שר הביטחון משה יעלון, התייחס היום (שני) במהלך מפגש עם תלמידי תיכון מהגליל העליון לסערת שוברים שתיקה, ואמר כי "שימוש במידע מסווג - זו בגידה". יעלון אמר כי הורה לפתוח בחקירה בעקבות הפרסום בערוץ 2, לפיו חברי הארגון שואלים חיילים משוחררים שאלות שיש בהן סודות צבאיים ומידע מסווג. "זה לא תקין", אמר יעלון, והדגיש כי "זכותו של כל אחד להתבטא, אלא אם יש בדברים שאמר פגיעה בביטחון המדינה".



"הוריתי לפתוח בחקירה לבדוק שלא נעשה שימוש במידע צבאי מסווג, בין אם על ידי שוברים שתיקה ובין אם על ידי החיילים המשוחררים שנשאלו", אמר יעלון והוסיף על הפרסום האחרון: "כששואלים את החיילים שאלות שאינן קשורות לאופי הפעילות והמוסר, שמכניסים כל מיני רכיבים שהם לצורך העניין סוד מבצעי. אז אם הם עושים בזה שימוש בחוץ, שזה חמור ביותר, או אם מפיצים את החומר הזה בחוץ - זו בגידה. אם רק שומרים את זה לעצמם זה גם".



בתגובה לדבריו של שר הביטחון מ"שוברים שתיקה" נמסר בתגובה כי "אזרחי מדינת ישראל מצפים משר הביטחון שלהם לספק להם ולילדיהם ביטחון ולא הסתה פוליטית שקרית ועלובה". "שוברים שתיקה" מתחו ביקורת על שר הביטחון והוסיפו כי "בזמן שטרור משתולל ברחובות ואזרחים נדקרים ונפגעים בכל יום, שר הביטחון יעלון, שכל תפקידו הוא להגן ולשמור על ביטחונם, מסתער דווקא על חיילים ולוחמים אזרחי ישראל, חלקם הורים לילדים, שמתנגדים לכיבוש. שוברים שתיקה לא מחזיק בשום סודות מדינה ויעלון הוא הראשון לדעת את זה".



כזכור, בפרסום ביום חמישי האחרון פורסם בערוץ 2 תחקיר לפיו ארגון "שוברים שתיקה" אסף מידע מסווג וחשאי על פעילות צה"ל, בזמן שאסף מידע על מקרים בהם פגעו חיילי צה"ל בפלסטינים. התחקיר חשף עדויות שצולמו במצלמות נסתרות על ידי פעילי ארגון "עד כאן", אותם שתולים, שהסתננו בשנתיים האחרונות לשורות ארגוני השמאל, גם כחיילים משוחררים, שהציעו את מרכולתם לאנשי שוברים שתיקה.



חלק ניכר מהעדויות עסקו בשאלות הנוגעות לפעילות צה"ל בשטחים, המנדט המוצהר של שוברים שתיקה כארגון שפועל "לסיום הכיבוש". אבל, התיעוד מגלה כיצד גולש הראיון מהמטרה המוצהרת לסוגיות שהקשר שלהן לזכויות אדם מקרי בהחלט ואף נוגע לנושאים צבאיים מסווגים. אחת מפעילות שוברים שתיקה, פרימה ביבס, סיפרה בתחקיר כיצד נשלחה, ביד מכוונת, על ידי אחד הפעילים הבולטים לשעבר בארגון, גם לשירות בצה"ל: "הכרתי את הארגון עוד לפני השירות. הכרתי את המערכת, את המנהל האזרחי והאופן שבו הוא עובד".



"דברי יעלון על 'שוברים שתיקה' הם התרת דם"


בעקבות הדברים מתחו ראש השב"כ לשעבר אבי דיכטר ואלוף פיקוד המרכז לשעבר אבי מזרחי ביקורת נוקבת על התנהלות הארגון. "הבאתה של חיילת בכדי לדלות מידע על הנעשה בצבא היא אירוע חמור", טען מזרחי. "אם התרחשו עוד מקרים שכאלה, הדבר חמור בהרבה". ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "ארגון שוברים שתיקה חצה קו אדום נוסף, גופי החקירה הביטחוניים בודקים את הנושא".



ח"כ תמר זנדברג (מרצ) מתחה ביקורת על דברי שר הביטחון "דברי יעלון על 'שוברים שתיקה' הם התרת דם. חוששת לשלומם של אנשי 'שוברים שתיקה' והשרים המסיתים לא יוכלו לרחוץ בניקיון כפיהם אם חס וחלילה תהיה אלימות".



חברת הכנסת ציפי לבני (המחנה הציוני) הדגישה כי יש להיזהר בשימוש במילה "בגידה" ואמרה כי "במאבק בטרור אנחנו ניצבים יחד, אבל אני מציעה לפוליטיקאים להיזהר בבחירת המלים שלהם ובשימוש במילה בגידה ובוגדים - גם מול אלה שאנחנו חולקים עמוקות על אופן פעולתם - ולהשאיר את זה למערכת המשפט הישראלית לקבוע ולהחליט. ראינו כבר אילו מחירים שילמה החברה הישראלית על השימוש במילה הזו".



לביקורת הצטרף ח"כ עיסאוי פריג' (מרצ) שהוסיף כי "כמיטב מסורת הימין הקיצוני, גם שר הביטחון יעלון מתיר את דמם של פעילי 'שוברים שתיקה'. החוק הישראלי מטיל עונש מוות או מאסר עולם על בגידה וזה גם המסר שיוצא מפיו של שר הביטחון שממהר לכנות אזרחים שומרי חוק 'בוגדים'. אולי ברוח ההתקרבות של הימים האחרונים לטורקיה, ממשלת ישראל מבקשת להתקרב עוד יותר גם לדמוקרטיה הטורקית".