מעמיק הקרע בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר הביטחון משה (בוגי) יעלון בעקבות דבריו של סגן הרמטכ"ל, יאיר גולן. ל"מעריב אונליין" נודע כי נתניהו ויעלון שוחחו לאחר הדברים שאמר אמש סגן הרמטכ"ל, שטען כי הוא "מזהה תהליכים בחברה הישראלית שהיו לפני 70 שנה". הדברים גרמו לזעם בסביבת ראש הממשלה, ובשעות הלילה נערכה שיחה ארוכה בין השניים.



כזכור, גולן אמר אמש: "אם יש משהו שמפחיד אותי בזכרון השואה הוא זיהוי תהליכים מעוררי חלחלה שהתרחשו באירופה בכלל ובגרמניה בפרט לפני 70-90 שנה ומציאת עדות להם כאן בקרבנו כיום ב2016. אין יותר קל ופשוט מלשנוא את הזר. מלעורר חרדות ומלהלך אימים. מהתבהמות התקרנפות והתחסדות. ביום השואה ראוי לדון ביכולתנו לעקור מתכונו ניצנים של חוסר סבלנות. ניצנים של אלימות. של הרס עצמי בדרך ההידרדרות המוסרית. יום השואה הוא הזדמנות לחשבון נפש לאומי". 
"לפני מספר שבועות עלה לדיון הציבורי עניין טוהר הנשק", הוסיף סגן הרמטכ"ל. "חריגות בשימוש בנשק קרו בצה"ל מאז הקמתו. גאוותו של צהל נסובה סביב יכולתנו לתחקר וליטול אחריות מלאה על הטוב אך גם על הרע והפסול. לא הצטדקנו, לא כיסינו ולא טייחנו". הוא סיים את דבריו ואמר :"דרכנו הייתה ותהיה דרך האמת והנשיאה באחריות. גם אם האמת קשה והאחריות כבדה. אנחנו דורשים מחיילינו בדיוק מה שאנחנו דורשים מעצמנו". 


הבוקר הבהיר האלוף גולן את עצמו, שהשתתף הבוקר בטקס ב"יד ושם": "לא התכוונתי להשוות בין ישראל וצה"ל לנאצים, מפחיד אותי זיהוי תהליכים מעוררי חלחלה שהתרחשו בגרמניה לפני 70 שנה, ומציאת עדות להם כאן בקרבנו כיום". לדבריו של גולן, "ההשוואה אבסורדית ומשוללת כל יסוד, ולא הייתה שום כוונה ליצור השוואה כזאת או למתוח ביקורת על הדרג המדיני. צה"ל הוא צבא מוסרי ששומר על טוהר הנשק וכבוד האדם".



מקורבי ראש הממשלה אמרו כי "השיחה היתה קשה, ובעקבותיה סגן הרמטכ"ל נאלץ הבהיר את דבריו כבר בשעות הבוקר". נתניהו אמר בעקבות השיחה: "עם כל ההערכה לסגן הרמטכ"ל, אני חושב שגולן שגה בדבריו וטוב שתיקן אותם". הדברים פורסמו לראשונה בערוץ 2 ע"י עמית סגל.



יש לציין כי בחודשים האחרונים יש קרע שהולך ומחריף בעקבות חילוקי דעות במספר נושאים מרכזיים, כאשר אחד מהם היה עניין החייל היורה מחברון, אלאור אזריה. גורם במערכת הפוליטית אמר למעריב אונליין אמר כי נתניהו "ממתג" את בוגי כשמאלני, כשהוא הסמן הימני של העניין.



בהודעה שפרסם הבוקר יעלון בחשבונות הטוויטר והפייסבוק שלו, כתב השר: "יש לי אמון מלא בסגן הרמטכ"ל, האלוף יאיר גולן, לוחם ומפקד מוערך, ערכי ועתיר זכויות. ההתנפלות עליו וההתלהמות כלפיו נוכח פרשנות מעוותת, במכוון, שניתנה לדברים שאמר אמש - הן ניסיון נוסף במסע המדאיג והמטריד לפגוע פוליטית בצה"ל ובקציניו. אבוי לנו אם ניתן לזה לקרות. תפקידו של כל מפקד בצה"ל, בוודאי מפקד בכיר, אינו מסתכם רק בהובלת חיילים וחיילות לקרב, אלא גם מחייב אותו להתוות להם דרך וערכים בעזרת מצפן ומצפון".