נוספת שתקבע את לוחות הזמנים לפריימריז ולבחירות הפנימיות במפלגה.



על פי חוקת העבודה, הפריימריז אמורים להתקיים 14 חודשים מאז הבחירות. אולם גורמים בעבודה מעריכים כי הרצוג מבקש לדחות את הפריימריז עד לאוגוסט או לדצמבר 2017. הרצוג יגיע היום מחוזק לוועידה, בעקבות הצטרפותו של מזכ"ל ההסתדרות אבי ניסקורן למפלגה. ההערכה היא שהציר הרצוג־ניסקורן יסייע להרצוג להעביר כל החלטה שיבקש בוועידה.



עם זאת, צופים כי הדיון היום יהיה מתוח וסוער. אמנון זילברמן, יו"ר סניף כפר שלם, שבשבוע שעבר חולל מהומה בכינוס של המפלגה בגלל מחאתו על אי קיום בחירות לתפקיד המזכ"ל, מתכוון להגיע עם נאמניו לוועידה ומכין כמה "הפתעות". בתוך כך, מחר יכנס ח"כ עמיר פרץ מסיבת עיתונאים שבה יודיע על עזיבת התנועה ועל חזרתו, שוב, למפלגת העבודה. פעילים בכירים מעריכים שמדובר בהקמת ציר פנימי חדש במפלגה בינו לבין יחמוביץ.