אבות טריים: ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת אישרה היום (שלישי) פה אחד לקריאה ראשונה את הצעת החוק לפיה אבות יהיו רשאים להיעדר מעבודתם למשך חמישה ימים לאחר לידת בת הזוג שלהם - שלושה ימים ראשונים על חשבון ימי חופשה, יומיים נותרים על חשבון ימי מחלה ועוד שלושה ימים לצורך ליווי בת הזוג לטיפולים או בדיקות כלשהם ולא רק לבדיקות מסכנות חיים כפי שמתיר החוק כיום, הקשורים להריונה (שלושת הימים ייזקפו על חשבון ימי מחלה). זאת בנוסף להיעדרות ביום הלידה עצמו, המותרת כבר היום בחוק.



ח"כ תמר זנדברג (מרצ) מיוזמי החוק אמרה: "זוהי הצעת חוק מהפכנית שקובעת שהלידה היא עניינה של שני ההורים ולא רק האם. הזכות ליטול חופשת אבהות מאפשרת התחלה משותפת ושוויונית בגידול הילד". ממלא מקום יו"ר הוועדה, ח"כ מאיר כהן (יש עתיד): "הגיעה העת שבעל יוכל להרשות לעצמו ללוות את אשתו לטיפול גם אם חשה חולשה בזמן היריון ולא רק לבדיקת מי שפיר".



בתוך כך, אתמול אישרה הוועדה לקריאה ראשונה הצעת חוק הקובעת כי שני בני הזוג יוכלו לחלוק ביניהם את זכות "שעת הנקה", היעדרות של שעה אחת ממקום העבודה למשך ארבעה חודשים מתום חופשת הלידה, הניתנת כיום לנשים בלבד.



כזכור, זו לא הפעם הראשונה בתקופה האחרונה בה עוסקים בנושא הלידה, לפני מספר חודשים הועבר חוק "הורות שוויונית" שמציע מספר תיקונים בחקיקה שיעודדו אבות להתחלק עם האמהות במשימות ההורות. בין השינויים: מתן אפשרות לאבות לקחת שעת הנקה ולצאת מוקדם מהעבודה ארבעה חודשים לאחר חזרת ההורה מחופשת הלידה.



מטרת התיקון לאפשר חלוקה בין ההורים של האיסוף המוקדם, שינוי שם שעת ההנקה ל"שעת הורות", שינוי שם חופשת הלידה ל"תקופת לידה והורות" כדי לעודד אבות לממש את האפשרות להתחלק עם האם בחופשת הלידה ובנוסף, הוספת סעיף בולט למכתב הראשון לאמהות מהביטוח הלאומי המציין את האפשרות להתחלק בחופשת הלידה עם האב.