ראש האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג (המחנה הציוני) השתתף הבוקר (שבת) באירוע 'שבתרבות' במבשרת ציון בהנחיית העיתונאי שלום ירושלמי והתייחס לסערה שעוררו דברי הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט, השבוע וביקר בחריפות את התנהלותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו באומרו כי: "אסור לנו, אני חוזר, אסור לנו להכניס את צה"ל לשיח הפוליטי. זה הצבא של כולנו. אבל נתניהו הפקיר את הרמטכ"ל למשיחיים בימין הקיצוני".



לדברי הרצוג, הרמטכ"ל לא צריך הגנה של ח"כים מהאופוזיציה. "צה"ל צריך שראש הממשלה יעמוד ויגבה את מפקדו. ואת זה הוא לא עשה. נתניהו נתן לשרים וחברי כנסת מהקואליציה שלו לבזות את האיש שמופקד על ביטחוננו – הרמטכ"ל. זה מעשה שלא ייעשה". הרצוג הוסיף כי ראש הממשלה היה צריך לעצור את זה, אבל כמו שלא עצר את ההתקפות על נשיא המדינה לפני חודשיים, גם הפעם הוא מאפשר להם לזרוע שנאה ופילוג בעם ולבזות את צה"ל. זו בושה. הימין הקיצוני נגד צה"ל וראש הממשלה נותן להם להשתולל ולהרוס כל חלקה טובה".


יצחק הרצוג ב"שבתרבות" במבשרת ציון

"איך הורים אמורים לשלוח את בנם או בתם לצבא כשהם יודעים שראש הממשלה לא מגבה את הרמטכ"ל? שהוא מפחד מהמשיחיים בימין הקיצוני עד כדי כך שהוא לא מוכן להרחיק אותם מפגיעה במפקד של בנם?!", תהה יו"ר המחנה הציוני.



כשנשאל על תוכנית ההפרדה שהציג, אמר הרצוג כי "נתניהו לא מוכן להיפרד מהפלסטינים. הצעתי את התוכנית היחידה שתאפשר את חזון שתי המדינות בהמשך. זה החזון היחיד שישמור על ישראל כמדינה בטוחה, יהודית ודמוקרטית. התכנית שלי כבר משפרת את מצבה של ישראל. היא מביאה תוצאות. עברתי בין מנהיגי העולם והצגתי את תוכנית ההפרדה מהפלסטינים. הסברתי להם שאין כרגע היתכנות למדינה פלסטינית ולכן צריך לעשות צעדים שיגבירו את הביטחון ויפרידו בין שני העמים. זה צעד קריטי בדרך ליישום חזון שתי המדינות וזה בדיוק מה שרוב הציבור בישראל רוצה ומייחל לו - מדינת ישראל בטוחה, יהודית ודמוקרטית".



הרצוג התייחס גם לאמירותיהם של דיפלומטים ומנהיגים באירופה וביניהם הקנצלרית מרקל, לפיהם אין זו העת לדבר על פתרון שתי המדינות, ואמר: "אני שמח שהעולם מתחיל להבין את זה - קראתי ושמעתי בתקשורת שפרשנים אומרים שמרקל אימצה את תוכנית הרצוג. מה שנתניהו הרס בשבע שנים - אני תיקנתי תוך שלושה שבועות. אם ניישם עכשיו את תכנית ההפרדה, לא רק שיהיה לנו יותר ביטחון, אלא גם העולם יוריד מאיתנו את הלחץ".



לפיד: "השרים צריכים להתבייש"


יו"ר מפלגת יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד התייחס אף לנושא, באירוע "שבתרבות" ברחובות, ואמר כי"צריך לתת גיבוי מלא לכוחות הביטחון, לעבודה שלהם ולהוראות הפתיחה באש. ראיתי ב-24 השעות האחרונות התקפות בלתי פוסקות על של פוליטיקאים על הרמטכ"ל. התקפה על הרמטכ"ל פירושה התקפה על צה"ל. אנחנו לא נתן שיתקפו את הרמטכ"ל ואת צבא הגנה לישראל ויגררו את צה"ל לפוליטיזציה. לא ייתכן. שיתביישו להם השרים שביקרו אותו ככה".



גם יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, התייחסה הבוקר ב"שבתרבות" ברעננה לשתיקתו של נתניהו אל מול דבריהם של חברים בקואליציה שלו נגד הרמטכ"ל, גדי אייזנקוט: "העובדה שנתניהו לא התנער מדבריהם של בכירים בקואליציה שלו, אותם מחרחרי מוות כמו ישראל כץ, סמוטריץ ואחרים, שמתחו ביקורת על הרמטכ"ל בשל אמירתו "שהוא לא רוצה שחייל ירוקן מחסנית על נערה עם מספריים", היא הסכמה שבשתיקה למדיניות של כדור בין העיניים".



גלאון הוסיפה: "אין ספק שטרור היחידים בחודשים האחרונים הוא נורא, מחריד ומזוויע. חובתו של חייל לנטרל את אותה נערה עם מספריים, כך שהיא תישאר בחיים, והדבר הבא יהיה לשפוט אותה ולהעניש אותה עפ"י חוקי מדינת ישראל".



"במקום שנתניהו יתנער מבכירי הקואליציה שלו וייתן לנו תשובות לגבי איך אפשר להגן על ביטחון כל אזרחי ישראל לטווח הארוך, הוא שותק ונותן למסיתים בממשלתו להתגולל על הרמטכ"ל", אמרה.