ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקש מהיועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט לבחון אם דבריו של ח"כ ג'מאל זחאלקה (הרשימה המשותפת) על עליית יהודים להר הבית היא הסתה, כך נמסר היום (שישי) מלשכת ראש הממשלה. 



זחאלקה התראיין אתמול לאתר הפלסטיני "דוניא אל-ווטן" ואמר כי "לאור עליות היהודים הגוברות מיום ליום למסגד אל-אקצא, עלינו לעצור זאת בכל דרך אפשרית". חבר הכנסת הוסיף, כי "באינתיפאדה השנייה הקרבנו 4,000 שהידים למען מסגד אל-אקצא. העם שלנו עומד על זכותו במסגד, ומגן עליו בכל כוחו. העם הפלסטיני הוא השומר של המסגד". הוא הוסיף, כי "העליות של היהודים הן הגורם לפרוץ האינתיפאדה השלישית, שהמשכה בגדה ובירושלים תלוי בהצטרפות הארגונים הפלסטיניים למאבק. השאלה היא אם הארגונים יצטרפו למאבק העממי ויפעלו ברמת המולדת כולה, או שהם יותירו את המאבק בידי צעירים שיוצאים לפיגועי בודדים?".



עוד אמר זחאלקה כי "ישראל ממשיכה בפרויקט הציוני-קולוניאליסטי שלה זה 100 שנים, והיא לא מתנהגת כמדינה אלא כארגוני התנחלות ציוניים, ומנסה לעשות מצור על הערבים, מפקיעה את אדמותיהם ומונעת מהם לחיות". לדבריו, למרות שהרשימה המשותפת בכנסת עושה דברים, "חשוב יותר המאבק העממי להגנה על הבית והאדמה".



יתבקש לבדוק אם מדובר בהסתה. היועמ"ש מנדלבליט. צילום: מרק ישראל סלם
יתבקש לבדוק אם מדובר בהסתה. היועמ"ש מנדלבליט. צילום: מרק ישראל סלם



דבריו של זחאלקה עוררו סערה במערכת הפוליטית. יו"ר סיעת הבית היהודי ח"כ שולי מועלם רפאלי מתחה ביקורת על דבריו של חבר הכנסת זחאלקה ואמרה כי "חבר הכנסת זחאלקה ממשיך להסית, יש לו רקורד עשיר של פעילות הסתה. זחאלקה צריך להעתיק את מושבו מהכנסת בירושלים אל מקומו הטבעי במוקטעה ברמאללה. פעילותו משתלבת היטב עם מערך ההסתה הפלסטיני". בתגובה אמר זחאלקה למעריב אונליין כי "המצב בירושלים נפיץ ועל סף התלקחות בגלל פרובוקציות של יהודים שעולים להר הבית לכן קראתי לארגונים הפלסטינים ולציבור הפלסטיני לפעול כדי לעצור את עליית יהודים להר הבית בכל דרך אפשרית אבל הדגשתי כי מדובר במאבק עממי".



בתגובה לפניית ראש הממשלה ליועץ המשפטי, אמר ח"כ זחאלקה, כי "נתניהו מנסה לזכות בפופולריות זולה באמצעות הסתה נגד הציבור הערבי והנהגתו. הוא יודע היטב שאין יסוד לפנייתו ליועץ המשפטי, ובכל זאת הוא פנה והמטרה היא לזכות בתהילה נוספת של גיבור על המיעוט".

לדבריו, "אני הזהרתי מפני ביקורים פרובוקטיביים במסגד אלאקצא שעלולים לגרום לשפיכות דמים כפי שקרה אחרי ביקור שרון בשנת 2000 שהביא לפריצת האינתיפאדה השניה בה נהרגו יותר מארבעת אלפים".

"אני גם ביקרתי את ההנהגה הפלסטינית על כך שהיא לא מנהלת מאבק עממי נגד הכיבוש ומפקירה את השטח לפעולות בודדים של נוער מתוסכל. זכותי להביע את דעתי, ורבים אחרים, יהודים וערבים אמרו אותו דבר.  אפשר להתווכח איתן, אך נתניהו הפך לסותם פיות של ערבים.  תשובתי אחת: לא ניתן שישתיקו אתנו", הוסיף זחאלקה.