הרמטכ"ל, רב-אלוף גדי איזנקוט, נפגש אתמול עם תלמידי תיכון בבת ים, אמר שצה"ל לא פועל לפי "סיסמאות כמו הקם להורגך השכם להורגו", והוסיף: "אני לא רוצה שחייל ירוקן מחסנית על נערה בת 13 עם מספריים". בתגובה דרש חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' מ"הבית היהודי", משר הביטחון יעלון, לזמן את הרמטכ"ל לבירור, ולנזוף בו בשל התנהגות שאינה הולמת. ניסים משעל ורינה מצליח שוחחו עם סמוטריץ' ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" ושמעו ממנו: "ההתבטאות הזו של הרמטכ"ל איננה ראויה, אמירה חמורה שמשקפת סולם עדיפויות ערכי כושל. עומד רמטכ"ל ומזלזל, ומציג את זה כאיזה מין סיסמה.


שמעתי בדבריו זלזול רב מאוד במונח הזה של 'הקם להורגך השכם להורגו'".



"בהנחה שהיא לא משקפת את עמדת צה"ל, אני מצפה מהרמטכ"ל להבהיר את הדברים ולהגיד שצה"ל בהחלט חי תחת הכלל המוסרי 'הקם להורגך השכם להורגו'", הוסיף סמוטריץ'. "הערך המוסרי הראשון במעלה של 'הקם להורגך השכם להורגו', מעבר לזה שהוא ערך יהודי עתיק יומין, מנחה את טוהר הנשק. הזכות שלנו להשתמש בנשק היא מתוקף היותנו צריכים להגן על עצמנו. אוי ואבוי אם צה"ל יחפש לעצמו סולם ערכים אחר". "קשה לברוח מהתחושה שצה"ל בשנים האחרונות חותר הרבה פחות לניצחון ולהכרעה של האויב ושל הטרור ומתעסק הרבה יותר בלשמר אופק מדיני ולשמר פרטנר ולוודא שאנחנו לא מבעירים את השטח יותר מדי. צה"ל צריך להתחנך לניצחון", הוסיף.

הרמטכ"ל איזנקוט בפגישה עם תלמידים בבת ים. צילום: דובר צה"ל
הרמטכ"ל איזנקוט בפגישה עם תלמידים בבת ים. צילום: דובר צה"ל


"האמירה הזאת שצה"ל לא חי בסיסמאות היא קשקוש בלבוש", המשיך סמוטריץ'. "כל מערכת חיה לפי כללים ועקרונות. צה"ל חי בסיסמאות. זה נכון שאחרי כל סיסמה יש עבודת יישום והטמעה במציאות המורכבת, שזה בסדר גמור. אנחנו יודעים שיישום הכלל הזה במציאות דורש הרבה שיקול דעת. ברור שלא התרגזתי על האמירה שלא צריך לרוקן מחסנית על ילדה בת 12-13, אם היא כבר לא מסוכנת ולא מסכנת אף אחד מאיתנו".

"ברור לי שיש לנו רמטכ"ל טוב, שעושה עבודה מצוינת בצה"ל, ומוביל את צה"ל, אני מקווה, למקומות טובים", ציין סמוטריץ'. "אני חושב שהיתה לו כאן מעידה בלשונו, התבטאות אומללה. לפני כמה ימים המדינה רעשה וגעשה בגלל שהרב הצבאי הראשי רקד בחתונה יחד עם הרב איציק שפירא (מחבר הספר "תורת המלך", א.נ), ונתנו ידיים ורקדו יחד ושימחו חתן וכלה. בוודאי שאני משווה בין הדברים, זו מעידה וזו מעידה. לא יכול להיות שכאשר מישהו שובר קצת ימינה אז זה לא בסדר, וחייבים לקרוא אותו לסדר ולנזוף בו בלי כל פרופורציה, אבל אם מישהו שובר שמאלה, אז זה בסדר. אי אפשר לחיות עם מוסר כפול".

"משעל על הבוקר", כל יום ב-9:00 ב"רדיו ללא הפסקה 103FM"