שר הביטחון משה יעלון זוכה בימים האחרונים לאהדה רבה דווקא מחוץ לשורות מפלגתו וגם לחיבוק חם משמאל, אבל בתוך הליכוד מעמדו נחלש. סקר מיוחד שנערך עבור "מעריב־השבוע" מאשש את ההערכות הללו ומלמד כי אם יעלון היה עומד בראש הליכוד בבחירות הבאות במקום נתניהו, הליכוד היה מאבד מכוחו. אולם אם יעלון היה עומד בראש המחנה הציוני במקום הרצוג, המפלגה הייתה נשארת שנייה בגודלה בכנסת. 
 
עוד עולה מהסקר כי "מפלגת חלומות" בהנהגת משה כחלון, גדעון סער ויעלון הייתה זוכה להישג נאה של 17 מנדטים. הסקר אמור להדאיג מאוד את יו"ר המחנה הציוני יצחק הרצוג, שבלי קשר ליעלון מצבו בכי רע, והמפלגה בהנהגתו מתרסקת.
 
את הסקר ערך אתמול מכון המחקר פאנלס פוליטיקס בעקבות סערת נאומו של יעלון שלשום בקריה, שבו קרא לקציני צה"ל להביע דעתם ללא מורא, גם בניגוד לעמדת הדרג המדיני.
 

תחילה נבדקה בסקר תמונת המנדטים אילו נערכו הבחירות היום, על פי מפת המפלגות הנוכחית וללא שינויים בהרכב הקואליציה. לפי הסקר, הליכוד בראשות נתניהו היה מקבל 26 מנדטים, לעומת 30 בכנסת הנוכחית. יש עתיד בראשות יאיר לפיד הייתה מבצעת זינוק מרשים והופכת לשנייה בגדולה בכנסת עם 18 מנדטים, לעומת 11 כיום.

לאיזו מפלגה היית מצביע לו היו מתקיימות בחירות כעת? אדום: תוצאות הסקר, כחול: המצב כיום

 
לעומת זאת, המחנה הציוני בראשות הרצוג, כיום המפלגה השנייה בגודלה עם 24 מנדטים, הייתה מתרסקת עד כדי 13 מנדטים בעקבות זליגת מנדטים ללפיד, כנראה כתוצאה ישירה של ההסתערות במחנה הציוני על הרצוג בעקבות ניסיונותיו לחבור לממשלת נתניהו ואולי גם בשל החקירה המתנהלת נגדו.
 
המרוויחות העיקריות מהירידה בכוחו של הליכוד בקונסטלציה כזאת הן הבית היהודי בראשות נפתלי בנט, שעולה מ־8 מנדטים בכנסת הנוכחית ל־14 מנדטים, וישראל ביתנו של ליברמן המטפסת מ־6 מנדטים כיום ל־11 בסקר. שתי המפלגות "שותות" מנדטים גם מהליכוד וגם מכולנו של משה כחלון, שיורד מ־10 מנדטים כיום ל־6 מנדטים בלבד. שאר המפלגות: ש"ס בראשות דרעי - 7 מנדטים, יהדות התורה - 7, מרצ - 7 והרשימה המשותפת - 11.
 
בסקר נבדקו כמה אופציות מעניינות הנוגעות לאפשרות השתלבותו של יעלון בהנהגת הליכוד, המחנה הציוני או בהנהגת מפלגה חדשה משותפת לכחלון ולגדעון סער. במקרה שיעלון היה עומד בראשות הליכוד, מה שנראה מופרך לאור מצבו במפלגה, היה הליכוד סופג מהלומה ומקבל 19 מנדטים בלבד, לעומת 30 כיום. כשנתניהו בראשו יקבל הליכוד 26 מנדטים.

לו יעלון היה עומד בראשות הליכוד, לאיזה מפלגה היית מצביע?

 
בסיטואציה כזאת עיקר המנדטים של הליכוד היו זולגים לבית היהודי, שהיה מקבל, לפי הסקר, 17 מנדטים. יש עתיד בראשות לפיד הייתה שומרת על מקומה כמפלגה השנייה בגודלה עם 18 מנדטים, המחנה הציוני בראשות הרצוג היה מתרסק גם כאן ל־13 מנדטים, ישראל ביתנו בראשות ליברמן - 12, הרשימה המשותפת - 12, ש"ס - 8, יהדות התורה, מרצ וכולנו - 7 כל אחת.
 
אופציה שלישית שנבדקה בסקר בדקה את תמונת המנדטים במקרה שיעלון היה פורש מהליכוד ועומד בבחירות בראש המחנה הציוני. כאן הליכוד היה דווקא מתחזק לעומת שתי האופציות הקודמות ומקבל 27 מנדטים, רק 3 פחות ממספר המנדטים שיש לו כיום, אבל המחנה הציוני בהנהגת יעלון היה מקבל 17 מנדטים, 4 יותר מאשר בהנהגת הרצוג, והופך למפלגה השנייה בגודלה בכנסת. הבית היהודי היה מקבל 14 מנדטים, יש עתיד - 13, הרשימה המשותפת - 12, ישראל ביתנו - 11, ש"ס - 7, יהדות התורה - 7, מרצ - 6 וכולנו, המאבדת את קולותיה למפלגות המרכז ימין - 6.

לו יעלון היה עומד בראשות המחנה הציוני, לאיזו מפלגה היית מצביע?

 
האופציה הבאה בדקה את תמונת המנדטים במקרה שיעלון היה רץ ברשימה משותפת עם משה כחלון וגדעון סער. גם כאן הליכוד היה מוביל עם 26 מנדטים, ירידה ב־4 לעומת כוחו כיום, אבל המפלגה החדשה הייתה הופכת להפתעת הבחירות ומזנקת היישר למקום השני עם 17 מנדטים, כשאחריה הבית היהודי בראשות בנט עם 13 מנדטים ואילו יש עתיד בראשות לפיד הייתה הופכת למפלגה הרביעית בגודלה עם 12 מנדטים.
 
לו יעלון היה ברשימה משותפת עם משה כחלון וגדעון סער, לאיזו מפלגה היית מצביע?

 
מי שצריך להיות מודאג ביותר מאפשרות שיעלון יחבור לכחלון ולסער הוא הרצוג, שכן במקרה כזה מפלגתו הייתה מתרסקת עד כדי 11 מנדטים בלבד, אחד פחות מהרשימה המשותפת, עם 12 מנדטים. ישראל ביתנו הייתה מקבלת במקרה זה 9 מנדטים, ש"ס - 7, יהדות התורה - 7 ומרצ - 6.
 
לסיכום: יעלון פופולרי בציבור הרחב אך פחות בליכוד והוא יכול לשכוח מהתמודדות על הנהגת מפלגתו מול נתניהו. לעומת זאת הוא יכול להיות שחקן רכש טוב במחנה הציוני ועוד יותר במפלגה שבה יחבור לכחלון ולסער.
 
מי שצריך להיות מודאג ביותר הוא הרצוג, שהסקר צופה התרסקות למחנה הציוני בהנהגתו.