נשיא המדינה ראובן ריבלין נאם הערב (חמישי) בטקס נעילת אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה בקיבוץ לוחמי הגטאות, ותקף גורמים במחנה הפוליטי ממנו בא - הימין - על הזמנתו של מנהיג מפלגת החירות האוסטרית, היינץ כריסטיאן שטראכה, שהגיע לכאן לביקור לפני מספר שבועות.



הנשיא התייחס גם לגל ההתבטאויות האנטישמיות במפלגת הלייבור הבריטית: ״אני עומד נבעת ונחרד מחדירתם הפסולה והמגונה של כוחות ההשכחה וההכחשה לתוך מציאות חיינו״, אמר הנשיא והוסיף: ״מצד אחד, אנו עדים למצעד איוולת מחליא של גורמים אנטישמיים במפלגת הלייבור הבריטי. כאילו לא עברו רק 71 שנה ממלחמת העולם וקולות ממסדיים מתבטאים באופן שלא היה מבייש את ה'דר שטירמר'. מצד שני, לעיתים אני נדהם נוכח מה שנראה ככרסום בכבוד הלאומי שלנו עצמנו, אל מול חבירה תימהונית לקולות הכחש בימין הקיצוני בחלקים מרכזיים של אירופה. רק לפני שבועות מספר התארח כאן בארץ היינץ כריסטיאן שטראכה, מנהיג המפלגה האוסטרית שמכנה את עצמה בעזות מצח ׳מפלגת החרות׳. שטראכה לא הגיע לכאן לביקור נימוסין או תיירות, הוא הגיע לכאן בהזמנה רשמית של נציגים בעולם הפוליטי הישראלי, ולצערי הוא לא היחיד. גורמים שונים מנסים ליצור בריתות וקשרים עם מפלגות וקבוצות של שונאי זרים ואנטישמיים התומכים למראית עין במדינת ישראל".



"שטראכה לא הגיע לכאן לביקור נימוסין או תיירות, הוא הגיע לכאן בהזמנה רשמית של נציגים בעולם הפוליטי הישראלי, ולצערי הוא לא היחיד. גורמים שונים מנסים ליצור בריתות וקשרים עם מפלגות וקבוצות של שונאי זרים ואנטישמיים התומכים למראית עין במדינת ישראל", אמר ריבלין.



״עלינו להיות ברורים", הדגיש הנשיא, "אף אינטרס שבעולם לא יצדיק את ברית הקלון עם קבוצות וגורמים שלא יכירו באחריותם לפשעי השואה שפועלם מוקדש להשכחתה ושחזונם מבקש לבצע אותה מחדש נגד כל זר, פליט או מהגר שיעז לטמא את מרחב המחייה שלהם. וזאת, כפי שאף אינטרס לא יצדיק שתיקה או גמגום אל מול גורמים אנטישמיים ואנטי ישראליים בבריטניה ובכל מקום אחר. מנהיגים פוליטיים ומנהיגי אומה שיתמכו בתפיסות אנטישמיות, גזעניות וניאו-נאציות, לא יהיו אורחים רצויים כאן במדינת ישראל".



לדברי ריבלין, "מספר הפליטים ברחבי העולם הגיע השנה לשיא שכמוהו לא נראה מאז ימי מלחמת העולם השנייה והארורה מכל. זכינו כולנו, הפעם אין אנו הפליטים. זכינו הפעם ואנו יושבים בבית משלנו. כל אחד מאתנו יושב בבית פרטי, רבים מאתנו יושבים בבית קהילתי כמו קיבוץ זה, וכולנו כולנו יושבים בבית לאומי שהוא ישראל. עלינו להישמר מכוחות של שנאה ושל הכחשה, שמפוררים את אבני היסוד שעליהם בנוי הבית שלנו. עלינו לבנות את ביתנו מתוך השילוב העדין של חיים ושל זיכרון, של זיכרון שמתוכו בוקעים חיים חדשים".



יעלון: "עלינו להילחם בקהות החושים אשר עלולה להשתלט עלינו"


גם בקיבוץ יד מרדכי נערך הערב טקס לנעילת אירועי יום השואה, בו נשא דברים שר הביטחון משה (בוגי) יעלון. יעלון התייחס, בעקיפין לדבריו של סגן הרמטכ"ל אתמול, לפיהם מתרחשים בישראל תהליכים שמזכירים את גרמניה הנאצית. לדברי שר הביטחון, "71 שנים אחרי, והאנטישמיות, הכחשת השואה ושנאת היהודים עדיין קיימות. הן לובשות צורה ופושטות צורה, וכמוסות הרעל שלהן נפוצות לכל עבר, באופן המחייב אותנו להיאבק בהן בנחרצות, בקול רם וברור, תוך הכרה ואמונה בדרך ובצדקתה. במאבקנו זה, ובעקבות ההיסטוריה שלנו ומי שאנחנו, אנו חייבים לשמור על אמות מוסר גבוהות ועל מצפון אנושי, ללא פשרות. לזכור לא רק את נספי השואה אלא גם את מי שנותרו בחיים, שכן הידיעה כי ניצולי שואה חיים בעוני היא בלתי נתפשת, ואחריותנו כממשלה לפעול לשינוי המצב, ואנו עושים זאת".



לדברי שר הביטחון, "עלינו להיאבק בחורמה בגזענות, באלימות ובהדרת ושנאת האחר רק משום שהוא אחר, ללא הבדל דת, גזע, מין, מוצא עדתי או נטייה מינית". עוד אמר יעלון כי "עלינו להילחם בקהות החושים אשר עלולה להשתלט עלינו אל מול הסתה פרועה של גורמים קיצוניים כלפי מיעוטים, בעיקר ערביי ישראל - אזרחים שווי זכויות שחובתנו להוסיף ולקדמם כחלק משמעותי ותורם בחברה הישראלית".



על פרשת אלאור אזריה, החייל שעומד לדין על ירי במחבל מנווטרל, אמר שר הביטחון, כי לחשוף עולם אפל של רוע אנושי שרדף אותם - עבור אלו ועבור אלו יום השואה אינו רק יום אחד בשנה, אלא חוויה מטלטלת המלווה אותם בכל רגע, בכל שעה".



"עלינו לזכור כי גם כשאנו נאלצים להפעיל את כוחנו הצבאי, עלינו להקפיד על התנהגות מוסרית וערכית, אף שאויבינו נוהגים באכזריות ומשתמשים בבני עמם כבמגן אנושי. "זה ההבדל בינינו לבינם. אנו חייבים, פשוט חייבים, לשמור על ערכינו היהודיים הנעלים. לחזק את דרכנו וצדקתה. אין לנו אפשרות אחרת, פן נאבד, כי אין לנו ארץ אחרת".