קצין בכיר במודיעין הסורי, תת אלוף נביל פהד א-דנדל, שערק לשורות האופוזיציה הנלחמת בבשאר אל אסאד, שלח מכתב גלוי ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין בו הוא קורא לעם בישראל לפתוח בדו שיח עם העם הסורי, כדי להגיע לשלום. א-דנדל, ששימש בזמנו כראש מחלקת ההגירה והדרכונים במחוז דיר א-זור שבמזרח המדינה, ברח בסוף 2012 לטורקיה והצטרף לשורות האופוזיציה הסורית. לפני כן הוא שימש כראש הענף הביטחוני-פוליטי במודיעין הסורי בלטקיה ועל פי עדותו הוא משתייך לשבט עקידת, שבט גדול מהעדה הסונית שאנשיו חיים לגדות נהר הפרת בסוריה ובעיראק ומספרם נאמד בשלושה מיליון.



המכתב בערבית ותרגומו לעברית הועברו לידי יו"ר הכנסת באמצעות המזרחנית שמרית מאיר. במכתבו כותב הקצין הסורי העריק ליו"ר הכנסת כי "אנו, שכבה רחבה של העם הסורי שהם השבטים הסוריים, המהווים 45% מן הערבים המרכיבים את העם הסורי ו- 15% מן השבטים שאינם ערבים בסוריה וחלק גדול מן הגזעים האחרים והעדות האחרות בסוריה, רוצים באמצעותך להפנות מסר זה לעם ישראל, אשר במהלך ההיסטוריה קשרו בינינו קשרי ידידות, אהבה ושלום".



לטענת א-דנדל, העם הסורי ראה בחפאז אל אסד "בן של עדה חלשה אשר נגרם לה עוול בתקופות שונות של היסטוריה, וציפה שהוא יממש פיתוח וצדק ויכונן שלום באזור. אלא שתקווה זו הלכה ונמוגה כאשר חאפז אל-אסד החמיץ הזדמנות היסטורית לעשות שלום עם עמה של ישראל לצדו של הנשיא אנואר א-סאדאת".



עוד כתב כי חאפז אל אסד פעל לקדם את עליית משטר חומייני באיראן וכדי לכסות על מעשיו נופך בסיסמא של "מוות לישראל" ונאבק בקיומה של ישראל. "שקר זה קנה לו מהלכים בסוריה במשך תקופה ארוכה, עד אשר נחשף קלונו באופן גלוי כאשר פרץ המרד של הסורים נגדו".


"העם הסורי נפרד מהמלחמות"

לדבריו "הסורים ציפו באופטימיות שהעם בישראל ישלח מסר של שלום לעם הסורי בו הוא מדגיש את עמידתו לצדו נגד הדיקטטורה והעריצות ויעודד אותו ליצור שלום בר קיימא אותו ייצרו העמים ולא המנהיגים העריצים הסוחרים באינטרסים של עמיהם. לסורים נגרם תסכול רב כאשר שמעו את הצהרותיהם של כמה מן המנהיגים המדיניים הישראלים ואנשי הביטחון הקודמים והנוכחים בהם אמרו כי יש לדבוק בבשאר אל-אסד".



"הגיע הזמן שעושי הטוב בכל הדתות יצעדו קדימה וישתפו פעולה כדי לגרש את הרשעים", כתב א-דנדל שכינה במכתבו את ירושלים "עיר השלום" ואמר כי יש לתת הזדמנות לכל מאמין להתפלל בה: "העם הסורי רוצה להדגיש בפני העם בישראל כי הוא נפרד מן המלחמות וכי הוא מוכן לעשות צעדים חיוביים על מנת להניח יסודות לדו קיום דתי במולדת אדוננו משה ואדוננו ישו המשיח".



הקצין הסורי הבכיר מתייחס גם לסוגיית רמת הגולן וכותב כי "העם הסורי שם לו כמטרה להשיב את הגולן לסוריה בדרכי שלום ומתוך אמון שייווצר בין העמים, תוך לקיחה בחשבון של האינטרסים של העם בישראל להפיק תועלת ממשאבי המים ומן המשאבים התיירותיים שבו". בסיום מכתבו הביע תקווה "לבניית עתיד מזהיר לבנינו ולנכדינו. אנו מבינים את מה שעושים הרשעים מבני הדתות על מנת לנפץ את החלום היפה של האמונה".



הוא מסיים את מכתבו במילים "אנו מייחלים רבות לבניית עתיד מזהיר לבנינו ולנכדינו ואנו מבינים את מה שעושים הרשעים מבני הדתות על מנת לנפץ את החלום היפה של האמונה. יש לנו תכנית מדינית מעשית שתבטיח צדק לעם הסורי, בראש ובראשונה, ותעניק לו חרות, כדי שיוכל לבצע לא רק מה שמועיל לאזור בלבד, אלא גם לאנושות כולה", והוא חותם: "שלום עליכם ורחמי האל וברכותיו, תת אלוף נביל פהד א-דנדל, אחד מן השיח'ים של שבט אל-עקידאת בסוריה".



מלשכתו של יו"ר הכנסת נמסר כי אדלשטיין טרם כתב תשובה למכתב.