ח"כ אביגדור ליברמן ממשיך בקו התקיף שלו כנגד החמאס וההתנהלות הנרפית, לדעתו, כנגד ארגוני הטרור ברצועת עזה. בנאום חריף בכנס בטחוני-חברתי בנושא איום המנהרות שערך רדיו דרום. ח"כ ליברמן עצמו הציע מספר חלופות להתמודדות עם המצב כעת.



"בימים האחרונים נאמרו כל כך הרבה דברים על איום המנהרות, שאני לא מרגיש שניתן להוסיף משהו על כל הדברים. אולי ההבדל היחיד ביני לבין רוב הדוברים הוא שאני מתריע על כך ללא הפסקה מאז מבצע "צוק איתן". אבל על מנת להמחיש בשביל מה חמאס משקיע מאמץ כה רב בסיפור המנהרות ומהן ההשלכות, אני מעדיף לצטט את ראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון האלוף עמוס גלעד שהוא בוודאי איש מוסמך ובקיא בחומר שאמר כי "בכוונת חמאס לכבוש קיבוץ אחד, או שניים, או שלושה, או עיירה שלמה ולבצע שם טבח..."

"אני מקווה שחלום הבלהות הזה לא יקרה לעולם. אבל לקוות זה לא מספיק צריך גם לעשות וצריך לשנות הרבה מאוד דברים בהתייחסות של מדינת ישראל לאיומים הרבים המתפתחים מכיוון רצועת עזה, כי המנהרות הן הסימפטום לשתי בעיות אסטרטגיות הרבה יותר רחבות והרבה יותר מטרידות. חמאס תמיד מקדים אותנו, ואני לא מציע להתעלם מאיום הרקטי שחמאס מפתח ומייצר יום יום, כולל ניסוי וירי לעבר הים על בסיס כמעט יומי. כמו גם יכולות הסייבר שמפתחים ברצועת עזה, וכבר ראינו את הפלסטינים חודרים למערך המזל"טים של צה"ל או משתלטים על המצלמות של נמל התעופה בן גוריון. החמאס הוא היוזם, הוא המכתיב את כללי המשחק ואנחנו הצד הפאסיבי המתגונן והמתבונן.
 
ח"כ ליברמן אמר במהלך דבריו כי הוא מתנגד נחרצות לנמל ימי בעזה, ולפיקוח בינלאומי: "חמאס יתחילו מיד להטריד ולהפחיד ולהתחכך איתם, וליצור פרובוקציות, ויהפכו את חיי הפקחים לגיהינום. בסופו של דבר, אותם פקחים ייאלצו לעצום עיניים על כל ההברחות, או לברוח בעצמם, כמו שהיה במעבר רפיח. כל סיפורי הנמל זאת בריחה מהמציאות". 

לאחר מכן הוסיף: "האם יש אלטרנטיבה שלטונית לחמאס ברצועת עזה? האם יש מישהו אחר שמסוגל לקחת את המושכות. אני אומר שכן, אל תצפו שאנקוב בשם, אני לא מתכוון לדחלאן ואבו מאזן. שניהם היו שם ואיבדו את השלטון לחמאס. עשיתי כמה צעדים בכיוון הזה כשהייתי שר החוץ". עוד הוסיף: "אחת הבעיות המרכזיות היא שהפכנו את הקטארים למתווך לגיטימי. הם מארחים את מפקדות חמאס שם, משמיצים אותנו באמצעות אל-ג'זירה. פשוט הפכנו את קטאר לשחקן מרכזי. הטורקים, המצרים, השליח המיוחד למזה"ת, אבל בסופו של דבר, לקחנו את קטאר והפכנו אותם לגורם משמעותי. אנחנו צריכים להיות יותר ברורים. צריכים להגיד לחמאס או שאתם משחררים את הישראלים הנמצאים אצלכם בשבי, ואת גופות החיילים או שאתם, יחיא סנוואר, מרוואן עיסא ואיסמאיל הניה, תתחילו לדאוג לסידורי הלוויה והקברים שלכם".
 
ליברמן הוסיף כי ישנה דרך לחדור לתושבי הרצועה ואמר: "הייתי מקים תחנת טלוויזיה, רדיו ואינטרנט, שישדר לתוך רצועת עזה, ויספר לתושבי הרצועה את האמת על החמאס. איך גונבים מהם תקציבים ומוצרים, חומרי בנייה ועוד. איך חמאס לוקח את בית החולים והאוניברסיטה והופך אותם לטרור. צריך לדרוש מכל השליחים הבינלאומיים שיבואו ויסתובבו במוסדות האלה, שיסתכלו בכל פינה, בכל בלטה. ראש הנחש יושב שם, אבל בגלל שאנחנו צבא הומני, לא ניגע בזה. השאלה היא לא מתי יפרוץ העימות, אלא מי יקבע את התנאים יתנהל העימות, ומי יכתיב את המהלכים, ישראל או חמאס".

 גלאון: "באמת הופתעתם מהמנהרה שנחשפה?  


יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, דיברה גם היא בכנס והוסיפה: "מישהו כאן באמת הופתע מהמנהרה שנחשפה השבוע? שחמאס הפר את הריבונות הישראלית? מישהו חשב שהפעם יהיה אחרת? המנהרה הזו הייתה צפויה בדיוק כמו המבצע הבא, והמבצע שיבוא אחריו. 
 
אנחנו מדברים על ארגון שהמוסר ממנו והלאה, ולא צריך להעמיד פנים לגבי הכוונות הרצחניות שלו. אבל חייבים להפנים שעזה לא תיעלם, וחמאס הוא נתון, ואין מה להיות מופתעים ממנו. אפשר להאשים את חמאס כמה שרוצים, אבל לא חמאס ביקש את הקול שלכם בטענה שהוא ישמור על הביטחון. נתניהו עשה את זה. ולא רק שנתניהו מפקיר את תושבי עוטף עזה במערכה מול החמאס, הוא משאיר את מערכת הביטחון לבד במערכה מול החמאס.
 
זו מדיניות של סבבי לחימה עונתיים, מדיניות שמתמקדת במתן ביטחון לטווח קצר, במניעת פיגועים ובאיתור מנהרות, ולא מדיניות שמייצרת ביטחון לטווח ארוך, שמצריכה כלים אחרים, מנופי לחץ דיפלומטיים."
 
גלאון הוסיפה: "הגיע הזמן שהממשלה תפסיק להתחמק מהאחריות שלה ותשקיע כאן כסף רציני במיגון. למה סיעת מרצ ביחד עם עו"ד אדי וסר, מכפר עזה, הייתה צריכה לעתור לבג"ץ בדרישה למגן את האזור מפני מנהרות? אנחנו יודעים שהטכנולוגיה קיימת, למה צריך לריב על הפריסה שלה? למה תושבי האזור צריכים להיאבק אחרי כל מבצע צבאי כדי שהממשלה תהיה מוכנה לפצות אותם על הנזקים שהם ספגו? 
 
ביטחון הוא אף פעם לא רק שאלה של כוח צבאי. הוא תמיד גם תוצר של דיפלומטיה ושיתופי פעולה ופרגמטיות. הם חלק מהכלים בארגז הכלים שלנו, והם כלים שיש להם כוח.