בעקבות התפטרותו הפתאומית והדרמטית של שר הבטחון יעלון הבוקר (שישי), המערכת הפוליטית גועשת: בעוד בקואליציה מאוכזבים, באופוזיציה מברכים על המהלך ומכנים אותו "הדבר ההגון לעשות".יעלון זוכה לתמיכה גם מנשיא המדינה, רובי ריבלין, שמסר כי "התפטרותו של רב אלוף במיל׳ משה (בוגי) יעלון, מצערת אותי מאוד. על רקע הנסיבות והאירועים האחרונים, פסק הזמן שהוא לוקח מהחיים הפוליטיים לצורך חשיבה מחודשת מובן ואף אולי ראוי, ועם זאת מהווה הפסד לכולנו. בוגי מנהיג עשייה מקצועית, אמיצה, צנועה, שקולה ואחראית למען בטחון המדינה עשרות שנים. אני מלא תקווה שהוא יחדש כוחות וישוב לעשייתו בקרוב עבור העם, המדינה והארץ".



הבוקר התראיין השר זאב אלקין ממפלגת הליכוד לגל"צ ואמר כי הרבה שרי ביטחון עברו מתפקידם לאורך השנים ולא ראו בכך פיחות ממעמדם. לדבריו, הצעד שביצע יעלון "לא טוב לליכוד, מקומו במפלגה. אני מניח שהגיע לפה בשביל אידאולוגיה ולא בשביל תפקיד. כשנכנסים למפלגה לוקחים מחויבות. גם לי לקחו את תיק קליטה בלי שעודכנתי על המהלך". עוד הוסיף כי "אם זה המצב, שאנשים באים ועוזבים בגלל עלבונות אישיים, אוי ואבוי אם ככה נראית המערכת הפוליטית. אי אפשר לבוא בגישה כזאת, שום תפקיד לא רשום על שם אף אחד".



גם סגן יו"ר הכנסת, ח"כ אורן חזן, העביר ביקורת על החלטתו של שר הביטחון היוצא: "בשנה שחלפה דרשתי מרה"מ להעביר את יעלון מתפקידו עקב מדיניות ביטחונית רופסת, טעויות חוזרות ונשנות בהתנהלותו, והקפאה מסוכנת. צר לי שיעלון לא הבין שבפוליטיקה אתה לא תמיד מנצח. אי אפשר להיות תמיד למעלה. בפוליטיקה יש לגלות עצבי ברזל, קור רוח וסבלנות ומי שלא מבין זאת עלול למצוא את עצמו בחוץ". עוד מסר ח"כ חזן: "אני רק מקווה שאין כאן השלמה של המהלך החתרני, עליו התרעתי בעבר, בו החל יעלון יחד עם המחנה הציוני בחודשים האחרונים".



יו"ר הקואליציה ח״כ דוד ביטן מהליכוד, מסר כי ״התפטרותו של יעלון הנה צעד נמהר. הוא היה מיועד להיות שר החוץ ויכל להביא את יכולותיו הרבים ולתרום למדינת ישראל ממשרד החוץ. הרחבת הקואליציה הנה אינטרס לאומי ולצורך גיבושה על כולם להתעלות מעל השיקולים האישיים. כולי תקווה שיעלון יחזור בו עד ליום שני ויישוב לעשייה".



ח"כ שרן השכל ממפלגת הליכוד כתבה בפייסבוק כי התפטרותו של שר הביטחון משה (בוגי) יעלון ופרישתו מהחיים הפוליטיים היא "אבידה לתנועת הליכוד ולמדינת ישראל כולה. בוגי, מהאנשים הערכיים ביותר במחנה הלאומי, ידע לאזן היטב בין פעילות נחושה למען ביטחון אזרחי ישראל, לבין תפיסת עולם אנושית ומוסרית שעל בסיסה הוקם "הליכוד". זו האחריות הלאומית והציונית שהוא לקח על עצמו. אני מודה, יש לי גם חיבה אישית לבוגי. ביום בו הושבעתי לכנסת, ביקש שר הביטחון לברך אותי, הח"כית החדשה, ומעל דוכן הכנסת נתן לי עצה לחיים: לנהוג על-פי מצפן מוסרי וערכי פנימי, ללכת עם הדברים שאני מאמינה בהם, ולא להיכנע להלכי הרוח השמניים והמשתנים. אין ספק שבוגי נהג כך תמיד, ובפרישתו הוא נוהג כך גם עתה. אני יכולה רק להצדיע לו על כך, ולברך אותו בהצלחה בהמשך דרכו ולהמשך מעורבות בחיי העם והמדינה".



