"לא הייתי מודע לרגישות המדינית של נסיעה לחצי האי קרים. בדיעבד, אם הייתי יודע שהנסיעה תגרום לסערת רוחות ולמשבר ביחסי אוקראינה-ישראל, בוודאי שלא הייתי נוסע", כך אמר הבוקר (שישי) למעריב אונליין יו"ר וועדת החינוך של הכנסת, ח"כ יעקב מרגי (ש"ס). 

ח"כ מרגי ביקר השבוע בסבסטופול, בירת חצי האי קרים, הנשלט על ידי בדלנים אוקראינים בסיוע של הצבא הרוסי. בשלטונות אוקראינה רואים בו שטח כבוש. פגישתו עם ראש ממשלת הרפובליקה של קרים, המוחרמת על ידי מדינות המערב ועל ידי ממשלת אוקראינה, עוררה זעם אצל האוקראינים שאף שלחו מכתב מחאה חריף למשרד החוץ בירושלים ואיימו להעמיד את ח"כ מרגי לדין בגין עבירה על חוקי אוקראינה, האוסרים כניסה לחצי האי קרים ללא רשותה של קייב.  

ח"כ מרגי, שחזר אמש אחרי חצות לישראל, אמר למעריב אונליין: "נסעתי נסיעה פרטית בתום לב, הגשתי טפסים לוועדת האתיקה של הכנסת בטרם הנסיעה ונשאלתי בטופס אם אני רוצה ליידע את האגף לקשרי חוץ בכנסת ואת משרד החוץ. השבתי בחיוב ולאחר שבוע וחצי קיבלתי אישור נסיעה. אף אחד לא טרח לעדכן אותי ברגישות הפוליטית והמדינית של נסיעה לקרים. ידעתי שזה שטח במחלוקת ש"נכבש" ע"י הרוסים,  אבל הוזמנתי לנסיעה פרטית ע"י הקהילה היהודית בקרים, לסייע להם להציל מבנה של ביה"ס. במהלך הביקור שם אמרו לי המארחים שמין הנימוס להיפגש עם בכירים מקומיים וארגנו לי פגישה עם ראש ממשלת הרפובליקה של קרים. אנשי הממשל המקומי דאגו להציב שם דגלי ישראל, רוסיה ואת הדגל של הרפובליקה של קרים. והם ניצלו את זה לפרופגנדה". 
 

"הביקור עורר הדים וביקורות רבות" 


ח"כ מרגי הביע תקווה כי המשבר יסתיים בכי טוב, ואמר כי בכוונתו לשוחח עם סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי ולהבהיר לה כי מדובר בנסיעה בתום לב וכי לא הייתה לו כל כוונה לגרום לנזק ביחסי החוץ של ישראל: "יש מי שמנסה ללבות את המשבר ואני מקווה שהוא לא יתפתח אלא יסתיים". 

הרב הראשי של אוקראינה ושל קייב, הרב משה אסמן, אמר בשיחת טלפון מקייב למעריב אונליין כי "הנסיעה של מרגי לחצי האי קרים לא הייתה מעשה חכם בלשון המעטה, ישראל לא צריכה להכניס את הראש לסכסוך בין רוסיה ואוקראינה. האוקראינים מצפים שישראל לא תתערב בענייניה פנימיים. הביקור עורר הדים באוקראינה וביקורות רבות, קיבלתי טלפונים גם מיהודים וגם מחברי פרלמנט אוקראינים הזועמים על הביקור, וישנם אפילו קולות שקוראים לבטל את ההסכם ההדדי בין אוקראינה וישראל, המבטל את הצורך בוויזות, מה שיכול לפגוע אנושות בביקורים באומן. אני מקווה שזה לא יקרה ומנסה בכל כוחותיי לכבות את הלהבות".