האם ח"כ לשעבר אמנון כהן (ש"ס) קיבל כספים על מנת לקדם חוקים לטובת הברוקר דניאל מולקנדוב? כך טוענת הערב (חמישי) תוכנית התחקירים "עובדה" בערוץ 2.



איש העסקים דניאל מולקנדוב וח"כ אמנון כהן ממפלגת ש"ס הכירו ב-2003 באירוע של קונגרס יהודי בוכרה שבראשות לב לבייב. מולקנדוב היה אז ברוקר מצליח שמשיא ללקוחותיו תשואות של עשרות אחוזים. בראיון בלעדי לתכנית "עובדה" סיפר מולקנדוב לאילנה דיין ורויטל חובל ש"כהן כל הזמן התלונן על השכר הנמוך של חבר כנסת, שכמעט ולא נשאר שום דבר... הוא אמר לי שהוא צריך להגיע לאירועים לפחות פעמיים ביום וצריך לשים 100 דולר כאן, 200 דולר כאן ולא נשאר לך מזה (מהמשכורת) שום דבר וכדי להשלים את הכספים הוא לוקח הלוואות בשוק האפור והריביות האלה קורעות אותו... בכל פגישה הוא היה מטפטף לי את זה, עד שבשלב מסוים כבר לא יכולתי, ובשבילי זה היה כסף מאוד מאוד קטן אז הוצאתי 200-300,000 שקל ונתתי לו במזומן. ככה זה התחיל בפעם הראשונה... היה לו (לכהן) מפתח לדירה שלי בנס ציונה. כשהוא רצה לקבל כספים, הוא היה שולח סמס ושואל אם אפשר לבוא להשקות עציצים".

זה היה הקוד?
מולקנדוב: "זה היה הקוד."

ואז אתה יודע שאתה צריך להכין מזומן, כי אין לך בבית כל כך הרבה מזומנים.
מולקנדוב: "נכון. אז מכינים. היה לי גם בכספת במשרד, תמיד כמה מאות אלפי שקלים מזומן."

ואז היית מכין בשבילו.
מולקנדוב: "נכון."

ולפעמים הוא היה מגיע כשאתה לא בבית?
מולקנדוב: "היה לו מפתח כשהייתי בחו"ל ו... הוא היה משתמש בדירה, כן".
 
בשיחה עם "עובדה" הכחיש כהן את הטענות: "אני בחיים לא קיבלתי כסף מאף אחד", טוען כהן, "אוי ואבוי, אוי ואבוי... לא היה שקל הוא לקח ממני הלוואות מחיה, הוא היה בתקופות קשות מאוד... לפעמים זה אלף, לפעמים חמשת אלפים. הוא בכה לי..." עם זאת, בשלב מסוים הודה כהן שאכן קיבל כסף ממולקנדוב, והסביר כי מדובר ב"החזרי הלוואות".
 
אילנה דיין: אם אתה צריך להראות עכשיו שהכסף שקיבלת ממנו זה החזרי הלוואות שנתת לו, אתה לא יכול להוכיח את זה?
ח"כ אמנון כהן: "בהתחלה אני כתבתי, את האמת, בהתחלה כתבתי"...

דיין: יכול להיות שיש לך עדיין את הפתקים האלה שכתבת בהתחלה? כי זה יכול לעזור.
כהן: "לא, זה מזמן היה, בהתחלה היה לי איזה פתק שניים שאני שמרתי ואז ראיתי שזה לא עוזר...

אז לא שמרת אותם?
"כן, לא, לא..."
 
מולקנדוב טען בתכנית כי טובות ההנאה לא היו רק כספיות. לדבריו, ביוני 2007, כשכהן שהה בבלרוס במסגרת משלחת פרלמנטרית, הוא קיבל ממנו שיחת טלפון ובו חבר הכנסת כהן אמר לו: "דניאל, אתה את בלרוס מכיר. תסדר לי משהו פה. אני לבד, בחדר, משעמם."
 
אתה הבנת למה הוא מתכוון?
"ברור."
 
ומה אתה עושה?
"כמה טלפונים, חברים, מכרים, ו... הגיעה אליו ידידה (חברה של אשתו של מולקנדוב)".
 
לאן היא מגיעה אליו?
"אליו לחדר. במלון".
 
בהמשך ביקש ח"כ כהן, לטענת מולקנדוב, להיפגש בשנית עם אותה צעירה: "הוא ביקש לראות אותה פה בארץ".

ואז מה קורה?
"שוכרים סוויטה נשיאותית בים המלח, שולחים לה כרטיס והיא מגיעה לארץ".
 
