סערת יעלון: 21 שרים לשעבר הביעו היום (שני) תמיכה בשר הביטחון משה יעלון ויוצאים נגד הרג מחבלים מנוטרלים. "הנורמה לפיה אין פוגעים באויב שנוטרל מבטאת ערכי מוסר ומשפט אוניברסליים ויהודים".



הסערה סביב שר הביטחון החלה לאחר שהוא כזכור, התייחס בשבוע שעבר לפרשת החייל שירה במחבל מנוטרל ואמר כי "העניין המוסרי שלנו כצבא, שהתחדד בעקבות האירוע, כולל גם סיכון חיי אדם. כשמדברים על 'הקם להורגך השקם להורגו' יש גם לדבר על 'לא תרצח'. לנו חשוב שכצבא נדע לנצח וגם נישאר בני אדם. אם נאבד את השדרה המוסרית שלנו נאבד את הדרך. אסור לפעול בניגוד לערכים מול פקודות שלנו. איך המדינה הקטנה הזו מצליחה כך כנגד האיומים? התשובה: אנחנו. האנשים שחיים בה".



עוד הוא אמר: "אני מודאג מאוד מהאווירה הציבורית. אני מודאג מהעליהום על הצבא". לדבריו, "נדרשתי לעניין מעל במת הכנסת אחרי שהפכו את הרמטכ"ל למוקצה, אחשוורוש שצריך להתפטר". לדבריו, הוא "מבין שרים שלא מתבטאים כי אינם בקיאים בזה, כשם שלא הבנתי שרים שלא היו בקיאים וכן התבטאו".



היום כאמור, פורום שרים לשעבר, המתכנס במסגרת המכון הישראלי לדמוקרטיה, יצא הערב בהודעת תמיכה בשר יעלון ובהתנגדות להרג מחבלים שנוטרלו. בהודעת הפורום נכתב כי: "חברי הפורום מגנים את ההסתה כנגד שר הביטחון משה (בוגי) יעלון על רקע עמדתו בנושא הריגת המחבל הפלסטיני בחברון. הפורום יוצא נגד הדה-לגיטימציה הנעשית לשר הביטחון, בשל עמידתו על כללי מוסר הלחימה בצה"ל".



עוד הוסיפו השרים לשעבר כי: "הנורמה לפיה אין פוגעים באויב שנוטרל ואינו מהווה סכנה - משקפת מאז ומתמיד את הדין החל בישראל, ומבטאת ערכי מוסר ומשפט אוניברסליים ויהודיים. יש להקפיד על קיום הנורמה ולגנות את מי שיוצאים כנגדה".



רשימת החותמים על ההודעה (לפי א"ב): אפי איתם, מיקי איתן, יורם ארידור, יוסי ביילין, רוני בר-און, שאול יהלום, רענן כהן, רן כהן, גאלב מג'דלה, דוד מגן, רוני מילוא, מיכאל מלכיאור, דן מרידור, אורית נוקד, אברהם פורז, אופיר פז-פינס, חיים רמון, אברהם (בייגה) שוחט, מאיר שטרית, אילן שלגי ויולי תמיר.



לאחר שההסתה נגד שר הביטחון החלה, הביעו בו תמיכה באופן פומבי בין היתר, יו"ר מפלגת "יש עתיד", יאיר לפיד ודן מרידור, לשעבר מבכירי מפלגת "הליכוד".