בזמן הרגיש של גל הטרור הנוכחי, הוחלט לקיים בכנסת דיון בנושא שתי מדינות לשני עמים. בעקבות חתימה של 40 ח"כ על בקשה לכך, גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, היה נוכח במליאה וצפוי לנאום. במהלך הדיון היום (רביעי) נשמעו קולות קשים והתבטאויות חריפות, כשהגדיל לעשות ח"כ יואב בן צור שקרא לעבר השמאל: "אתם תמימים. ממש גובלים באוטיזם". באופוזיציה דרשו ממנו להתנצל ולסייג את המילים והוא עשה כן. עשרות חברי כנסת עלו לנאום, כשהצד הנצי של הימין מדבר על מדינה אחת וגניזת חלום שתי המדינות. מהצד השני, עלו חברי האופוזיציה והאשימו את נתניהו במשיכת זמן מדיני יקר. בסופו של דבר אושרה הצהרתו של נתניהו ברוב של 33:42.



נתניהו עצמו אמר במהלך הנאום כי "אין היתכנות לקיים משא ומתן פרודוקטיבי ויעיל. נמשיך לבנות את קיר הברזל לישראל. בנאום בר אילן הבהרתי מה צריך כדי לסיים את הסכסוך. עמדתי על שני עקרונות יסוד. הראשון הוא הכרה הדדית. הפלסטינים רוצים שנכיר בהם, ובכל הסדר שלום, הם יצטרכו להכיר במדינת הלאום שלנו. זה רק טבעי שהם יתנו לנו מה שהם מבקשים לעצמם. העיקרון השני - פירוז. השטח הפלסטיני חייב להיות מפורז מאויבי ישראל. הניסיון מלמד שרק צה"ל יכול להבטיח את הפירוז הזה. לא האו"ם, לא כוח בינלאומי. רק צה"ל, זרועות הביטחון של ישראל. כולנו ראינו מה קרה ברצועת עזה. פינינו וקיבלנו בסיס טרור. כולנו ראינו מה קרה בירושלים שלא פעלנו בבית ג'אלה. ספגנו אש בשכונת גילה". 


 


"לכן בכל הדיבורים על היפרדות, בעד הסדר או בלי הסדר, צריך להבין דבר פשוט. אין היפרדות ביטחונית. אין. לא קיים דבר כזה. ישראל חייבת להמשיך להיות הגורם שאחראי על הביטחון בשטח. ישראל חייבת להיות זאת שמקיימת הלכה למעשה את הפירוז". 



"רבים תקפו אותי אחרי הנאום. תקפו אותי לוותר על התנאים המיותרים, אותם שני עקרונות בסיסיים שהצבתי. כמובן שלא ויתרתי על כך, ומשום כך תוארתי כסרבן שלום. עם פרוץ האביב הערבי לפני חמש שנים, המשכתי באותו קו עקבי. רבים בעולם ובאולם הזה, קיוויתי לשינוי לטובה. אבל נוכח ההפגנות בכיכרות, הבעתי ספק על הצלחת הקדמה והחופש. אמרתי שסביר להניח שיהיו משטרים רודניים על ידי גורמי אסלאם. אמרתם לי שזה הזמן לעשות את הוויתורים ולרוץ להסכם. לא תהיה שעה טובה מזאת. 



"ובכן, חברי הכנסת, 5 השנים האחרונות הוכיחו מי צדק ומי טעה. האסלאם הקיצוני כובש כל שטח אפשרי, הופך מיליונים לפליטים, מאיים על העולם ומפרק מדינות. חובתי כראש ממשלה היא לא לטמון את הראש בחול. אנחנו נלחמים באויב בתוך השטח שלנו ומעבר אליו. זה לא מייתר את הצורך להגן על גבולותינו. אם לא היינו בונים את הגבול במצרים, ישראל היתה נשטפת במאות אלפי פליטים ופעילי דאעש בסיני. לפני שנה הבהרתי של מול השינויים הכבירים שמתחוללים באזורנו, כשכל שטח נתפס על ידי גורמים קיצוניים, אמרתי שבנסיבות הנוכחיות, לא נראה שניתן לבצע את פתרון שתי המדינות לשני עמים. תופתעו להיזכר שגם אז התנפלתם עלי בשצף קצף. והנה, בתחילת השבוע, ביום ראשון, נפל דבר. חברי תנועת מפלגת העבודה קבעו שלא ניתן לממש את שתי המדינות לשני עמים במצב הנוכחי. זה נשמע לכם מוכר? בוקר טוב מפלגת העבודה. ברוכים הבאים למזרח התיכון. השעון המעורר צלצל. אתם מתחילים להבין איפה אנחנו חיים. אתם האחרונים לזהות את המציאות".



