תוקף בחריפות: יו"ר המחנה הציוני, ח"כ יצחק הרצוג, נאם היום (שני) בכנס לשכת עורכי הדין באילת והתייחס לחשדות נגדו כי עבר לכאורה, על חוק מימון מפלגות בבחירות בפריימריז של מפלגתו, בשנת 2013 וכן התייחס לתיעוד בו נראה אוכל ארוחת בוקר מוקדם יותר בכנס, עם היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט ואמר: "הייתה לנו שיחה נחמדה על החביתה ועל הסלט״.



הרצוג פתח ואמר: "כל מי שעבד לצידי יודע שאני מקפיד על שקיפות, הגינות וניקיון ציבורי. הרי כל חיי טענו נגדי שאני לא נותן לזוז, שאני לא מעגל פינות, שאני לא משתתף בקומבינות, בדיוק בגלל זה אמרו עלי חנון ובריון טלוויזיה אפילו גידף אותי בשפה מטונפת. אבל מסתבר שכמו שיש משטרת התנועה ומשטרת הגבולות, יש בשנים האחרונות גורמים שמנסים להכתיב למשטרה יחידה חדשה: משטרת הקמפיין".



עוד אמר הרצוג: "השיטה חוזרת על עצמה שוב ושוב: תמיד ערב בחירות או כשקואליציות כושלות מאיימות להתפרק, צצה תלונה, מיד יופצו מאות אלפי וואטסאפים עם מידע בלעדי וסודי, מיד יעופו לאוויר שמועות והמצאות ועלילות דם ותמיד יקום אחד המועמדים שיגיד שממש כואב לו הלב והשני יגיד שהוא מתייסר והשלישי יגיד שזה לא הוא וכך עובדת שיטת חיסול-סיכול החדשה".



הרצוג ושקד בכנס. צילום: מור שמעוני
הרצוג ושקד בכנס. צילום: מור שמעוני



"אני לא אתן לזה לקרות", אמר הרצוג, "אני לא אתן לאף אחד, להקים לנו כאן משטרות קמפיין, אנחנו בכלל הגענו לעידן שבו הזנחנו את כל הערכים שלנו לטובת קמפיינים. רק לפני שבוע יצאה ממשלת ישראל לקמפיין נגד בית המשפט שלה. המדינה היחידה בעולם שבה מנהלת ממשלה מסע הסתה מאורגן וממומן נגד בית המשפט שלה וזה למה? כי בית המשפט הזה, המנותק הזה, המורם מעם הזה, היהיר הזה, העז לומר שהגז הנמצא באדמה לא שייך לראש הממשלה ולאנשיו אלא שייך לכולם ודחה את המתווה של האיש שתמיד משיג מה שהוא רוצה. אז מה הוא עשה? יצא לקמפיין, נגד בית המשפט של המדינה שלו. שמענו את שרת המשפטים זו שאחראית לשמור ולהגן בחירוף נפש על הפרדת הרשויות ועל עצמאות בית המשפט, הפכה למובילת הקמפיין. נושאת דגל חיסול בג"ץ".



הרצוג המשיך לתקוף את השר שקד ואמר: "תגידו – התחרפנו לגמרי? שרת המשפטים בנאום תוכחה מסוכן וחסר מעצורים נגד בית המשפט? זו עבירה על הפרדת הרשויות ועל עצמאותו של בית המשפט. ואם כבר מדברים על קמפיין שאסור לנהל זהו הקמפיין שניהלו פוליטיקאים מסוימים על גב המקרה החמור שקרה בחברון. מקרה שעומד ותלוי בבית הדין הצבאי וקורע את מדינת ישראל. לא מקרה של גיבור ישראל, שום קהלני חדש לא נולד פה".



"מה שקרה מאותו רגע היה קמפיין מכוער שלצערי עורבבו בו ראשי הצבא, פוליטיקאים בכירים, מערכות תקשורת – מי לא קפץ על עגלת הקמפיין. כולם התלהבו. יאללה, אפשר להתלהם, אפשר למצב את עצמי. כל אוגדות התקשורת הופנו נגד חייל בודד – הפכו אותו לקדוש מעונה. כל המערכות התבלבלו. כולם נסחפו לקמפיין. זו שגיאה חמורה – הצבא צריך להעניש חייל שסרח. לא להתמודד עם שאלות תקשורתיות וציבוריות של המקרה. אם החייל טעה, הביאו אותו למשפט, תשפטו אותו, תענישו אותו. אסור להפוך את צה"ל לצבא הקמפיין הלאומי. פוליטיקאים שנכנסו חזיתית ברמטכ"ל ובפיקוד הבכיר, קצינים שהתבטאו לא לצורך – קמפיין לאומי שעושה לכולנו רע, רע מאוד ושובר מוסכמות על טוהר הנשק, ערכי צה"ל והפיקוד והאכיפה שבתוכו", אמר הרצוג.



בתוך כך, הפרקליט הצבאי הראשי, שרון אפק, התייחס גם הוא לנושא שעל סדר היום - החייל היורה מהתקרית בחברון. "התמודדות צה"ל עם נושאים ערכיים אינה קלה", אמר. "גם בעת הזאת חובה לשמור על כללי חוק ומשפט. המחויבות לשלטון החוק היא תעודת כבוד בצה"ל. הפרשות האחרונות לוו ברשתות החברתיות ובסקרי דעת קהל. יש לראות בכך את הסכנות. ברגע שלא נכללות בהן עובדות - זאת סכנה. זה עלול לקרוא תיגר בסמכות המפקדים על חיילים בכללי פתיחה באש. המפקדים נדרשים להעביר את מה שמצופה מהחיילים. כחלק מהשיח, היו מי שהתיימרו להכתיב לצה"ל כיצד לפעול. לא ניתן לסקרים ברשתות החברתיות לנהל לנו את מערכת המשפט הצבאית".