בתום דיון סוער שהיה רצוף צעקות וחילופי האשמות בין נציגי השמאל והערבים לימין, החליטה היום (רביעי) ועדת הכנסת לאשר את בקשתו של שר התחבורה ישראל כ"ץ ולאפשר את זירוז הליכי הצעת החוק לגירוש משפחות מחבלים מישראל. ההצעה אושרה ברוב של 11 תומכים מול שני מתנגדים. בתום הדיון אמר השר כ"ץ: "החוק הזה יעביר מסר ברור למשפחות המחבלים - אם זה יקרה אתם תעופו לסוריה, תגורשו לעזה, לא תחזרו לכאן. לכן, תפסו את הילדים ותמנעו מהם לעשות פיגועים".



בהציגו את הצעת החוק שיזם, כרך השר כ"ץ את המלחמה בטרור בארץ עם הפיגוע שהיה בבלגיה ואמר: "אחד האמצעים שיכול להתריע מפני פיגועים ולמנוע אותם, אלה אותן משפחות מפגעים. כל מי שקורא לבלגים להתעורר אחרי הפיגועים אתמול, לחוקק חוקים ולהיערך לטיפול בטרור, חייב לתמוך בחוק לגירוש משפחות מחבלים. זהו חוק שנועד לייצר הרתעה ולמנוע את הטרור כאן אצלנו".



"אני בטוח שמשפחה שתדע שאם היא מעורבת, תומכת או מגבה את המחבל, היא תשלם מחיר אמיתי, היא תמנע את הפיגוע", אמר השר כ"ץ והוסיף: "אף אחד לא ישכנע אותי שטרור קטינים לא ייעצר אם המשפחה תפעל נגדו. אנחנו חייבים הרתעה נגד הטרור הדאעשי הזה שמתנהל כאן. הח"כים הערבים הם הראשונים שצריכים לתמוך בחוק הזה כי מי שרוצה לחיות עם המתונים חייב להרחיק את הקיצונים". השר כ"ץ הוסיף כי "המחלקה המשפטית של הכנסת אישרה את הנחת החוק הזה – וזה הישג הגדול. גם העובדה שהצטרפו לחוק הזה נציגים מכל מפלגות הקואליציה וגם מהאופוזיציה הוא חשוב מאוד. יש כאן הסכמה לאומית רחבה של מניעת הטרור".



השר ישראל כ"ץ ונאוה בוקר במהלך הדיון. צילום: אריק בנדר
השר ישראל כ"ץ ונאוה בוקר במהלך הדיון. צילום: אריק בנדר



" את שקרנית, אני אתבע אותך"


במהלך הדיון פרץ עימות חריף בין ח"כ נאוה בוקר (ליכוד) לבין ח"כ תמר זנדברג (מרצ) לאחר שבוקר האשימה את זנדברג כי הלכה לנחם את משפחת המחבל חיר חמדאן.


זנדברג: "את שקרנית. אני אתבע אותך על הוצאת דיבה".


בוקר: "אל תגידי לי שאני משקרת. יש לי תמונה שלך מבקרת בסוכת אבלים של מחבלים".


זנדברג: "תשתקי, את משקרת".


ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) התערב בוויכוח ואמר: "זה לא היה מחבל אלא אזרח שנרצח על ידי שוטרים שירו בו".


בוקר : "הוא צעק אללה אכבר ונופף בסכין לעבר השוטרים".


ח"כ אוסמה סעדי (הרשימה המשותפת): "השוטרים הרוצחים ירו בו בגב".


ח"כ טיבי לח"כים מהימין: "בגללכם אני מצטער שאני לא רופא פסיכיאטר".


סגן השר ירון מזוז (ליכוד): "מדובר בכלי הרתעתי ממדרגה בטרור. משפחות של מחבלים לא יהיו פה".


ח"כ טיבי: "מה עשיתם עם משפחת יגאל עמיר? הענשתם את המשפחה? נתתם לו להקים משפחה ולהביא ילדים לעולם".


ח"כ שולי מועלם (הבית היהודי): "אצלנו זאת לא תופעה".



במהלך הדיון התפרצה ח"כ זנדברג לעבר השר כ"ץ ותקפה אותו על דבריו כי "אם הבלגים ימשיכו לאכול שוקולד הם לא יוכלו להלחם בטרור" ואמרה: "יותר טוב שתלחם בתאונות דרכים. היו שם יותר הרוגים מפיגועים. בפרפרזה על דבריך לבלגים אני אומרת שאם תמשיכו לטמון ראשכם בחול ולהתעלם מכל מה שאומרים ראשי מערכת הביטחון אתם תמשיכו לא לעשות כלום נגד הטרור".



על תמיכת מפלגת "יש עתיד" בהצעת החוק אמרה: "יש פה להקת מעודדות של לפיד ובוז'י שרוצים להיות יותר ביבי מביבי ויותר ישראל כ"ץ מכ"ץ".


על כך השיב לה השר: "את מצרפת את מרצ לבל"ד".


זנדברג: "אתם מנסים להכות במשאל כי הוא היחיד שמציע פתרון".