"מוטב מאוחר מאשר אף פעם. קודם תקפתם אותי ועכשיו אתם מאמצים את מה שטענתי. לפני שנה אמרת בוז'י: 'אני וציפי נבהיר לערבים שהמשחק החד צדדי נגמר'. עכשיו קבעתם שצריך צעדים חד צדדיים? תחליטו מה אתם רוצים ולמען השם, תדבקו בזה לפחות שבוע אחד. אינני מעוניין במדינה דו לאומית, לא רוצה להפוך מיליון וחצי פלסטינים לאזרחי ישראל. במצב הנוכחי, שטחי יהודה ושומרון יהפכו לבסיס של הטרור האסלאמי. לכן אמשיך לעמוד בתוקף על עקרונות היסוד". הייתם מתייצבים לא נגדנו, אלא לצידנו, במקום להוציא את דיבתנו מעל כל במה בעולם. שמעתי את הרצוג אומר לנשיא צרפת: 'על צרפת לחדול בקידום החלטות אנטי ישראליות. אולי תתייצבו יחד איתנו מול יוזמות נוספות שמבקשות לכפות על ישראל פתרונות מסוימים. אנחנו נמשיך לדחות כל ניסיון לכפות עלינו תנאים, מנגד אנחנו מקיימים מגעים עם מדינות באזור. הן מעריכות את המאבק שלנו עם האסלאם הקיצוני. במשך שנים רווחה ההנחה כי השלום עם הפלסטינים הוא המפתח. אבל המצב הוא הפוך. נמשיך לבנות את עוצמת ישראל". 


 הרצוג: "דיברת על פיתרון מדיני ומיד חטפת כדור בין עיניים מבנט" 

מיד לאחר מכן עלה יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג שאמר: "הבטחת שאתה 'מר ביטחון' חזק מול הטרור, הבטחת שתחסל את החמאס, הבטחת הרים והבטחת גבעות. אתם לא חנונים, אתם יודעים לעשות הכל. מה מזה קיימת? כלום. אפס. אנו בעיצומה של אינתיפאדה שלישית עם עשרות הרוגים ומאות פצועים. התרעתי על זה גם כאן בפניכם חברות וחברי הכנסת שוב ושוב. אבל אדוני ראש הממשלה, אתה לא זז. אתה משותק מפחד. אתה לא יוזם. אתה רק משחק על זמן. והזמן פועל לרעתנו"
עוד אמר הרצוג בנאומו כי "אני יודע שהימין העמוק לא מסכים איתי. הימין העמוק חושב שדווקא סיפוח השטחים על תושביהם הפלסטיניים הוא הפיתרון. מי הפריע לכם לעשות את זה? הקמתם ממשלה על טהרת הימין! מי הפריע לכם להגשים את חזונכם? ממה אתם פוחדים? יאללה, סמוטריץ', חוטובלי, תתחילו לעשות. מה אתם, חנונים? ספחו את השטחים ונראה אז מה יהיה". 
הרצוג הוסיף כי "לנו יש חזון אחר. וכמה שתנסו להרוג אותו זה לא יעזור לכם. חזון שתי המדינות לא מת, אבל הוא לא יקרה מחר. בוודאי ובוודאי כל עוד אתה, מר נתניהו ואבו מאזן, פוחדים לזוז. לכן אני קובע כי מה שאפשר להשיג היום הוא ביטחון לאזרחי ישראל והפרדה ביננו לבין הפלסטינים במעשים ולא בדיבורים" 
הרצוג התייחס לסיורו והצהרותיו של נתניהו אתמול בסיור בגדר ואמר "ואתמול, הפלא ופלא,  אחרי שקראת את הסקרים, ערכת פתאום סיור לאורך תוואי הגדר בגבול ירדן והכרזת שתקיף את כל המדינה בגדרות. הקשבתי קשב רב לדבריך. בהתחלה חשבתי שאימצת את תכנית ההפרדה שלי. אבל מהר מאד התברר שזה בסך הכל עוד ספין שלך. בדיוק כמו נאום בר אילן. אומר משהו – וקורץ. יענו, אל תקחו אותי ברצינות.
"אתה לא מתכוון להיפרד מהפלסטינים, אולי נקיף את המדינה בגדרות, אבל הפלסטינים יישארו בתוכנו. אתה לא רוצה להיפרד מהפלסטינים. אתה פוחד מבנט ואלקין. לממשלה הנוכחית אין את האומץ ואין את הרצון להיפרד מהפלסטינים כמו שאני מציע בתכנית ההפרדה שלי. עם הממשלה הזאת הפלסטינים ימשיכו להיות בתוכנו". אני לא מוכר אשליות 
 "אמנם, אדוני ראש הממשלה –לפני ארבעה חודשים אמרת בוושינגטון משהו על כך שישראל צריכה לנקוט צעדים חד-צדדים, מיד חטפת מבנט כדור בן העיניים והתקפלת. השארת שוב את שטח ההפקר למשיחיים שגוררים את כולנו למציאות של מדינה ערבית-יהודית שתחסל את מדינת ישראל כמדינה יהודית. תכנית ההפרדה שלי מקבלת תמיכת שני שליש מהציבור הישראלי. 7 שנים המדינה הזאת שוקעת בבוץ. אין תקווה, אין ייאוש, מה בדיוק אתם עושים?".
תקף בחריפות את נתניהו. ח"כ הרצוג. צילום: פלאש 90
 

