"מהמלצות הוועדה להסדרת שידורי ערוץ הכנסת עולה רוח מצנזרת שאינה צריכה להיות נלווית לערוצי תקשורת במדינה דמוקרטית ומעלה ספקות רציניים באשר לעתידו של ערוץ הכנסת שזכה עד כה לאמון ציבורי רב מימין ומשמאל", כך טוענת ד"ר רויטל עמירן, אחת מחברי הוועדה במכתב ששלחה ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ופרסמה היום (שני) בדף הפייסבוק שלה.



ד"ר עמירן מכוונת במכתבה לסעיף הביזוי שהוכנס לדוח, הגם שהוא רוכך מעט, ויתייחס רק אל הכנסת כבית הנבחרים ולא ימנע סיקור עובדתי של הנעשה במשכן. "יחד עם זאת", כותבת עמירן, "התרעומת הציבורית שעורר הסעיף מלמדת כי הנחיות מסוג זה, גם אם ההגבלות בהן אינן כשלעצמן בעייתיות, יוצרות דינמיקה בלתי בריאה של סיקור זהיר ובלתי חופשי. דינמיקה זו צפויה להיות מוחרפת לאור ההגבלות על כללי הצילום והסיקור שיהיו מעתה, כך על פי המלצת הוועדה, כפופים לאישור ועדת הכנסת. וכן לאור ההמלצה למועצה לשקול כללי אתיקה מיוחדים בתקופת בחירות. המלצה שמהווה פשרה שבאה בעקבות התנגדותי לחייב את המועצה לקבוע כללים מסוג זה. לכך אף יש להוסיף את המלצת הוועדה לפיה לרגולטור יתווספו נציגים של חברי הכנסת, כך שהגוף המפקח והגוף המסוקר יהיו קשורים זה בזה.



יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



לדברי חברת הוועדה, היה מקום להכניס תיקונים בשידורי ערוץ הכנסת לאחר עשר שנות שידור, "אלא שבפועל, עוד בטרם גובשו ההמלצות לחוק, הגיעו אלי קולות כי מעת הקמת הוועדה ופרסום המלצותיה עצמאותו של הערוץ נחלשה והמעורבות הבלתי עניינית בו גברה. ללמדנו, עוד בטרם החקיקה, מה כוחה של הרוח הנושבת שאופייה תואר לעיל". 



נושא נוסף מטריד את עמירן הוא היעדר נציג ערבי בוועדה, לאחר שבחר הוועדה שמונה בחר שלא להשתתף בה. "ראיתי בכך טעם לפגם, שכן וועדה ציבורית צריכה להכיל תמהיל נכון ומקצועי של חברים בעלי השקפות שונות על מנת שהמלצותיה ייהנו מלגיטימציה ציבורית. על אחת כמה וכמה כאשר ממנה הוועדה הוא לא אחר מיו"ר הכנסת" כתבה עמירן.


 

המצפון שהכתיב לי להסיר חתימתי מספר האזרחות הנחה אותי אמש לשלוח מכתב זה ליו"ר הכנסת, חה"כ יולי אדלשטייןלכבוד יו"ר הכנ...

Posted by Revital Amiran on Sunday, April 3, 2016

עמירן מותחת במכתבה גם ביקורת על התקשורת, כשהיא כותבת ש"יש להניח שהגורמים העיתונאיים השונים אינם רוצים להרים קולם פן יבולע להם במכרז. העיתונים הגדולים, כך נמסר לי, לא יעסקו בנושא. סיבותיהם עימם. אך היא הנותנת. שוק התקשורת הישראלי מצוי היום בסבך שבין אינטרסים פוליטיים לאינטרסים מסחריים המוחצים את האינטרס הציבורי. הפיכתו של ערוץ הכנסת לערוץ הכפוף להגבלות מיוחדות תוסיף נדבך נוסף לחוסר עצמאותה ההולך וגובר של העיתונות הישראלית. כאשר מדובר בסיקור נבחרי העם הדבר מדאיג שבעתיים".



עמירן, הביעה דעות מיעוט במהלך הדיונים, הצרה במכתבה ליו"ר הכנסת, על כך שלא זימן אותה ללשכתו כדי לשמוע את עמדותיה בנושא המלצות הדוח.