תנועת החרם נגד ישראל ממשיכה לפעול נגד מדינת ישראל ונציגיה. נשיא המדינה לשעבר שמעון פרס צפוי להגיע בסוף השבוע לדרום אפריקה כדי להשתתף באירוע הצדעה למדינת ישראל, שמארגנת המגבית המאוחדת של הקהילה היהודית במדינה. לרגל הביקור הגיש ארגון עורכי הדין המוסלמיים בדרום אפריקה הגיש היום (שלישי) בקשה לתובע במדינה להוציא צו מעצר לנשיא המדינה לשעבר, שמעון פרס. 



עילת הבקשה לכאורה היא תמיכתו של פרס בצרפת במלחמתה נגד אלג'יריה וגם אחריותו על הפצצת כפר קנא במהלך מבצע ענבי זעם. נראה כי בסופו של דבר המוטיבציה העיקרית לקמפיין נגד פרס מבוססת על הטענה של תנועת החרם שהנשיא לשעבר תמך בשלטון האפרטהייד במדינה בשנות ה-70 וה-80. יש לציין כי פרס מעולם לא הביע תמיכה בשלטון האפרטהייד בדרום אפריקה



מלשכתו של פרס נמסר: "הנשיא לשעבר ייסע ליוהנסבורג וימשיך לעמוד על במות הקהילות היהודיות בעולם, להצדיע לישראל ולחזק אותה ושום יוזמה לחרם או איום לא ירתיעו אותו".



משרד המשפטים ומשרד החוץ הישראלי מטפלים בנושא מול השלטונות בדרום אפריקה מטרה לסכל את הבקשה ולמנוע את מעצרו של פרס. השר גלעד ארדן אמר בגלי צה"ל כי "ניסיונות כאלה נעשים כל העת ואנו נותנים להם מענה ונמנע מזה. לא צריך לשדר פניקה בגלל כל תביעה משפטית שכל אחד יכול ליזום אותה".



נעמי הדר, מנכ"לית המגבית, סיפרה בראיון לגלי צה"ל, כי שגרירות ישראל בדרום אפריקה והקהילה היהודית עושות הכל כדי לוודא שהנשיא לשעבר אכן לא ייעצר, והיא הוסיפה כי מלשכתו של הנשיא לשעבר נמסר להם כי למרות זאת, הוא יגיע ליוהנסבורג כדי להשתתף באירוע. עוד אמרה הדר, כי אנשי תנועת ה-BDS במדינה האפריקאית הם לא תומכים גדולים בפלסטינים, אלא פשוט אנטישמים.

פרס אמור לנצל את ביקורו הקצר בדרום אפריקה, שבה לא ביקרה אישיות ישראלית בכירה זה זמן רב, כדי לערוך סדרת פגישות עם אישים שונים במדינה. הוא גם ישתתף בטקס אזכרה מיוחד לזכרו של נלסון מנדלה, נשיאה הראשון של דרום אפריקה לאחר סיום משטר האפרטהייד.

כזכור, פרס לא השתתף בטקסי האשכבה למנדלה ב-2013, בזמן ששימש עדיין כנשיא, מאחר והיה חולה באותם ימים. ראש הממשלה בנימין נתניהו נמנע מלטוס לאותם טקסי אשכבה בגלל העלויות הגבוהות של הטיסה, ולבסוף ייצגה את ישראל משלחת של חברי כנסת. כעת מנהלת לשכת פרס מגעים עם משפחת מנדלה כדי לנצל את הביקור לצורך קיום טקס אזכרה מיוחד בהשתתפותו של הנשיא לשעבר.