תוכניתו המדינית של יו"ר מפלגת העבודה, יצחק (בוז'י) הרצוג, אושרה הערב (ראשון) בוועידת המפלגה. מאות חברי המפלגה הגיעו על מנת לשמוע ולאשר ואת תוכניתו המדינית, אשר הרצוג מנסה לקדם בכל דרך אפשרית. אל הוועידה הגיעה גם חברת הכנסת שלי יחימוביץ', שמתחה בשבועות האחרונים ביקורת נוקבת על התוכנית. יחימוביץ' לא נשארה לנאומו של היו"ר ולהצבעה, אלא יצאה להשתתף בעצרת לזכרו של השר לשעבר אורי אורבך בירושלים. מי שהתקבל בתשואות סוערות היה מזכ"ל ההסתדרות, אבי ניסנקורן, שהודיע בשבוע שעבר על הצטרפותו למפלגה. "ברוך הבא הביתה", קרא לעברו מזכ"ל המפלגה חיליק בר.

המפלגה אישרה את תוכניתו של הרצוג. צילום: אבשלום ששוני
המפלגה אישרה את תוכניתו של הרצוג. צילום: אבשלום ששוני

 

ועידת מפלגת העבודה. צילום: אבשלום ששוני
ועידת מפלגת העבודה. צילום: אבשלום ששוני


במפלגת העבודה ניסו לטשטש את הבעיות מאחורי הקלעים, וניסו להציג את תוכניתו המדינית של יו"ר המפלגה, שעלה ותקף את נתניהו על הדרך שבה הוא מנהל את המשבר, והציג את הדרך שלו להיפרדות מהפלסטינים. הרצוג פתח ואמר כי "מדינת ישראל נמצאת היום במלחמה. זה לא גל טרור, זוהי אינתיפאדה שלישית. כל יום, לעיתים כל כמה שעות, נרצח עוד ישראלי ועוד ישראלית. ולצערי, המצב הולך בכיוון של הידרדרות ביטחונית קשה יותר. אני לא מוכן לקבל את המציאות הזאת. אני לא מוכן להתרגל אליה. בחודשים האחרונים אני משתתף בלוויות, מבקר בשבעות בכל רחבי הארץ. בוכה עם המשפחות. הלב שלי נקרע. אמש הייתי אצל משפחתה של הדר כהן המופלאה באור יהודה. חודשיים אחרי הטירונות. כמה חודשים אחרי סיום התיכון. הלב בוכה".

מציאות חיינו הנוראה

ועידת מפלגת העבודה. צילום: אבשלום ששוני
ועידת מפלגת העבודה. צילום: אבשלום ששוני

בשלב זה החל הרצוג להציג את תוכניתו המדינית בפני באי הוועידה: "כולנו רוצים הסכם שלום. זה החזון שלנו. כולנו לא רוצים לשלוט על עם אחר. זה החזון שלנו. כולנו רוצים מדינה יהודית ודמוקרטית עם גבולות בני הגנה. זה החזון שלנו. אבל הדרך להגשים את החזון שלנו, מחייבת אותנו להחזיר את הביטחון לתושבי ישראל ולעצור את הגלישה המסוכנת למדינה ערבית יהודית ולהיפרד מכמה שיותר פלסטינים, כדי שכמה שפחות נשלוט על עם אחר. זה הבסיס לתוכנית ההפרדה שלי".

על פי תוכניתו של הרצוג, גושי ההתיישבות ביהודה ושומרון יישמרו על ידי השלמת גדר הביטחון ביניהם לבין השטחים הפלסטינים. עוד לדבריו, "במקביל, ותוך שמירה על עקרונות הביטחון, ישראל תעביר סמכויות אזרחיות לידי הרשות הפלסטינית בשטחים שמעבר לגדר הביטחון כדי לאפשר שיפור תפקודה של הרשות ויכולת המשילות שלה, שיפור הכלכלה הפלסטינית ושליטת הרש"פ כנגד ארגוני הטרור (בכלל זה לפעול ליישום הבנות קודמות בהקשר זה והרחבת שטחי B ביהודה ושומרון). 

ועידת מפלגת העבודה. צילום: אבשלום ששוני
ועידת מפלגת העבודה. צילום: אבשלום ששוני

"עזה חייבת להיות חלק מהפתרון להסדר הקבע. כל פתרון שלא יכלול את רצועת עזה יהווה סכנה למימוש חזון שתי המדינות. לפיכך יש לפעול ככל הניתן להכנסת הרשות הפלסטינית לעזה ולקיחת אחריות מצידה על הרצועה והנעשה בה", הוסיף הרצוג.

ישראל תפעל למען מהלך אזורי משולב, לפיו על ישראל לתת לראשונה מענה רשמי ליוזמת השלום הערבית כולל הערות והסתייגויות מצידה ליוזמה זו. בנוסף נפעל לכינוסה של ועידת ביטחון אזורית על מנת לגבש תכנית אזורית שתפעל למיגור האסלאם הקיצוני ותשמש בסיס לדו שיח אזורי בדגש על דו שיח ישראלי-פלסטיני. 
במסגרת הסכם הקבע תוכר ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי והמדינה הפלסטינית כמדינת הלאום של העם הפלסטיני.

"הייתם מתים שרעיון שתי המדינות ימות" 

יצחק הרצוג בועידת מפלגת העבודה. צילום: אבשלום ששוני
יצחק הרצוג בועידת מפלגת העבודה. צילום: אבשלום ששוני

צה"ל יהיה הצבא היחיד שיפעל בין הים לירדן. שיתוף הפעולה הביטחוני בין ישראל לרשות הפלסטינית יהודק ובכל צעד שמערכת הביטחון תמליץ עליו כדי להקל על הפלסטינים באזורי יהודה ושומרון".