הסערה סביב פרסום הפרטים אמש מטיוטת דוח מבקר המדינה בנושא מבצע צוק איתן ממשיכה להכות גלים. הרמטכ"ל בעת המבצע, רא"ל במיל. בני גנץ, אמר היום (שישי) כי "אני יכול להצר מאוד על העובדה שטיוטת הדו"ח הגיעה אליי 24 שעות אחרי שהגיעה אל התקשורת", אמר גנץ והוסיף: "אני יכול להגיד לכם שצוק איתן והדרך אליו נוהלו בצורה שקולה, אחראית ומאוזנת".



גנץ הגיב על הדברים שנכתבו בטיוטה לגביו, לפיהם בניגוד להערכות המצב שסיפק לדרג המדיני, התארכה המלחמה הרבה מעבר למשוער. עוד דווח שגם לאחר חשיפת המנהרה ההתקפית של חמאס בכרם שלום ביום הראשון של המבצע העריך הרמטכ"ל בפני הקבינט שאין לחמאס כוונה ומוכנות לפעולות הקפיות נוספות מהמנהרות. למרות זאת, בהמשך המבצע אירעו ארבע תקיפות של מחבלי חמאס מארבע מנהרות טרור נוספות.



ואילו מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, קרא היום לראש הממשלה בנימין נתניהו וליועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, לבדוק את הדלפת טיוטת הדוח על ההתנהלות הצבא והדרג המדיני במבצע צוק איתן. בהודעת משרד המבקר, הביע שפירא ביקורת על התגובות החריפות שנשמעו בסביבת ראש הממשלה ושר הביטחון למסקנות המופיעות בטיוטה וקרא למבוקרים הנוגעים בדבר להתרכז בטיוטת הדוח שנשלחה לצורך מתן תגובה: "כל מטלות הביקורת שערך משרד מבקר המדינה נעשות על פי אמות מידה מחמירות המתבססות רק על עובדות בדוקות וממצאים מבוססים. מבקר המדינה קורא לרה"מ וליועץ המשפטי לממשלה לבדוק כיצד טיוטת דוח המוגדרת סודית ביותר הודלפה על ידי מי מהמבוקרים".



ליברמן: "נתניהו ויעלון בורחים מאחריות"


בתוך כך, במערכת הפוליטית ניצלו מתנגדיו של ראש הממשלה את ההזדמנות על מנת למתוח ביקורת על תוצאות המבצע ועל התנהלותו של נתניהו. יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, שהיה חבר הקבינט המדיני-ביטחוני בעת המבצע, כתב בעמוד הפייסבוק שלו כי אינו יכול או מתכוון להתייחס לממצאי דוח מבקר המדינה בענין ״צוק איתן״, "אך מה שברור ומה שחייבים להגיד הוא שלא רק הדוח עצמו אלא גם תגובת רה״מ לדוח מעידה יותר מכל כי ההנהגה הנוכחית של מדינת ישראל, בראשות נתניהו ויעלון, היא הנהגה שבורחת מאחריות, שאינה מסוגלת לקבל את ההחלטות הנדרשות ואינה מסוגלת להבטיח את ביטחונם של אזרחי ישראל". 

לדברי ליברמן, "מעבר להתנהלות הכושלת בזמן המבצע עצמו, שעליה התרעתי בזמן אמת, התגובה שפירסם רה״מ נגד מבקר המדינה, אותו מבקר שנתניהו עצמו פעל במלוא הכח על מנת להביא לבחירתו, מעידה שוב על כך שנתניהו הוא אלוף בהטלת אחריות על אחרים".



עוד אמר ליברמן, כי "גם מי שזוכר את ההתכתבות בין ראש השב״כ דאז יורם כהן לרמטכ״ל דאז בני גנץ בענין המידע וההתרעות שהעביר השב״כ לרה״מ, לשר הביטחון ולרמטכ״ל ושלא זכו להתייחסות רצינית מצד הצבא ולא הובאו לידיעת הקבינט, מחזקים את אמיתות הפירסומים על המחדלים שמעלה מבקר המדינה".

"מה שחמור לאפחות הוא שכמו לפני 'צוק איתן', גם היום ישראל רק מגיבה לפעולות ולאיומים של החמאס ולא נוקטת בשום יוזמה אמיתית על מנת לשנות את המצב מן היסוד ולהסיר את האיום המתמשך והמתעצם מעזה מעל תושבי ישראל״, הוסיף שר החוץ לשעבר. 

גם שר הפנים בעת צוק איתן, גדעון סער, התייחס הבוקר להדלפות מדוח המבקר ולהתקפות של ראש הממשלה ושר הביטחון על המבקר. סער כתב בטוויטר כי "'מערכת חמישים הימים' בקיץ 2014 היתה כושלת מבחינת ישראל. אמרתי את הדברים בזמן אמת כחבר הממשלה. הדרך לתקן ליקויים אינה להסתער על הביקורת".