 סמוטריץ': "אי אפשר לנצח את הטרור, צריך להכניע אותם עד הסוף"  

ח"כ עמיר פרץ הציג את התוכנית המדינית של המחנה הציוני ופנה לנתניהו: "רוצה לתת לך דוגמא לאיום דמוקרטי. ניר ברקת נבחר לראשות העיר. בבחירות האלה לא הצביעו 210 אלף מצביעים פלסטיניים רשומים, שלא הגיעו להצבעה בגלל החלטתם. תארו לכם מה היה קורה אם הם היו מגיעים, יכול להיות שאחד מצאצאי המופתי היה נואם בירושלים בתור המנהיג שלה. דמיינו לכם מה יקרה אם מיליון וחצי פלסטינים. יגיעו לקלפיות. סיסמאת הבחירות שלך תהיה שהפלסטינים נוהרים לקלפיות. או שתהיינה שתי מדינות, או מדינה דו לאומית לא שפויה".



ח"כ בצלאל סמוטריץ', מראשוני הנואמים, אמר: "התקווה הזאת למדינה מטופחת בחסותנו על מצע של שקרים, הסתה ואלימות. גל הטרור הזה עם הרבה מאוד תסכול מחוסר היכולת לממשה. מי שאכזב, אלא מי שטיפח את התקווה השקרית הזאת מלכתחילה. היה ברור שזוהי תקווה חסרת סיכוי, שאין להם סיכוי לממש אותה וזה היה עניין של זמן. אדוני רה"מ, השמאל צודק. אין פתרון צבאי שיכול להתמודד עם ילדה בת 13 שלוקחת סכין מהמטבח של אמא שלה ומשם הולכת לדקור. צריך להרחיב את ההתיישבות, צריך להרחיב את הכתרים .



"רק הכרעה, חד משמעית. בתקווה חדשה יוכלו לגל הטרור הזה. אין לנו דרך לנצח את הטרור הזה. יהיה שלב שיהיה יותר, ויהיה ייאוש מוחלט, כניעה והשלמה והם יבינו שאין בשביל מה למות, חבל על הזמן. מי שירצה לחיות כאן חיים טובים מתחת לשלטון העם היהודי, ולטעום מכל הטוב שעשינו פה במקום הזה שהיו בו ביצות. נתניהו, 10 שנים אתה ראש ממשלה, 7 מהן רצופות, אתה טוב, אבל אתה מנהל את הסכסוך במקום להכריע.



"תהיה מנהיג אמיץ, תסתכל לאזרחים בעיניים, תגיד את האמת שאתה יודע - שלא תקום מדינה ערבית במדינת ישראל. תגדע להם את התקווה. זאת הדרך היחידה שלך להיזכר כמנהיג אמיץ.


ח"כ רוזין: "פחד ואינטרס מובילים לכבוד לאומי. ראינו את גרמניה  מתנהלת בפוליטיקה של יוקרה וכבוד ומדינות רבות שהובילו את העם שלהם למלחמות. אנחנו מתגאים בעולם שיש לנו כבוד לאומי. הפכתם את השמאל לבוגדים, זה כבוד לאומי, הפכתם את האומנים לשתולים, זה כבוד לאומי, דוח ה-OECD שמראה שאנחנו המדינה מהעניות בארגון,זה כבוד לאומי, . 20 אחוז מהאוכלוסייה עניים,זה כבוד לאומי, 30 אחוז מהכלואים בכלא הנוער היחיד בארץ הם ממוצא אתיופי, כשגודלם באוכלוסיה 2 אחוז, זה כבוד לאומי. במקום לעסוק במסכי ערפל ולהסית נגד מגזרים באוכלוסיה, ופופוליזם זול, הגיע הזמן שתעניק פתרון לכל האזרחים במדינה זה להעביר לכאן הסדר ופתרון מדיני, וזה יהיה הכבוד הלאומי שלנו".