רגע היסטורי? אחרי שנים של סכסוך בין שני הבכירים במערכת הביטחון - האחד, שר הביטחון לשעבר אהוד ברק והשני הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, הערב (רביעי) נצפו השניים לראשונה לוחצים יד באירוע השקת הספר "דמדומי בוקר" של עמוס גלבוע, על היציאה מלבנון בה לקחו חלק שני הבכירים.



לחיצת היד בין השניים לוותה בחיוכים הדדיים והפתיעה רבים מן הנוכחים באירוע. לחיצת היד התקבלה בקרב הקהל בתשואות רמות ומחיאות כפיים סוערות. השניים הפכו ליריבים גדולים עם התפוצצות פרשת הרפז, שתיארה בשיאה את מערכת היחסים הלקויה שהתפתחה בין שני הבכירים ושתי הלשכות הביטחוניות ושניים מהקצינים המובחרים של צה"ל - האחד מעוטר בצל"שים ובסיפורי גבורה והשני זכה לאהדה גדולה בקרב חייליו והיה לרמטכ"ל ששיקם את צה"ל ביום שאחרי מלחמת לבנון השנייה.



השניים הצליחו לייצר את אחת הפרשיות העגומות ביותר שכותרתה העיקרית: "אידיליה שעלתה על סרטון". החיבור בין ברק כשר ביטחון ואשכנזי כרמטכ"ל היה נראה כמו חלום של כל צמרת ביטחון. שניהם נכנסו לתפקיד כדי לשקם את מעמדו, ברק אחרי עמיר פרץ, אשכנזי אחרי דן חלוץ. אולם ככל שהעשייה הביטחונית גברה כך גם תפח לו בנחת החתול השחור שעבר ביניהם.



ההסלמה הגדולה ביחסים הגיעה בסוף שנת 2009. הרמטכ"ל ושר הביטחון היו צריכים למנות סגן רמטכ"ל, כזה שיהיה היורש בעתיד לכיסא המפקד מספר 1. אהוד ברק רצה את יואב גלנט ואשכנזי רצה את גדי איזנקוט. לכולם היה ברור כי מי שיכנס לנעלי הסגן יפקד בעתיד על צה"ל. השיח היה כל כך אלים עד כדי כך שאף אחד מהצדדים לא היה מוכן להצטייר כמפסיד בקרב הזה והפשרה החזירה את בני גנץ לשורות הצבא. מכאן ואילך ראה ברק באשכנזי כאיום פוטנציאלי. הקשר בין ברק למפלגתו, מפלגת העבודה, הפך למקרי בהחלט וברק חשש שאשכנזי צובר כוח עצום בדרך לפוליטיקה. יש שאמרו בקומה ה-15 בקריה בתל אביב, שאשכנזי חותר תחת הבוס שלו. לא עבר זמן רב ואשכנזי החל לחוש נרדף וכאחד ששמים לו מקלות בגלגלים.



ברק, פוליטיקאי משופשף, ראה הזדמנות פז לקראת הארכת כהונתו של אשכנזי לשנה נוספת ובתגובה שפרסם בתקשורת להדלפה לפיה יש בכוונתו להאריך את כהונתו של הרמטכ"ל לשנה נוספת, שלח מסר לרמטכ"ל "לא בבית ספרו". בסביבתו של אשכנזי העריכו כי גם ההדלפה יצאה מלשכתו של ברק במטרה להגיב בחריפות לדברים ולהשפילו בפרהסיה. מי שהפך לש.ג בפרשה הזו היה דובר צה"ל שהואשם בהדלפה ובניסיון להטות את הכרעת שר הביטחון בנושא. כך המשיכו הקרבות מתחת לשולחן בין שני המשרדים עד שנשבר השיא בהפצת מסמך הרפז שבו הוצגה תוכנית אסטרטגית לסכל את מינויו של גלנט לתפקיד הרמטכ"ל. מסמך שבדיעבד אכן סיכל את המינוי בעקבות חקירת משטרה שנפתחה בנושא.



אולי ללחיצת היד הערב אין כל משמעות ואולי זו תחילתו של ניסיון לשיקום היחסים בין השניים. דבר אחד ברור - מעולם לא הפכה לחיצת יד באירוע של השקת ספר לכל כך מתוקשרת.