דברי סגן הרמטכ"ל, אלוף יאיר גולן, שנאמרו ערב יום השואה, ממשיכים להכות גלים. לאחר שעורר עליו ביקורת שספג ביקורת רבה על הנאמר, זכה היום (שבת) לגיבוי גם מהשר להגנת הסביבה, אבי גבאי, שאמר באירוע שבתרבות בפתח תקווה כי "לאלוף גולן יש מספיק זכויות ונקודת מבט בכדי שנקשיב לדברים ולא נתנפל עליו. ההתלהמות סביבו אינה במקום, צריך לעודד בכירים לומר את האמת שלהם ולא להיפך. אני לא מאמין שהוא התכוון למלחמת העולם השנייה ולשואה. אין שום דבר שדומה בין מה שקורה כאן לבין השואה אבל בהחלט יש כאן התלהמות וניצנים של גזענות שדומה לעתים להתלהמות בגרמניה של שנות העשרים והשלושים".



גם ח"כ יעל גרמן הביעה תמיכה באלוף גולן, באירוע שבתרבות ברמת גן. לדבריה, ״מה שסגן הרמטכ״ל ניסה להגיד זה שביום השואה אנחנו צריכים לבחון את עצמנו ולהיזהר מכך שנתבהם ונתקרנף. צריך לשמור על צלם האדם, להימנע מאלימות ובעיקר לשמור על הערכים המוסריים שלנו. סגן הרמטכ״ל, לדעתי, לא דיבר על הכיוון של גרמניה הנאצית, כי אנחנו לא הולכים על הכיוון הזה היות ואנחנו מדינה דמוקרטית".



גרמן הצביעה על אירוע מסוים אליו התכוון סגן הרמטכ"ל: "אין לי ספק שכשהוא דיבר על התבהמות והתקרנפות ושעלינו להזהר מהדרדרות מוסרית הוא התכוון בדיוק לדברים של סמוטריץ על הפרדת היולדות בבתי החולים. זאת הדרדרות מוסרית. אנחנו חיים כאן עם מיעוטים, אנחנו בעצמנו מיעוט. יש כאן מיעוטים רבים מלבד הערבים - האתיופים, הקהילה הגאה, הנכים, הקשישים וכל כך קל לבוא ולהדיר ולהפלות מהחברה את כל המיעוטים האלה. דבריו של סמוטריץ היו דבר נורא ואיום".



ח"כ שמולי התייחס אף הוא לאמירות סגן הרמטכ"ל במסגרת אירועי יום השואה, אמר כי "האמירה הפכה להיות מהר מאוד ויכוח של ימין ושמאל אבל אי אפשר לחלק את התמונה בצורה הזו, היא יותר מורכבת. מצד אחד יש לישראל מזל שיש לה מפקדים כמו גולן שבזכות אומץ לבו הצביע על תהליכים חמורים ומדאיגים בתוכנו. מהבריונים של בנצי גופשטיין ועד אירועי דומא ואבו-חדיר, שנאת ערבים ומיעוטים באשר הם וההשתוללות של הטרור היהודי הם מדאיגים- כשמולם עומדת מנהיגות רופסת ולעיתים אף מעודדת. עם זאת, ציין שמולי כי "התזמון של האמירות שלו וההשוואה המיותרת לגרמניה שלפני השואה היו מזיקים ופוגעים ולכן טוב שהבהיר את דבריו. בכל מקרה, צריך להפסיק את הרדיפה אחריו מהצד הימני".



"סגן הרמטכ"ל התבלבל"


כזכור, בנאום שנשא בטקס לציון יום השואה, אמר גולן: "אם יש משהו שמפחיד אותי בזיכרון השואה הוא זיהוי תהליכים מעוררי חלחלה שהתרחשו באירופה בכלל ובגרמניה בפרט לפני 70 שנה ומציאת עדות להם כאן בקרבנו כיום בשנת 2016". כחלק מדבריו החריפים, אמר: "אין יותר קל ופשוט מלשנוא את הזר. מלעורר חרדות ומלהלך אימים. מהתבהמות התקרנפות והתחסדות. ביום השואה ראוי לדון ביכולתנו לעקור מתכונו ניצנים של חוסר סבלנות וניצנים של אלימות, של הרס עצמי בדרך ההידרדרות המוסרית. יום השואה הוא הזדמנות לחשבון נפש לאומי". לאחר הביקורת הציבורית שנוצרה בעקבות דבריו, אמר גולן כי "ההשוואה אבסורדית ומשוללת כל יסוד, ולא הייתה שום כוונה ליצור השוואה כזאת או למתוח ביקורת על הדרג המדיני. צה"ל הוא צבא מוסרי ששומר על טוהר הנשק וכבוד האדם".



זמן קצר לאחר מכן זה לגיבוי משר הביטחון, משה (בוגי) יעלון שאמר כי "יש לי אמון מלא בסגן הרמטכ"ל, האלוף יאיר גולן, לוחם ומפקד מוערך, ערכי ועתיר זכויות. ההתנפלות עליו וההתלהמות כלפיו נוכח פרשנות מעוותת, במכוון, שניתנה לדברים שאמר אמש - הן ניסיון נוסף במסע המדאיג והמטריד לפגוע פוליטית בצה"ל ובקציניו. אבוי לנו אם ניתן לזה לקרות. תפקידו של כל מפקד בצה"ל, בוודאי מפקד בכיר, אינו מסתכם רק בהובלת חיילים וחיילות לקרב, אלא גם מחייב אותו להתוות להם דרך וערכים בעזרת מצפן ומצפון".



בין האישים שגינו את דבריו היו גם חברי הבית היהודי, שר החינוך נפתלי בנט ושרת המשפטים שקד. בנט כתב בפייסבוק: "רגע לפני שמכחישי השואה יהפכו מילים שגויות אלו לדגל. רגע לפני שחיילינו יושוו לנאצים חלילה בהכשר מגבוה. סגן הרמטכל שגה. ועליו לתקן מיד". ושקד טענה: "סגן הרמטכ"ל לדעתי התבלבל. הדברים שלו מעידים בעיקר על חוסר הבנה, שלא לומר זילות השואה, ביום השואה חשוב לדבר על האירוע עצמו. אתמול הלכתי עם ניצול שואה בן 91 והוא מספר איך ירו באביו בתחילת המלחמה, איך אמו נשרפה באושוויץ ואיך ירו באחותו ביום האחרון כשבעלות הברית היו בפתח המחנה. בימים כאלה צריך לדבר על דברים כאלה ולא על דברים אחרים".