בעקבות העימות בכנסת בין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ליו"ר האופוזיציה, יצחק הרצוג, סביב הקיפאון המדיני, שוחחו היום (חמישי) רינה מצליח וחגי גולן ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" עם חבר הכנסת צחי הנגבי מ"הליכוד", יו"ר ועדת חוץ וביטחון. "המצב הנוכחי הוא לא טוב, יוזמה היא כן הכרחית. מה אתם עושים כדי שהמצב ישתפר? איך אנחנו מפסיקים להירצח ברחובות?", שאלה מצליח, וח"כ הנגבי ענה: "זה לא קשור ליוזמה מדינית. בכל פעם שיש הסדר מדיני ומשא ומתן מדיני יש הרבה יותר פיגועים והרוגים. זאת עובדה".



עם זאת הוסיף הנגבי כי המצב אינו מונע מישראל ללכת לניסיון להסדר. "כל הקשקושים האלה, שבגלל שאין הסדר יש דקירות, הרי בתקופת אוסלו היו הפיגועים הכי רצחניים, ובתקופת המשא ומתן בקמפ דיוויד היו פה לאחר מכן 1,500 הרוגים. כולנו רוצים להגיע ליישוב הסכסוך בינינו לפלסטינים, כי התוצאה ההפוכה גרועה יותר. ראש הממשלה אמר אתמול בדבריו שהוא נגד מדינה דו-לאומית, הוא חושב שזה אסון לישראל, ולכן הוא רוצה להגיע להסדר, לא בגלל שיש דקירה עם קולפן תפוחי אדמה בצומת גוש עציון".



 



"הזמן עובר והוא לא לטובתנו. המציאות הופכת להיות יותר ויותר בעייתית", ציין גולן, וח"כ הנגבי השיב: "אתה טועה. אני מסתכל על סוריה, על חיזבאללה, על מצרים ועל איראן, על כל החזיתות האלה. אז יש בעיות ויש יש מקומות בהם האיומים הופכים להזדמנויות. הפלסטינים מסרבים להידבר אתנו על 'שתי מדינות לשני עמים'. וכמה שניילל שצריך לעשות יוזמה, תביא את הפלסטינים לשולחן, ואז נראה אם יש אפשרות להגיע להסדר".



"אין תנאים מקדימים למשא ומתן"



"אתה דורש מהם להכיר במדינת ישראל כמדינה יהודית ותנאים שברור שהם לא יכולים לעמוד בהם", ציינה מצליח, ח"כ הנגבי אמר בתגובה כי "אלה דברי הבל. ראש הממשלה אמר אתמול שהדרישות מהפלסטינים הן לא תנאים מוקדמים למשא ומתן". "אתה אומר לי 'דברי הבל', ואתה זה שאומר דברי הבל!", התרגזה מצליח, "אני אביא לך את הציטוטים". "את לא תמצאי ואת תתנצלי!", ענה ח"כ הנגבי, "הוא תמיד אמר שאלה הדרישות שלנו לחתימה על הסכם, אבל לא למשא ומתן. יש לנו דרישות להסכם. למשל לא לזכות השיבה, אבל זה לא תנאי למשא ומתן. זו פשוט בורות. את העקרונות והדרישות שלהם הם יעלו במשא ומתן, אבל הם לא יכולים להכתיב לנו תנאים מוקדמים, וזה מה שהם מנסים לעשות".

על העקיצות ששיגר ראש הממשלה לכיוון מפלגת העבודה אמש אמר הנגבי: "צריך לפעמים לשלב קצת הומור, הומור עצמי כמו שעשה בוז'י הרצוג, או הומור סרקסטי כמו שבחר ראש הממשלה לעשות. אני חושב שבדבריו נתניהו בסך הכל פרק את הכאב והתסכולים שלו, על כך שהם נזפו בו קשות על חוסר המחויבות שלו לעניין 'שתי המדינות', לשיטתם, והוא החזיר להם באותו המטבע".

ערך: אסף נבו