ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שוחח היום (שני) עם תא הכתבים המדיניים בשיחה תקופתית, ובה שטח את משנתו, כשהוא מעביר מסר לחמאס כי הממשלה משקיעה הון עתק באיתור המנהרות ואישר, בפעם הראשונה, כי ישראל מצאה דרך נוספת להתמודד עם איום המנהרות. "חמאס נתקל בבעיה שלא צפה. הקדמנו אותו. בלמנו אותו בכל אחד מהמוקדים של קרקע או אוויר. נשתמש בזמן כדי לא רק להשיג שקט אלא לבנות יכולות שלנו נגד תוקפנות של חמאס. לישראל יש פריצת דרך ייחודית באיתור מנהרות ושיבח את כוחות הביטחון. 



"זה מאמץ מתמשך שמחויבים לו. נגיב בעצמה על כל ניסיון לתקוף את ישראל מתחת לקרקע בקרקע או מעל הקרקע. אני בטוח שחמאס מבין מה שאמרתי. אני רוצה לומר ליישובי עוטף עזה: צה"ל פועל כל העת לשמור על ביטחונכם. כל הזמן מדברים על מה הם עושים, בואו נדבר על מה אנחנו עושים. אני בטוח שהחמאס מבין שנגיב בעצמה אם אזרחינו יותקפו ונגיב מהאוויר והקרקע. אנחנו משקיעים הון עתק, וזו החלטה שקיבלתי יחד עם הקבינט, ביכולת סיכול שאינה קיימת בכל העולם.



"לגבי המנהרות, תושבי עוטף עזה יכולים להיות רגועים. אנחנו משקיעים בסיכול פיזי ובמערך הגנה שפרוש בשטח. ביכולת הרתעה ובכח התקפה גדול לצד כח עמידה". נתניהו הוסיף את יהודה ושומרון כדוגמה ואמר: "למה אין מנהרות מקלקיליה או מיו"ש? לא כי קשה לחפור, אלא כי אנחנו שם, וכשיש מידע אנחנו יכולים להיכנס לשם. בכל מצב, עם הסדר או בלי הסדר, חופש הפעולה של צה"ל וכוחות הביטחון חשוב שיישמר".



נתניהו המשיך וענה על שאלות העיתונאים, כשהוא מתייחס גם לתהליכים המדיניים: "כל הזמן מדברים על מה הם (חמאס) עושים, בואו נדבר על מה אנחנו עושים.

"כל אחד מבין שכל הסדר מחייב שהרש"פ, תהיה מוכנה להשלים עם קיומה של מדינת ישראל ולבטל את התביעה לזכות השיבה ולחנך את עמה לשלום ולא לחזרה לעכו וליפו. היא צריכה להפסיק עם ההסתה ולהכריז על קץ הסכסוך. אפשר לפתוח במו"מ, אבל לא להשלים אותו. קשה להתחיל מו"מ כי אבו מאזן מדבר על נכונות, אבל בורח ממנו באופן שיטתי. היוזמה האמתית היא קיום של מארג קשרים עם מדינות האיזור באופן שקט, לא ככינוס איזורי כמו שפוליטיקאים רוצים, אלא באמצעות קשרים אלה שישיגו התקדמות בציר הפלסטיני. נתניהו הוסיף כי אין שיחות חשאיות בינו לבין הפלסטינים: "השיחות היחידות הן בין ליברמן ללפיד. כמה פעמים יכול להזמין את אבו מאזן? גרוני כבר ניחר..".

לקראת פגישת נתניהו עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ביום חמישי הקרוב, נשאל ראש הממשלה על אמירותיו לגבי הגולן, שהיו חלק מההיערכות לאותה פגישה בה ידונו בהסדר מדיני עתידי בסוריה. "איני יודע אם יושג הסדר בסוריה שישמור על אינטרסים שלנו שכוחות חיזבאללה ודעאש לא יהיו בסוריה. השליח של האו"ם בסוריה פרסם טיוטה של הסדר ושהסעיף הראשון שלו הוא שסוריה תשלוט בגולן. למי נחזיר אותו? לדאעש, לחיזבאללה או לאיראן? זה אבסורד.  
חשיפת המנהרה, היום. צילום: דובר צה"ל


"הגיע הזמן שהקהילה הבינ"ל תפנים מציאות. הסיפור של הגולן נגמר. הגולן יישאר כולו בידינו. אין תביעה כזו יותר. צריך להכיר בזה שכל סוריה זה אוסף מובלעות של מיעוטים נרדפים. שלא יהיה בסיס. האמירה נועדה להעביר מסר לעולם כולו ולהרגיל את הקהילה הבינ"ל לכך". נתניהו מודה כי הוא חושש ממהלך אמריקני במועצת הביטחון בשנת כהונתו האחרונה של אובמה: "אני מקווה שלא תהיה כזו. ארה"ב לא ניסתה עד כה לכפות הסדר מן החוץ. אובמה בעבר דיבר על כך ומקווה שימשיך באותה גישה". על ההסכם הביטחוני עם ארה"ב: "אנחנו נמצאים בתוך התהליך, אך עדיין יש פערים ניכרים. אשמח אם ההסכם יושג עכשיו ביני לבין הנשיא אובמה".
 
לגביי ההסכם בין מצרים לסעודיה אמר נתניהו כי הוא רואה בכך התפתחות חיובית באזור: "לא רואה סיבה שההסדר בין מצרים וסעודיה פוגע באינטרסים שלנו. שמענו את האמירה של שר החוץ הסעודי, שאמר שהם יכבדו את ההתחייבויות הבינ"ל של מצרים. נתניהו נשאל האם חקירת הרצוג סתמה את הגולל על ממשלת אחדות, אישר כי היו מגעים ואומר: "עם הרצוג היו מגעים, אך כרגע אין. גם אני מחכה לתוצאות החקירה כמשקיף סקרן".
 
נתניהו לא חזר על התבטאויותיו על החייל היורה מחברון ולא רצה לומר מה דעתו על העצרת אלא רק הסכים לומר כי הוא "מציע להמתין לתוצאות המשפט וההתבטאויות בעניין הזו בעת הזו. כדאי להרגיע. יש מערך בדיקה וכפי שאמרתי לאביו של החייל צריך לתת אמון בצה"ל". 
כשנתניהו עובר למישור הפוליטי, הוא מתייחס לאירועי השבוע. על ביקורו של ראש מפלגת החירות האוסטרית הוא חשף כי הוא מקיים כרגע בדיקה לגבי הזמנתו מטעם הליכוד: "שטראכה ביקר פה לא על ידיעתי. אני בודק את הקשרים של המפלגה אליו".