דרמה פוליטית בכנסת: יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה, הזהיר הבוקר (שני) בדיון סוער על חוק ההשעייה, המתקיים בוועדת חוקה חוק ומשפט  של הכנסת, כי אם החוק יאושר ובעקבותיו חברי הכנסת של בל"ד יורחקו מהכנסת, הוא יתפטר מחברותו בכנסת.



לדבריו, מתנהלת מערכה של דה-לגיטמציה לאוכלוסייה הערבית בכלל ולחברי בל"ד בפרט, וזאת, למרות שהם הודיעו כי הם מתנגדים לרצח אזרחים ופגיעה בהם: "הביקור שלהם נועד למטרה לגיטמית - להחזיר גופות", אמר עודה בהתייחסו למפגש של חברי הכנסת של בל"ד עם משפחות מחבלים ערבים, בעטיו הם הושעו מדיוני המליאה והוועדות לחודשים ארוכים. "נבחרנו על ידי העם שלנו ולא על ידי הימין, אנחנו לא רוצים לרצות אותם, לכן אנו שוקלים להתפטר, אם יוציאו את חברי הכנסת של בל"ד מהכנסת", הסביר עודה. 



הצעת "חוק ההשעייה", המבקשת לאפשר להדיח חברי כנסת מכהנים התומכים בטרור, הובאה לאישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת לקראת הקריאה הראשונה במליאת הכנסת. יו"ר הועדה ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) הביע תקווה כי החוק כולו יאושר בשלוש קריאות כבר בשבוע הבא.

"לא עובדים אצלכם" ח"כ עודה. צילום: יונתן סינדלר, פלאש 90
"לא עובדים אצלכם" ח"כ עודה. צילום: יונתן סינדלר, פלאש 90


גם ח"כ אחמד טיבי הזהיר בדיון כי אישור חוק ההשעייה וסילוק של ח"כ של בל"ד מהכנסת בעקבותיו, עלול להביא להתפטרות של כל חברי הכנסת של  הרשימה המשותפת, והוסיף: "ואז תהיה לכם כנסת ליהודים בלבד, ותפתרו את הבעיה של כולנו".

טיבי כינה את חוק ההשעייה "תרגום פרלמנטרי של הקריאה מוות לערבים" והוסיף: "יש מי שרוצה להדיר אותנו מהכנסת, החוק הזה הוא תרגום של הטרנספר שרוצים לעשות לערבים". לדברי טיבי, "הח"כים הערבים מעולם לא גרמו לשפיכות דמים, לא הרגו אף אחד וגם לא יודעים להרוג או להשתמש בנשק, מול אחרים שידיהם מגואלות בדם ערבים וגם מתגאים בכך. אני מתגאה שידיי היו עם דם ילדים שהבאתי לעולם, אחרים מתגאים בכך שהם הרגו פלסטינים ואיתם אנו יושבים בכנסת, וזה לא כל הפשרה שאנו עושים מדי יום". 
 
במהלך הדיון אמר ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד) לח"כ ניסן סלומיאנסקי: "אתה מוריד את וועדת החוקה לזנות", זאת, משום שסלומינסקי החליט לטענתו על מועד ההצבעה בלי קשר לעומק הדיון. 


השעיית ח"כ דורשת פנייה של 61 ח"כ

 

על פי הצעת החוק שנולדה בעקבות פגישת חברי הכנסת של בל"ד עם משפחות מחבלים, תוכל הכנסת ברוב של 90 ח"כים להשעות חבר כנסת מכהן אם עבר על סעיף 7א' לחוק יסוד: הכנסת. כלומר, אם נמצא ששלל את קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, הסית לגזענות או תמך במאבק מזוין של מדינת אויב או של ארגון טרור נגד ישראל. 
 
ההצעה גם קובעת כי תידרש פנייה של 61 ח"כים כדי להגיש לכנסת את הבקשה להשעות את אחד הח"כים, ולהתניע בכך את המהלך. יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין הסתייג מכוונה זו והציעה להעלות את מספר הח"כים הדרושים כדי לפתוח בהליך של השעיה ל-70. יו"ר הוועדה ח"כ ניסן סלומינסקי נעתר לבקשה זו, והחליט להביא היום להצבעה נוסח ברוח ההצעה של יו"ר הכנסת.
 
"אומרים לנו שאי אפשר יהיה לממש את החוק, משום שלא ימצאו 90 חברי כנסת שיתמכו בו. על כן, מבחינתי, זה לא מעלה ולא מוריד אם את תהליך ההתנעה של בקשת ההשעיה יעשו 70 ח"כים ולא 61", הסביר ח"כ סלומינסקי את הסכמתו לבקשת אדלשטיין.

סלומינסקי מתכוון, בנוסף, להוציא מהנוסח שיונח בפני הוועדה את הסעיף הקובע כי ניתן יהיה לערער על החלטת הכנסת בפני בית המשפט העליון. "זה סעיף מיותר משום שעלול להשתמע ממנו כאילו קבלת החוק טעונה אישור של בית המשפט העליון", הסביר יו"ר ועדת החוקה.
 
לגבי ההצבעה היום אמר: "ראש הממשלה הבטיח לי שהקואליציה כולה תתייצב מאחורי הצעת החוק המוגשת כהצעה מטעם ועדת החוקה כולה. אני מקווה שאכן כך יהיה משום שהצעת החוק באה לומר שגם לדמוקרטיה יש קווים אדומים - אחרת תהיה פה אנרכיה. חברי כנסת נבחרים על סמך זה שהם אינם תומכי טרור ואינם שוללים את קיומה של המדינה כמדינה יהודית ודמוקרטית ואינם מסיתים לגזענות. אם תוך כדי כהונתם מתברר ההיפך ומתגלה פרצופם האמיתי ברור שמקומם לא בכנסת".