חוק ההשעייה, שמטרתו לאפשר את השעייתם של חברי כנסת, כבר עורר סערה גדולה בכנסת ומחוצה לה. היום (שלישי) עלה קידומו של החוק הילוך והגיע לוועדת החוקה חוק ומשפט בכנסת, שם התחדש הדיון לקראת הכנתו לקריאה ראשונה. יו"ר הועדה, ח"כ ניסן סלומינסקי אמר כי כל מי שיפריע יסולק מהדיון, אולם למרות בקשתו הדיון התקיים תוך סערת רוחות.

יו"ר הכנסת, ח"כ יולי אדשלטיין, מתח ביקורת על החוק, אותו מקדם ראש הממשלה נתניהו, ואף אמר בדיון: "אני מקווה שבסוף נהיה במצב בו כל חבר כנסת יפעל בנושא כזה על פי צו מצפונו, ולא על פי משמעת סיעתית, ויצביע רק על פי מה שנראה לו נכון וראוי".

יו"ר הכנסת הוסיף כי "אני סבור גם כיו"ר, כמחוקק ואדם שיש להתחיל את התהליך הזה ב-61 חברי כנסת - זו טעות. כל פעם יהיה מצב שחברי כנסת יגידו שהם רוצים להילחם בהסתה והאחרים לא. לפחות 70 חברי כנסת ראוי שיתמכו ואלו הם בעיני 'דמי רצינות' מינימליים". 

  
"הכשר לחיסול פוליטי" 

 
יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, תקפה בחריפות את היוזמה לחוקק את חוק ההשעיה: "חקיקת החוק הזה תיחשב לאחד הרגעים המביכים והמבזים של כנסת ישראל, אחד המעמדים המבישים של הכנסת שמבקשת לתת. הדמוקרטיה היא לא משחק, ופרשנות כזאת נותנת הכשר לחיסול פוליטי. גם אם תעטפו את זה בצלופן ורדרד זה יכתים את ספר החוקים"

גלאון אף תקפה את דבריו של אדלשטיין ואמרה: "יש תפקיד ליו"ר כנסת, הוא צריך להגן גם על המיעוט בכנסת. ראש הממשלה ויו"ר הקואליציה חוגגים על החוק הזה, ואתה יו"ר הוועדה- אתה ראשון החוגגים. יכולת להיות בלם וחסם, אבל הזדרזת לבזות את הוועדה שאתה עומד בראשה. הולך להיווצר פה כדור שלג; יש מי שרוצה להשתמש בכוח הקואליציוני שלו כדי להדיר קבוצות שלא נראות לו מהכנסת". 


"בלי לערב הורים" 

  
ח"כ בני בגין (ליכוד) השמיע בדיון לראשונה את עמדתו לגבי החוק והתייחס להיותו בנו של ראש הממשלה לשעבר מנחם בגין, מי שנחשב אחד מגדולי הדמוקרטים שהיו בכנסת, ולטענות שנשמעו כאילו אביו היה "מתהפך בקברו" לנוכח חוק ההשעייה. "אני חושב שהוכח פה שמנחם בגין הוא הנפקד הנוכח ביותר בציבוריות הישראלית בעשרים עד שלושים השנים האחרונות", אמר בגין. רגע משעשע בדיון נרשם כאשר ח"כ חיים ילין (יש עתיד) אמר כי "הרוח של מנחם בגין שורה על הדיון", ובני בגין השיב: "מכתה ד' אמרנו בלי הורים". 

לא לערב הורים. בגין בדיון. צילום: מרק ישראל סלם
לא לערב הורים. בגין בדיון. צילום: מרק ישראל סלם

 
בגין אף מתח ביקורת מרומזת על החוק, אותו כינה "בעייתי מאוד", אך הבהיר: "התיקונים שראינו לחוק בשבועיים האחרונים משפרים אותו מאוד, ונצטרך לבדוק את הדברים בזהירות רבה. כשאמרתי שהחוק בעייתי לא התייחסתי לנוסח זה או אחר אלא לעקרון". 

ח"כ אורן חזן (ליכוד), שתומך בהצעת החוק, אמר כי למדינה זכות להגן על עצמה: "אנחנו עושים פה הצגה. די, מספיק. צריך לקצר את הדיונים. יש פה הצעה שאומרת כי לנו נמאס. יש לנו את הזכות להגן על עצמנו.  נקודה. מדינת ישראל היא מדינת העם היהודי". 

ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני)  תקפה את ראש הממשלה ואת יו" הכנסת: "אדלשטיין אמר כי הלוואי והדיון לא היה מתקיים. זה לא ציווי אלוהי, זהו החלטה של ראש הממשלה להמשיך בקמפיין של "הערבים הנוהרים לקלפיות". עכשיו הוא רוצה להעיף את הערבים מהכנסת,  ואתה יו"ר ועדת חוקה נותן לכך יד".

לבני הוסיפה כי "אני מצרה על כך שהיועץ המשפטי של הכנסת נותן יד לתרגיל פוליטי של הממשלה וזה לא פעם ראשונה. בממשלה הקודמת הוגש חוק כזה על ידי ליברמן ודוד רותם. נתניהו מנסה לחקות את ליברמן, ואני כשרת משפטים תקעתי את החוק. היום נתניהו ושותפיו שותפים לתפיסה של לפגוע בכל מי שלא חושב כמוהם".