שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, אשר היה בסוד העניינים בתקופה האחרונה לגבי חישוף מנהרת הטרור בדרום רצועת עזה, אמר היום (שני) לאחר שהפרשה הותרה לפרסום: "חשיפת מנהרת חמאס בידי כוחות צה"ל ומערכת הביטחון סמוך לגבול רצועת עזה, היא הישג מבצעי חשוב, ותוצאה של מאמץ נרחב מאוד של מדינת ישראל בנושא בשנים האחרונות. אין לנו אשליות בנוגע לכוונות של חמאס. עוד לפני מבצע 'צוק איתן', במהלכו וכמובן אחריו, אנו מקדישים מאמצים רבים -  טכנולוגיים, מודיעיניים ומבצעיים - לגילוי מנהרות מרצועת עזה".



"לאורך השנים הללו גילינו מנהרות רבות, ואנו מוסיפים ומרכזים מאמצים כבירים לשם כך. במשימת גילוי המנהרות, שרובה סמוי מן העין, מעורבים מיטב הכוחות של מדינת ישראל, הן בצה"ל, הן בשירות הביטחון הכללי והן בתעשיות הביטחוניות. החיפוש אחר מנהרות נמצא בראש סדר העדיפויות של מערכת הביטחון וצה"ל, ואיננו חוסכים באמצעים לשם כך. ההתמודדות עם תופעת המנהרות מורכבת מאוד, ומדינת ישראל היא מובילה עולמית בתחום. המאבק הזה דורש מאיתנו נחישות, יצירתיות וגם אחריות ושיקול דעת מצד העוסקים במלאכה.

חודשים מתוחים

"בחודשים האחרונים חווה חמאס תופעות של קריסת מנהרות, חופרים שנהרגים במהלך עבודתם ועתה גם חשיפה. למרות זאת, איננו משלים עצמנו שחמאס יסיק מסקנות, יחדל מהעיסוק בכך ויתפנה לסייע לשיפור מרקם החיים ברצועת עזה, לרווחת התושבים שם. לכן נמשיך במאמצים השונים לגילוי מנהרות. אין פנינו לעימות, אך אם חמאס ינסה לאתגר את מדינת ישראל ולשבש את חייהם של תושבי יישובי עוטף עזה, הוא יוכה מכה קשה מאוד. לא נסבול ניסיונות שכאלו. אני קורא לתושבי עוטף עזה להמשיך בשגרת חייהם, ולאזרחי ישראל לבקר בדרום הארץ במהלך החג המתקרב".

מנהרת חמאס. תמונת ארכיון. (צילום: דובר צה"ל)


גדי ירקוני: "התושבים יכולים להיות שמחים על ההצלחה של צה"ל. בשבילנו, זאת אמירה גדולה. חיתוך מצב חדש. כל הזמן חששנו שיש מנהרות ולא מוצאים, היום אנחנו יודעים שמגלים את המנהרות, אחת מהן התגלתה. הרעשים האלה גרמו לנו לברר מה קרה. זאת לא המנהרה היחידה, לא צריך להיכנס לשאננות. תושבי עוטף עזה יכולים להמשיך ולגור פה, צה"ל יעשה הכל כדי לבטל את איום המנהרות. המכשול שמתחילים לבנות אותו, מתחיל להוכיח את עצמו, אבל הוא לא התשובה. מנהרות זה איום על מדינת ישראל, לא על עוטף עזה. לא לעצור תקציבים.

ח"כ ילין: "להכות בהם לפני שהם יוצאים מהאדמה" 

תגובות במערכת הפוליטית, ח"כ חיים ילין, תושב העוטף, אמר בתגובה: "צריך להשמיד כל מנהרה ולהכות בהם לפני שהם יוצאים מבטן האדמה, אי אפשר להפקיר אותנו בצורה כל כך גלויה כלפי אויב. אני רוצה לחזק את צה"ל ואת כל גורמי הביטחון שמצאו את המנהרה ועוסקים מסביב לשעון בהגנה על אזרחי מדינת ישראל. המנהרות הן איום טקטי ואסטרטגי על מדינת ישראל. את המנהרה הזאת צריך להשמיד מיד, לא צריך לחכות, צריך להשמיד כל מנהרה שנכנסת למדינת ישראל. להשמיד כל מנהרה שאנחנו יודעים שמתחילים לבנות, בדיוק כפי שאנחנו מחסלים חוליית מחבלים שעומדת לירות טיל".
  
"לא יכול להיות שאנחנו נותנים לחמאס להמשיך לחפור את המנהרות, להמשיך להתאמן ואנחנו לא עושים שום דבר". הוסיף ח"כ ילין, "ראש הממשלה זו האחריות שלך. אנחנו חזקים ומוכנים לספוג הרבה מאד בתנאי אחד, שיהיה אופק מדיני לאזור כולו. בידיים שלך לתקוף כל מנהרה ולתקוף כל חוליית מחבלים, באחריות שלך גם להביא אופק מדיני ושקט לאזור. תתחיל לעבוד, אי אפשר להפקיר אותנו בצורה כל כך גלויה כלפי אויב שהוא מר. צריך להכהות בהם עוד לפני שהם מנסים לצאת מבטן האדמה ובמקביל ליזום הסדר של הודנה לטווח ארוך עם מדינות ערב המתונות, ארצות הברית ואירופה.
 
ח"כ נחמן שי אמר: "גילוי המנהרה מלמד על כשלונה של הממשלה להפיק הישגים ממבצע צוק איתן. בתגובה לגילוי המנהרה. חמאס נערך לעימות הצבאי הבא, אינו חושש מישראל וממתין לשעת כושר צבאית ומדינית. ישראל הרוויחה אמנם זמן, אבל איבדה את ההרתעה."