היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, התנגד להצעת "חוק המקוואות" שיזם ח"כ משה גפני (יהדות התורה) וקובע כי היא אינה חוקתית. בחוות דעת שפרסם הערב (ראשון) קבע היועמ"ש כי התרת הטבילה במקוואות ציבוריים בדרך הלכתית מסוימת בלבד פוגעת בליבת הזכות לחופש הדת עד כדי פגיעה בכבוד האדם המעוגן בחוק היסוד ובזכות לשוויון. לטענתו הנוסח הקיים של הצעת החוק אינו מקיים את הדרישות החוקתיות על פי הדין ועל הוא לא יוכל להגן עליו במבחן בג"צ.



הצעת החוק של ח"כ גפני אושרה בשבוע שעבר בקריאה טרומית והיא נועדה לעקוף החלטה של בג"צ המתירה לאפשר טבילה במקוואות ציבוריים גם למתגיירים במסגרת גיור שאינו ממלכתי. מטרת ההלכה להביא לכך שהטבילה במקוואות תעשה אך ורק על פי ההלכה. בעקבות חוות הדעת פנתה יו״ר מרצ זהבה גלאון ליו״ר הכנסת בדרישה להקפיא את הליך החקיקה של חוק המקוואות. 



לדבריה, ״חוק המקוואות הוא חוק עוקף בג"צ וכעת גם היועץ המשפטי לממשלה קבע שהחוק בלתי חוקתי ופוגע פגיעה אנושה בעקרון השוויון. אני קוראת ליו״ר הכנסת להגן על כבוד החקיקה ולהקפיא את חוק המקוואות, שמהווה סיפתח אומלל למאבק על המרחב הרפורמי והקונסרבטיבי, ויגיע לבסוף גם לנסיון למנוע את הקמת הרחבה השוויונית בכותל״, אמרה גלאון. עוד הוסיפה כי ״מדובר בחוק מפלה ולא דמוקרטי. לא ייתכן שבשל סחטנות פוליטית של המפלגות החרדיות הכנסת תכופף את כל העקרונות שלה. צריך לומר שזה לא קרב על המקוואות אלא על המונופול של היהדות האורתודוקסית שלא רוצה לתת דריסת רגל לרפורמים ולקונסרבטיבים לתפילה שיוויונית".


"חוק אנטי יהודי ואנטי ציוני"

ח"כ רחל עזריה (כולנו), שהייתה בין המתנגדות להצעת החוק, אמרה: "כפי שאמרנו מהרגע הראשון, חוק המקוואות פוגע באופן חמור בציבור הטובלות. לפיכך התחייבנו ב'כולנו' שהחוק לא יעבור כלשונו ושנמנע כל פגיעה אפשרית בציבור הטובלות הדתיות והמסורתיות. אני מברכת על חוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה שמחזקת את עמדתנו. במשך שנים רבות, קולן של הנשים הדתיות והמסורתיות לא נשמע בנושאים אלו, וכעת קולנו נשמע באופן צלול וברור".



עו"ד יזהר הס, מנכ''ל התנועה המסורתית הגיב לחוות הדעת ואמר כי " חוק המקוואות הוא לא רק לא חוקתי, ולכן לא יכול היועמ"ש להגן עליו בבג"צ, אלא גם חוק אנטי יהודי ואנטי ציוני. זה חוק שאם היה מתקבל, היה חותם את הגולל על היותה של מדינת ישראל הבית הלאומי של הבית היהודי".



מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון הרב עו"ד אורי רגב אמר בתגובה כי "חוק המקוואות הוא חלק מהתופעה הייחודית של ישראל של מיעוט עריץ הכופה שוב ושוב את עמדותיו הלא דמוקרטיות והבלתי שיווניות על הרוב. מדובר בחוק מפלה בצורה קיצונית שמקומו לא במדינה דמוקרטית. טוב שהיועץ המשפטי מבהיר את הדברים למפלגות החרדיות".