העימות בליכוד עולה מדרגה. אחרי ששרים בכירים תקפו את שר הביטחון משה בוגי יעלון על דבריו אמש, לפיהם מפקדי צה"ל צריכים לומר את אשר על לבם, גם אם הדברים נוגדים את עמדת הדרג המדיני. 



שר האנרגיה והתשתיות, הדוקטור יובל שטייניץ, חבר הקבינט, תקף הבוקר (שני) בחריפות את שר הביטחון בראיון לניסים משעל ב"רדיו ללא הפסקה 103FM". "אם שר הביטחון לא מבין את תפקידו, למנוע גלישה של צה"ל ללב העימותים הפוליטיים בין שמאל לימין, אז תפקידו של ראש הממשלה ותפקידו של הרמטכ"ל למשמע את צה"ל", אמר השר שטייניץ. הדברים נאמרו על רקע שיחת ההבהרה שקיים הבוקר ראש הממשלה נתניהו עם יעלון, בעקבות הדברים שנשא אתמול שר הביטחון בפני הקצונה הבכירה של צה"ל, בהם הפציר בהם להמשיך ולומר את דעותיהם, גם אם הן נוגדות את דברי הדרג המדיני. ברקע הדברים נמצא נאום סגן הרמטכ"ל יאיר גולן, שטען ביום השואה כי הוא מזהה בישראל תהליכים שמזכירים את שהתרחש בגרמניה טרום עליית הנאצים לשלטון.



"ודאי שצה"ל צריך לשמור על מוסריות, ודאי שתפקידם של הרמטכ"ל והקצינים להבהיר לפקודים שלהם, מה הם הכללים ומה הם ערכי המוסר שצה"ל אמון עליהם", אמר הבוקר השר שטייניץ, "יחד עם זאת, במדינה דמוקרטית, קצינים במדים, כולל קציני משטרה, לא רשאים להגיד כל דבר שעל לבם, לא אמורים להיקלע או להיגרר ללב הוויכוחים המדיניים-פוליטיים, ובעיקר יש כלל יסוד אחד, שנדמה לי ששר הביטחון שכח אותו: במדינה דמוקרטית יש ממשלה נבחרת ויש פרלמנט נבחר, המדינה מפקדת על הצבא, ולא הצבא מנהל את המדינה. המדינה מפקדת על הצבא באמצעות החלטות והנחיות הממשלה, והביקורת הפרלמנטרית של הכנסת, והצבא לא מתווכח ולא מערער על החלטות של הדרג המדיני, ועל הביקורת, שהיא לפעמים גם לא נעימה, של הכנסת. הממשלה קובעת את המדיניות והצבא, ששותף לקביעתה, מציית למדיניות, ולא ההפך. זה אחד מהכללים הבסיסיים ביותר שמגנים על הדמוקרטיות המערביות בפני פשיזם ומיליטריזם".

"אני בטוח שהרמטכ"ל ורוב בכירי צה"ל מבינים שזה לא בטובתו של צה"ל, שהוא נגרר בימים האחרונים לוויכוחים פוליטיים", הדגיש השר שטייניץ, "ועכשיו שוב, לאחר אתמול, שוב התחדש הוויכוח, ללב הוויכוחים הפוליטיים בין שמאל וימין, קואליציה ואופוזיציה, בין מפלגות". על פרשת סגן הרמטכ"ל הוסיף: "הוא אמר דברים לא נכונים ופגע בישראל. שר הביטחון היה זה שצריך היה מיד לנזוף, להבהיר ולחדד את הגבולות, ביחסים הנכונים שבין צבא למדינה. נזיפה הייתה במקום, ולא התפטרות. אדם לא צריך להיות מפוטר אחרי מעידה אחת או שתיים. כולנו מועדים לפעמים, גם קצינים בצבא, פוליטיקאים ואנשי תקשורת, כולנו מועדים לפעמים, ואם זה לא סדרתי אפשר לתקן".

משעל שאל: "האם אתה רוצה קצינים 'רובוטים' שלא מביעים דעה? זכור מה קרה במלחמת יום הכיפורים", והשר ענה: "אתה מבלבל בין שני דברים. זכותם וחובתם של הקצינים להגיד דברים, להזהיר אזהרות, ולהתווכח בינים לבין עצמם, ואפילו עם הדרג המדיני, בפורומים סגורים. קצין בכיר אמר לי אישית לפני כמה ימים שטוב שזה נבלם, כי הוא חושב אחרת מסגן הרמטכ"ל, אז מה, הוא עכשיו יגיד בפומבי דעה שונה, ואז גם כל חייל יביע את דעתו וכל מפקד זוטר, ויתחילו להתווכח עם הרמטכ"ל וסגנו בתוך הצבא? כדי לשמור על הדמוקרטיה והצבא יש כללים ברורים, שלא אנחנו המצאנו אותם. אלה הכללים בעולם המערבי, במדינות כמו ארצות הברית, בריטניה והולנד - קצינים במדים לא מערערים פומבית ולא מתווכחים פומבית, לא עם הממשלה ולא עם הפרלמנט".

בתגובה לדברים אמרו מקורביו של יעלון כי "שטייניץ הוא מטאטא כביש ללא עמוד שדרה וכי לדבריו יהיה תוקף רק אם יאמרו בשבת תרבות".

גם שרת התרבות והספורט מירי רגב התייחסה לדבריו של שר הביטחון אמש. "שר הביטחון התבלבל. מפקדי הצבא צריכים 'לומר את שעל לבם' בפורומים המתאימים ובנושאים עליהם הם אמונים. לא ייתכן שקצין בתפקיד ייקח את המושכות מהדרג המדיני ויתנהל כאילו זה צבא שיש לו מדינה. מפקדי הצבא אחראים לבניין והפעלת הכוח ובנושאים אלו זו חובתם ל'דפוק על השולחן' ולהתווכח. לשם כך הצבא מטיב לקיים הערכות מצב ודיוני קבלת החלטות. כתא"ל במילואים נכחתי במאות דיונים כאלו וזה המקום בו המפקד יכול וצריך להשפיע".

"שר הביטחון התבלבל". השרה רגב. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
"שר הביטחון התבלבל". השרה רגב. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90


בתגובה כינו מקורביו של שר הביטחון את שרת התרבות והספורט "פופוליסטית". על כך ענתה רגב השרה רגב כי "יש חשיבות רבה בשמירה על חלוקת הסמכויות והתפקידים בין דרג מדיני לדרג צבאי - זה שיעור ראשון באזרחות. הקריאה של שר הביטחון לאנשי הצבא לערער על עמדת הדרג המדיני אינה במקומה, היא מערערת ומסכנת את הדמוקרטיה וביטחון המדינה. מדינת ישראל אינה רפובליקת בננות".