לראשונה מאז חשיפת מנהרת הטרור של חמאס, סייר היום (שלישי) ראש הממשלה בנימין נתניהו בגבול רצועת עזה, יחד עם שר הביטחון משה (בוגי) יעלון, הרמטכ"ל רב אלוף גדי איזנקוט ומפקד פיקוד דרום האלוף אייל זמיר. נתניהו הגיע אל פיר המנהרה שחשף צה"ל לפני כחודש וקיבל עדכונים ביטחוניים על המצב בשטח.



בהמשך שמע ראש הממשלה סקירות ועדכונים על הגזרה מפי מפקד פיקוד דרום האלוף אייל זמיר. נתניהו נפגש עם חיילי גדוד 51 ועם תצפיתניות המשרתות בגבול הרצועה וציין בשיחה עם החיילים כי "השנתיים האחרונות היו השקטות היותר בגזרה מזה שנים רבות". עוד אמר ראש הממשלה לחיילים: "הייתם בבית בפסח או שהייתם פה? אכלתם חול? שתיתם חול? אני מקווה שלפחות הייתה לכם איזה זמן מסויים לנוח. אנחנו מסיימים עכשיו קרוב לשנתיים מאז 'צוק איתן'. אלה השנתיים השקטות ביותר שאנחנו זוכרים מאז עליית החמאס. אבל אנחנו יודעים שהדבר הזה נרכש על ידי העבודה הקשה שלכם". 



נתניהו נפגש עם חיילים ליד גבול עזה. צילום: עמוס בן גרשום, פלאש 90



פעולות לחשיפת המנהרה בעוטף עזה

כמה שעות לאחר הסיור נורתה אש אל כוח הנדסי שפעל ליד גדר רצועת עזה ליד שכונת סג'עיה העזתית. איש לא נפגע באירוע אך נזק נגרם לאחד מכלי הרכב.






"מנהרה עם יכולות שלא נראו בעולם"


כזכור, המנהרה ההתקפית של חמאס התגלתה לפני מספר שבועות ואיתור המנהרה נעשה בעזרת אמצעים טכנולוגיים חדישים. ההערכה הייתה כי המנהרה נחפרה אחרי "צוק איתן". מדובר במנהרה הראשונה של חמאס שהתגלתה מעבר לגדר המערכת, בשטח ישראל, מאז סיום המבצע בשנת 2014. פיר המנהרה התגלה בשטח ישראל, כמה עשרות מטרים מגדר הגבול מול מרכז רצועת עזה, באזור השייך למועצה האזורית אשכול.



תוואי המנהרה נמצא בדרום עוטף עזה ומאז שהיא נמצאה כוחות גדולים למדו את התוואי שלה וביצעו בדיקות נוספות בשטח כדי לבדוק את עומקה ואת אורכה. מדובר בפעילות מבצעית מורכבת מאוד ורגישה מאוד שהתבצעה בגבול הרצועה, מהרגע שצה"ל גילה את המנהרה. עם פרסום הידיעה בנושא, התייחס גורם בכיר בפיקוד הדרום למנהרה ואמר כי "זה פרי ראשון וסנונית ראשונה של מאמץ החמאס מאז צוק איתן. אנחנו צריכים ללמוד את המנהרה ולהפוך את הגילוי שלה לשיטה כדי שבחודשים הקרובים נאתר עוד מנהרות". עוד אמר הגורם בפיקוד הדרום, כי "מדובר במנהרה עמוקה מאוד עם יכולות שלא נראות בעולם. אנחנו מחפשים חללים גם לפי דיווחים של תושבים בעומקים של 40-30 מטר. היכולות והמאמצים שאנחנו משקיעים הביאו אותנו לגילוי המנהרה הזו בניגוד למנהרות טרום צוק איתן שאותן גילינו באקראי".



"הסיפור הזה הוגדר כמאמץ עקרי בצה"ל", הוסיף הגורם הבכיר בפיקוד הדרום. "המטרה היא איתור וסיכול מנהרות חודרות. יש מגוון רחב של יחידות וטכנולוגיות זה התחום הכי רגיש בצה"ל וזה איום קשה מאוד ולנו אין כל כוונה לחשוף את הטכנולוגיה. המטרה היא לטפל במנהרה בלי להגיע להסלמה אבל אם חמאס יגרור להסלמה זה לא ירתיע אותנו. וכן אנחנו פועלים תחת הנחה שיש עוד מנהרות. במנהרה הזו אנו פועלים בשליטה מלאה שלנו וגם זה מראה על ההרתעה בצד השני", סיכם.