קורא למאבק: יממה לאחר שחזר בתום חודשיים של השעיה מהכנסת, אמר היום ח"כ ג'מאל זחאלקה לאתר הפלסטיני "דוניא אל-ווטן", כי "לאור עליות היהודים הגוברות מיום ליום למסגד אל-אקצא, עלינו לעצור זאת בכל דרך אפשרית". זחאלקה הוסיף כי "באינתיפאדה השנייה הקרבנו 4,000 שהידים למען מסגד אל-אקצא. העם שלנו עומד על זכותו במסגד, ומגן עליו בכל כוחו. העם הפלסטיני הוא השומר של המסגד". הוא הוסיף, כי "העליות של היהודים הן הגורם לפרוץ האינתיפאדה השלישית, שהמשכה בגדה ובירושלים תלוי בהצטרפות הארגונים הפלסטיניים למאבק. השאלה היא אם הארגונים יצטרפו למאבק העממי ויפעלו ברמת המולדת כולה, או שהם יותירו את המאבק בידי צעירים שיוצאים לפיגועי בודדים?".



זחאלקה הוסיף עוד כי "ישראל ממשיכה בפרויקט הציוני-קולוניאליסטי שלה זה 100 שנים, והיא לא מתנהגת כמדינה אלא כארגוני התנחלות ציוניים, ומנסה לעשות מצור על הערבים, מפקיעה את אדמותיהם ומונעת מהם לחיות". לדבריו, למרות שהרשימה המשותפת בכנסת עושה דברים, "חשוב יותר המאבק העממי להגנה על הבית והאדמה".



ח"כ ג'מאל זחאלקה מנסה להיכנס להר הבית. צילום: הרשימה המשותפת
ח"כ ג'מאל זחאלקה מנסה להיכנס להר הבית. צילום: הרשימה המשותפת



דבריו של זחאלקה עוררו סערה במערכת הפוליטית. יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי מתחה ביקורת על דבריו של חבר הכנסת זחאלקה ואמרה כי "חבר הכנסת זחאלקה ממשיך להסית, יש לו רקורד עשיר של פעילות הסתה. זחאלקה צריך להעתיק את מושבו מהכנסת בירושלים אל מקומו הטבעי במוקטעה ברמאללה. פעילותו משתלבת היטב עם מערך ההסתה הפלסטיני". בתגובה אמר זחאלקה למעריב אונליין כי "המצב בירושלים נפיץ ועל סף התלקחות בגלל פרובוקציות של יהודים שעולים להר הבית לכן קראתי לארגונים הפלסטינים ולציבור הפלסטיני לפעול כדי לעצור את עליית יהודים להר הבית בכל דרך אפשרית אבל הדגשתי כי מדובר במאבק עממי".



ח"כ זחאלקה הסביר בשיחה עם מעריב אונליין את דבריו ואמר כי "המצב היום מזכיר את המצב שהביא לפרוץ האינתיפאדה השנייה, שבה שילמנו במחיר של למעלה מ-4,000 פלסטינים הרוגים. בגלל הפרובוקציה של אריאל שרון, שעלה אז להר הבית, והביקור הביא לפרוץ האינתיפאדה.




"עלול להגיע לשפיכות דמים"



לדברי ח"כ זחאלקה אין כוונתו לעודד מאבק מזוין. "כשאני קורא לעצור עליית יהודים להר הבית בכל דרך אפשרית, אני מתכוון למאבק עממי כמו למשל המאבק על הגדר בבלעין. קראתי בראיון שפורסם ואני קורא גם עכשיו לפלסטינים למאבק עממי ואני קורא גם לארגונים הפלסטינים לא להותיר את הנושא לפעילות של בודדים, אלא לצאת למאבק". לדבריו מדובר במאבק עממי של הפגנות ומחאות.



 יהודה גליק בהר הבית. צילום: הקרן למורשת הר הבית
יהודה גליק בהר הבית. צילום: הקרן למורשת הר הבית



חבר כנסת זחאלקה טוען כי הביקורים התכופים באל-אקצא של פעיל הימין יהודה גליק, כולל גם חתונה שנערכה במקום בחשאי, רק מגבירים את המתח והוסיף: "אני מזהיר שזה עלול להגיע לשפיכות דמים, לכן צריך לעצור את הביקורים הפרובוקטיביים האלה שהביאו לאינתיפאדה השנייה. הכתובת לכך היא רק הממשלה. הביקורים של המתנחלים אנשי ימין במסגדים מקוממת אותנו. אני מכיר לפחות ארבעה חברי כנסת ערבים שנהגו להתפלל באל-אקצא לפחות פעם בחודש, כעת מונעים מאתנו לעלות וזה פוגע בזכותנו. אנחנו באים לשם לביקורים טבעיים כי רוצים בנו. לעומת אנשי הימין שהם 'פרסונה נון גרטה', אנשים לא רצויים שם".



עוד הוסיף זחאלקה כי ישנה סכנה שהביקורים יהפכו לרצון לבנות את בית המקדש: "בימין חושבים אולי שביקור ראשון, שני או שלישי יעשו נורמליזציה של ביקורים, אבל אין נורמליזציה עם הפרובוקציות האלה. הם מתחילים בזה ואחר כך ירצו להקים שם את בית המקדש. המתונים כביכול רוצים לקחת חלק מההר והקיצוניים יותר לקחת הכל. זה עלול להגיע לנקודה שתהיה הקש ששבר את גב הגמל וצריך לעצור עוד לפני שהמצב יתפוצץ. לכן קראתי לארגונים הפלסטיניים לקחת את המאבק לידיים ולא להשאיר אותו לנוער ולצעירים הפלסטינים שיוצאים לפעולות יחיד, אלא לצאת למאבק עממי בכל מקום ובכל השטח".