סערה ב"מחנה הציוני": ח"כ שלי יחימוביץ' הגיבה הלילה (שישי) לדברי יו"ר המפלגה, יצחק בוז'י הרצוג, שטען כי צריך להפסיק לתת את התחושה שחברי המפלגה "אוהבי ערבים". באגרת ששלחה חברת הכנסת לתומכיה, כתבה כי "הדברים שאמר הרצוג לא יכולים לחלוף כעוד איזו מהומה פוליטית סתמית, והם דורשים התייחסות. להתרפס בפני גזענים ולרמוז שאנחנו לא אוהבים ערבים? לא בבית ספרנו. זו התבטאות אומללה, שהיא חציית גבול ואימוץ רטוריקה שהיא זרה לדרכנו. הרי מה מטיח בנו הימין, כקללה? שאנחנו "אוהבי ערבים". אין לנו אלא לבוז ל"קללה" הזאת, בוודאי שלא לאמץ אותה אל חיקינו ובוודאי שלא להתגונן מפני גזענים".



עוד אמרה: "בעייתית לא פחות הייתה בעיני תגובתו של בוז'י לביקורת שספג: 'שמעתי שיש כמה שלא מרוצים מהגישה הציונית שלי. אם הם רוצים שיו"ר המחנה הציוני יעדיף אינטרסים של הפלסטינים, יש לי מסר בשבילם: שיחשבו מסלול מחדש'.



לדבריה, "הצגתה של "אהבת ערבים" כהיפך של הציונות, היא שוב שימוש ברטוריקה של הימין נגדנו, והשלמה, כל כך כל כך מעציבה, עם הקביעה המופרכת שחתירה לשוויון ולשלום ומאבק בגזענות הם ההיפך מהציונות. הרי זוהי הציונות! ומי ששכח מהי ציונות, מתבקש לשוב ולעיין במגילת העצמאות, המסמך המכונן של תקומת העם היהודי בארצו. והדברים הבהירים האלה, נזכיר, נכתבו בעיצומה של מלחמה עקובה מדם על עצם קיומנו: 'מדינת ישראל... תהא מושתתת על יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל; תקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין; תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות... גם בתוך התקפת-הדמים הנערכת עלינו זה חדשים – אנו קוראים לבני העם הערבי תושבי מדינת ישראל לשמור על שלום וליטול חלקם בבניין המדינה על יסוד אזרחות מלאה ושווה...'.



לסיכום, טענה כי "לעולם לא נשביע את רצונו של הימין הקיצוני ואין לנו שום עניין להשביע את רצונו. בטח לא להוכיח לו שאנחנו "לא אוהבי ערבים". אנחנו אוהבי אדם, מאמינים בשוויון זכויות ללא הבדל גזע דת ומין, חותרים לשלום, מגנים על המדינה מפני אויביה מבחוץ, ונאבקים ברוחות רעות ובתהליכים הרסניים בתוכה".



יצחק (בוז'י) הרצוג. צילום: אבשלום ששוני


"משרת יו"ר האופוזיציה גדולה עליו"

כזכור, ביום שלישי הצית הרצוג סערה כשאמר באירוע מפלגתי שכדי לסחוף מצביעים צריך להפסיק לתת את התחושה שחברי המפלגה "אוהבי ערבים". הרצוג הוסיף: "צריך להבין שבתמורות שעוברות על החברה הישראלית, זה נכון - לפיד לוקח מאתנו היום בסקרים קולות כי גם, בין היתר, הוא גם נע יותר ימינה מאתנו בתודעה הלאומית, וזה מחייב דיון מה זה אומר. מה זה אומר יותר ימין? הרי אנחנו לא נהיה ימין. אבל מה זה אומר?", אמר הרצוג. "איפה אנחנו נכנסים ללבבות של הציבור? שיאמינו שבידינו לא רק הניסיון אלא גם היכולת לשנות את מצב המדינה, מבלי להפקיר את ביטחון ישראל חלילה, ומבלי לתת תחושה - שאני נתקל בה בפגישות אינספור של הציבור הישראלי - שאנחנו תמיד אוהבי ערבים. מסובך לאללה, אבל זה חלק מהעניין, זה חלק מהאתגר. אנחנו מפלגה שתמיד ידעה להיות מפלגת שלטון".



ח"כ בהלול הגיב בחריפות לדברי הרצוג ותבע ממנו התנצלות "בשם החברה הערבית בישראל". לדבריו, יו"ר מפלגתו מכין ססמה עסיסית לקמפיין הבא שלו, ככל הנראה בהשראת התבטאותו של בנימין נתניהו "הערבים נוהרים לקלפיות". "להתנער מ-20% מהאוכלוסייה בצורה בוטה כל כך, להתחפש לימין רך שקורץ למתלהמים בכיכרות ולהילחץ מכל סקר תועה - ככה לא מייצרים אלטרנטיבה לשלטון", אמר בהלול. "זוהי עוד התדרדרות מוסרית בלתי מובנת של מפלגת מורשתו של יצחק רבין. אני מגנה את דבריו של הרצוג ותובע התנצלות בשם החברה הערבית בישראל". 



גם ח"כ עיסאוי פריג' (מרצ) תקף את הרצוג ואמר שאיבד קשר לערכי השמאל: "מסתבר שהרצוג מודאג מכך שדימויה הציבורי של מפלגתו אינו גזעני מספיק. הדרך שהרצוג מוביל את מפלגת העבודה היא דרך של אובדן שרידי חוט השדרה המוסרי והאידאולוגי של המפלגה, שאיבדה מזמן כל קשר לשמאל ולערכיו. הרצוג מוכיח שוב ושוב שהוא לא יותר ממדקלם ססמאות נבוב, אדם שמשרת יו"ר האופוזיציה גדולה בהרבה על מידותיו העסקניות".