אותה צעירה נחתה בישראל יום אחרי שכהן פועל בנמרצות עבור מולקנדוב, בישיבה של ועדת הכספים. על סדר היום הונחו תקנות של הרשות לניירות ערך שמבקשות להגביל את המינוף של קרנות נאמנות, כמו אלו של מולקנדוב. "אמנון לוחץ על סנד... להתקשר ואני שומע את הוועדה מהפלאפון שלו." סיפר מולקנדוב בראיון.
 
בתחקיר הובאו מהלכים נוספים של חבר הכנסת דאז כהן, בשירותו של מולקנדוב. כך למשל, נוסח הצעת חוק שהעביר מולקנדוב לכהן במייל הפך ב-2008 להצעת חוק רשמית שעליה חתומים כהן וחברי כנסת אחרים. ב-2010 מולקנדוב העביר לאמנון כהן הערות מפורטות לרפורמת הענק של הרשות לניירות ערך להעניק לה כלי אכיפה מנהליים. כהן דקלם את ההערות שנכתבו לו, שלב אחר שלב. מולקנדוב: "הוא הפך את הכנסת, למגרש המשחקים הפרטי שלו. הוא אשף הוא יכל לעשות שם מה שהוא רצה".
 
החיבור בין השניים הגיע לשיא כאשר דניאל מולקנדוב נעצר במארס 2005 על ידי חוקרי הרשות לניירות ערך– בחשד שגבה עמלות גבוהות מדי, בניגוד לחוק. בשלב הזה ח"כ כהן הבטיח למולקנדוב כי יפעיל קשרים בצמרת תוך שרבוב שמות של בכירים ובהמשך בישר לידידו שהצליח לקצר את תקופת מעצרו בעזרתו  של יו"ר ועדת הכספים באותה עת, יעקב ליצמן.
 
בהקלטה ששודרה ב"עובדה" נשמע כהן אומר למולקנדוב: "ליצמן דיבר ליד עם טרי (יו"ר הרשות לניירות ערך דאז). בשבילך...  הוא (טרי) אמר דברים קשים בטלפון. "מה, הוא עבריין... אל תתקרב אליו". אני שמעתי את השיחה. אבל (אמרתי לו) 'תשמע, זה לא משנה, זה יהודי. אם אתה יכול לבוא לקראתו - תבוא... הוא (ליצמן) גבר. הוא לא עושה חשבון. גבר. יש לי חברים שהם גבר".
 
"כל דבר אצלו זה עלה כסף". סיפר מולקנדוב

כמה כסף?
"זה היה או מאה או מאתיים אלף שקל".
 
הוא אמר שהוא צריך להעביר כסף גם לליצמן?
"הוא אמר, שזה לא הולך אליו. הוא לא אמר לי ליצמן, הוא אמר לגורם שהוא דאג שהמעצר שלי יקוצר.
 
ולא יכולת לדעת אם באמת כסף עבר לליצמן או לא?
"לא. זאת אומרת, אולי ליצמן באמת ניסה לעזור בגלל שהוא בן אדם טוב".
 
ליצמן לא ידע דבר על הקשר הנגוע בין הברוקר לח"כ. בראיון ל"מעריב" הודה שניסה לסייע למולקנדוב. "ביקשו ממני לעזור ליהודי במצוקה, אז עזרתי", אמר, "אבל הכל לשם שמיים". מולקנדוב, בסופו של דבר, מצא עצמו מול כתב אישום חמור, על עבירות מרמה בני"ע. במקביל לניהול המשפט הוא ניסח הצעת החוק שתלבין את מעשיו בדיעבד שהועלתה ע"י ח"כ כהן. ברשות לניירות ערך התנגדו להצעת החוק, ובמקומה הוגשה אחרת, שהיטיבה גם היא עם מולקנדוב, אך לא באופן שמילט את ידידו מאימת הדין.
 
בהקלטה אחרת נשמע כהן משתמש גם בשמו של שר האוצר לשעבר יובל שטייניץ, ומספר לו שביקש כביכול ממנו שיפנה לאשתו, השופטת גילה שטייניץ, שתפסוק לטובתו של מולקנדוב בתביעה שהגיש נגד המדינה.
 
כהן בהקלטה:  "אמרתי לו 'שטייניץ תשמע, יש לי חבר וזה, הוא אצל אשתך, אמנם זה לא אתי שאני מדבר, אבל בחברות... תראה אם תוכל לדבר איתה'... את התיק נתת לי, מס' תיק... הוא לא היה נוח לו, לא היה לו נוח. כאילו זה... אמרתי 'תשמע, זה חבר. אז ברמה החברית אם אתה יכול לפנים משורת הדין משהו. אם היה פסק דין כזה שבא לקראת אז משהו'... אז הוא חייך ככה, לקח את הפתק ושם בכיס. אני לא יכול לשאול אותו מה עשית, מה לא עשית. אתה מבין? זה ברמה החברית. אבל דיברתי איתו בטח".

