היועץ המשפטי אביחי מנדלבליט אישר היום (רביעי) לשרת התרבות והספורט מירי רגב להעביר תיקון בחוק תרבות ואמנות ("חוק נאמנות בתרבות"), לפיו לראשונה משרד התרבות יוכל לשלול תמיכה מגופי תרבות שיחתרו תחת המדינה ויעברו על מספר חוקים. רגב אמרה בתגובה כי מדובר בהישג גדול לדמוקרטיה.



על פי הצעת החוק של רגב, התמיכה תישלל מגופי תרבות שיעברו על החוקים הבאים: שלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית; ודמוקרטית; הסתה לגזענות, לאלימות ולטרור ;תמיכה במאבק מזוין או במעשה טרור, של מדינת אויב או של ארגון טרור, נגד מדינת ישראל; ציון יום העצמאות או יום הקמת המדינה כיום אבל; מעשה של השחתה או ביזוי פיזי הפוגע בכבוד דגל המדינה או סמל המדינה.



השרה רגב אמרה בגובה להחלטת משרד המשפטים כי "אני גאה ושמחה לבשר שמוסד תרבות שיחתור תחת המדינה לא יהנה מתמיכתה. לראשונה, משרד התרבות, שנושא באחריות מימון מוסדות תרבות, מקבל לידו גם את הסמכות הנדרשת להבטיח שמוסדות התרבות הם לא מעל החוק. אני מודה למשרד המשפטים שאיפשר לי לממש את המדיניות שלי לפיה הפה המתיר הוא גם הפה האוסר".



לדבריה, זה הישג גדול לדמוקרטיה שלממשלה נבחרת יהיה חופש מימון, החופש לבחור מה מדינת ישראל תממן, על פי חוקיה, ערכיה ומדיניותה. "אני מאמינה שהחוק הזה יעבור ויבטיח שמדינת ישראל תתקצב ותממן רק גופי תרבות שנאמנים לחוקי המדינה, זה דבר שצריך להיות מובן מאליו".



רגב הוסיפה כי חופש הביטוי הוא נשמת אפה של הדמוקרטיה ואני אלחם עבורו. אך באותה מידה אלחם עבור חופש המימון ובשום פנים ואופן לא אאפשר עברה על חוקי המדינה במסווה של חופש ביטוי.



תיאטרון אל מידאן בחיפה. צילום: מקס ילינסון
תיאטרון אל מידאן בחיפה. צילום: מקס ילינסון



"שרת התרבות לא יכולה לסחוט"


יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, הגיבה להחלטת היועמ"ש לאשר את תזכיר חוק "הנאמנות בתרבות" של השרה רגב: "שרת התרבות חורגת במידה שערורייתית מגבולות תפקידה ומנסה להכתיב למוסדות התרבות בישראל אלו רעיונות מותר לבטא ומה מחוץ לתחום על ידי הטלת מורא כלכלי. חוק הנאמנות בתרבות הוא צעד מסוכן במורד דרך שיהיה קשה מאוד לחזור ממנה, דרך שהולכת ומתרחקת מהמאפיינים של מדינות דמוקרטיות. חבל שהיועץ המשפטי לממשלה נותן יד לחוק בעייתי כל כך, במדינה מתוקנת אף שר לא קובע עבור הציבור מה מותר לחשוב, איזו תרבות לצרוך ואיך מותר להתבטא.



לדבריה, החוק הזה, אם יאושר, יקצר את הדרך להתעמרות במוסדות תרבות שיביעו רעיונות שאינם עולים בקנה אחד עם עמדת הממשלה, מדובר במהלך דורסני ולא דמוקרטי שלא ראוי שיעלה במדינה מתוקנת שמקדשת את חופש הביטוי.



גלאון הוסיפה: "שרת התרבות יכולה לעודד מוסדות תרבות אבל היא לא יכולה להעניש, ובטח שלא לסחוט כלכלית גופים תרבותיים בטענות שווא של "נאמנות למדינה", מונחים שמזכירים משטרים שאף שר או שרה לא ירצו להרשם בדפי ההיסטוריה כאלו שדחפו את מדינת ישראל להידמות להם."



בתגובה להחלטת היועמ"ש אביחי מנדלבליט לתמוך בהצעת החוק "נאמנות בתרבות" של השרה מירי רגב, אומרים במרכז עדאלה, המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל, כי הצעת החוק תפגע באמנים רבים בכלל, ובפרט באמנים ערבים. "דרישה זו תפגע באמנים רבים אך בראש ובראשונה היא מכוונת למוסדות תרבות או לאמנים, במיוחד אלו מקרב האוכלוסייה הערבית, שדעתם הפוליטית אינה תואמת את דעתה של השרה או הקו הפוליטי של הממשלה. הצעת השרה נותנת בעצם משקל כבד ומועדף לתפיסה האידאולוגית והפוליטית של היוצר המבקש את התמיכה על פני תוכן היצירה עצמה", נמסר.



אתמול הודיעה רגב שתנסה להעביר תקנה לפיה מוסדות תרבות שיסרבו להופיע בכל מקום בארץ ייקנסו על ידיה בסכומים גבוהים של עד 700 אלף שקלים. "מדובר במדיניות של צדק תרבותי", נמסר ממקורביה של השרה.



רק בשבוע האחרון אמרה רגב, כי היא תדאג לעשות "טיפול שורש בחלוקת התקציבים" של מוסדות התרבות, ונדמה כי הניסיון להעביר את התקנה נעשה, בין היתר, בהמשך להתכתשות בין השרה לשחקנית גילה אלמגור. כזכור, בפוסט שהעלתה רגב לחשבון הפייסבוק שלה, היא התייחסה לדברים שאמרה השחקנית הוותיקה בגלי צה"ל ובהם התלוננה, לדברי רגב, "שהיא מגיעה להופיע בכאלו חורים, שאין אפילו איפה להתאפר". רגב תקפה בעדינות את דבריה, כשפנתה אליה ישירות: "אל תדאגי גילה, אני אעשה טיפול שורש בחלוקת התקציבים לפריפריה - לא רק שיהיה שם איפה להתאפר, יצמחו שם גם תאטראות ושחקנים שלא יאלצו אותך להגיע לחורים".