מולקנדוב: אז היא דפקה אותי לאללה שם
 
כהן: יכול להיות
 
מולקנדוב: לא רק זה, היא גם קבעה לי הוצאות.
 
כהן: "בת זונה. או שהוא לא דיבר. או שהוא לא דיבר".
 
יובל שטייניץ לא שוחח עם כהן בנושא הזה, וגם לא עם אשתו השופטת. חרף ההקלטה, כהן עצמו מכחיש בשיחה עם "עובדה" מכחיש כי סיפר למולקנדוב ששוחח עם שטייניץ כדי שאשתו השופטת תסייע לו.
 
בהקלטה נוספת של מפגש שהתקיים בין מולקנדוב לכהן בנובמבר 2014 כשכהן כיהן עדיין כחבר כנסת מן המניין, הטיח בו מולקנדוב : "אף פעם לא נפנפתי על כמה מאות אלפי שקלים שאני נתתי אז בבחירות בשבילך בסדר? אם היו תופסים אותי הייתי הולך על זה לכלא על זה שנתתי לך סכום כזה. ואם אתה היית יום אחד מפטפט או משהו". כהן לא מכחיש את הדברים שמטיח בו מולקנדוב, והוא אומר בתגובה להם: "חס וחלילה".
 
הקשר המושחת בין כהן למולקנדוב הסתיים לפני כשנה, על רקע סכסוך עסקי ביניהם. השניים תכננו להקים עסק משותף, אך ברגע האחרון כהן חזר בו. המידע הנפיץ של מולקנדוב הגיע לבכירי ש"ס וכהן הבין שעדיף לו לפרוש בשקט, ולספר שהכל בגלל שרצה לנוח. יו"ר ש"ס אריה דרעי דאג לאחרונה לג'וב עבור כהן, שמונה לראש מכון התקנים הישראלי.
 
עורכי הדין ד"ר יעקב וינרוט, עמית חדד ואושר רובינגר פרקליטיו של אמנון כהן מסרו בתגובה לתחקיר "עובדה": "דניאל מולקנדוב הוא עבריין מורשע שאף ריצה עונש מאסר. מדובר באדם מניפולטיבי שאינו בוחל בדבר כדי להגשים את מטרותיו הפסולות. מר מולקנדוב ניסה לסחוט את מר כהן, בין היתר באמצעות קלטות "מבושלות", וכשזה סירב להיסחט העליל עליו שורת עלילות שווא כשהוא מבקש לקבל לעצמו מעמד של עד מדינה".

"משטרת ישראל, בליוויה הצמוד של הפרקליטות, בחנה את כל טענותיו של מולקנדוב עד דק והחליטה שיש לסגור את התיק אף מבלי לזמן את מר כהן לחקירה. והדברים מדברים בעדם. מר כהן מעולם לא קידם חקיקה תמורת תשלום או טובת הנאה כלשהי. מתוך רצון להסיר ולו הקל שבספקות, עבר מר כהן בדיקת פוליגרף בה נשאל במפורש האם קיבל טובות הנאה ממולקנדוב. מר כהן השיב על שאלה זו בשלילה ונמצא דובר אמת באופן מובהק. כאשר הבין מולקנדוב, כי משטרת וישראל אינה נותנת כל אמון בגרסתו המופרכת על פניה, החליט לנסות את מזלו ולפרסם את הדברים באמצעות כלי התקשורת", מסרו מטעמו של ח"כ כהן.
 
יצויין כי דניאל מולקנדוב עבר אף הוא בדיקת פוליגרף, אך בניגוד לזו של חה"כ לשעבר כהן הייתה זו בדיקה עצמאית מטעם מערכת התכנית. הוא נמצא דובר אמת.
 
בעקבות התחקיר, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), יושבת ראש הוועדה לביקורת המדינה, תקיים ביום רביעי הבא, דיון דחוף בוועדה לביקורת המדינה בשיתוף עם לובי 99. הדיון יעסוק בסמכויות מבקר המדינה ביחס להצהרות הון וניגוד עניינים של נבחרי ציבור ובכירים בשירות הציבורי.
 
ח"כ אלהרר אמרה לקראת הדיון: "התחקיר מעלה ממצאים מדאיגים מאוד שמחייבים אותנו למצוא פתרון דחוף לתופעה המכוערת הזו בכנסת. זימנתי את הדיון הדחוף הזה כי אני סבורה שעל מבקר המדינה להתערב בהקדם וכי עלינו למצוא דרך כמחוקקים למנוע מקרים נוספים כאלו בעתיד. אסור לנו להקל ראש בכספי ציבור והצהרות הון של חברי הכנסת יכולות וצריכות להוות בסיס משמעותי למאבק בהתנהגויות מהסוג הזה. אני רואה במאבק בשחיתות הציבורית כערך עליון ורק מאבק נרחב בתופעה יביא לשינויים בשטח".