ח״כ יואב קיש: "צר לי לשמוע על החלטתו של בוגי. שר הבטחון הוא אדם טוב ושר מעולה ואף מחלוקת לא יכולה לשנות זאת. עזיבתו תהיה הפסד לליכוד ולעם ישראל כולו. אני קורא לראש הממשלה לפעול ליישור ההדורים ולשר הבטחון לחזור בו מהחלטתו".



"יעלון לא הבין שבפוליטיקה את הלא תמיד מנצח". משה יעלון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



"נקווה שיחזור בו"

השר אריה דרעי קרא ליעלון לשקול שוב את הצעד ואמר כי "משה בוגי יעלון מילא בשנים האחרונות את תפקיד שר הביטחון בהצלחה רבה, ביושר ובנאמנות. אני קורא לו לחזור בו מהחלטתו ולהמשיך לכהן בממשלה". יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני מיהדות התורה חיזק את דברי השר דרעי: "יעלון תרם תרומה בלתי רגילה למערכת הביטחון בישראל ופעילותו הייתה למופת. גם בהתנהלותו מול הציבור החרדי תמיד נהג בכבוד והדדיות ובהבנה, אף שלא בא מרקע דומה, יש בו מנהיגות מוכחת ונקווה שיחזור בו מההחלטה".



ממפלגת הבית היהודי נמסר: ״בוגי יעלון הוא איש ערכי שקיבל החלטה מצפונית המחזירה את הכבוד לפוליטיקה הישראלית. אנו מודים לו על תרומתו למדינת ישראל בכל תחנות חייו, ובטוחים שישוב לפעילות ציבורית למען מדינת ישראל״.



שרת המשפטים איילת שקד מהבית היהודי הביעה צער על החלטת יעלון: "השר יעלון הוא איש ערכי שתרם רבות למדינת ישראל. מקומו צריך היה להיות סביב שולחן הממשלה. צר לי על החלטתו לפרוש מהחיים הפוליטיים".



בצלאל סמוטריץ' מהבית היהודי צייץ בטוויטר כי "יעלון איש יקר ועתיר זכויות שיועצי האחיתופל בלשכתו הכניסו אותו בתקופה האחרונה לפינות של יהירות ושחצנות שהביאו לקץ דרכו בשירות המדינה. חבל". זמן קצר לאחר מכן צייץ: "ברוך הבא ליהודה גליק. בהצלחה!!" .



בראיון לגל"צ הרחיב הח"כ את הביקורת שלו ואמר כי "זו טרגדיה שהוא הביא אותה על עצמו. הוא כינה את כל מי שחושב אחרת בכינויי גנאי מעליבים והתנהל ביהירות מול החברה הישראלית. אני לא מבין מה גרם לו להכנס חזיתית בנתניהו בתחילת השבוע אם לא התחושה שהוא על גג העולם. עם זאת הוא היה איש טוב ויקר ואני שמח שהוא היה בכנסת. ייחלתי שיקבל את תיק החוץ ויתרום מיכולותיו, והוא החליט משום מה שאם אין לו את תיק הביטחון הוא הולך. גם אחרי לכתו המערכת הפוליטית תמשיך בעשייה חיובית למען המדינה. איני מוטרד מחוסר האמון שהביע יעלון ברה"מ. לכולם יש משקעים ומתגברים על זה והוא בחר שלא לגשר מעל הפערים, כך שזה בור שהוא חפר לעצמו". 



גם ח"כ מוטי יוגב מהמפלגה הגיב על הודעת ההתפטרות של השר: "במילה אחת: חבל. שר הביטחון משה בוגי יעלון איש ישר דרך, מקצוען ואחראי שפעל רבות בשנים לחיזוק ביטחון ישראל, גם לחיזוקה של ההתיישבות. מצר על התפטרותו. אין לי ספק שמשה בוגי יעלון יתרום עוד רבות מכוחותיו לעם ומדינת ישראל".




"הכנסת עוברת רעידת אדמה עם עזיבתו". משה בוגי יעלון. צילום: מרים אלסטר



"לא אגיע להשבעת גליק"

מהקואליציה, כאמור, דיברו בשבח המהלך שביצע יעלון, ואף מעבר לכך: חברת הכנסת יעל כהן פארן מהמחנה הציוני, הודיעה שתחרים את השבעתו של יהודה גליק, חבר הכנסת שצפוי להכנס במקומו של בוגי יעלון. חברת הכנסת אמרה כי "הכנסת עוברת רעידת אדמה עם עזיבתו של אדם מוסרי והחלפתו באדם הזוי, קיצוני ומסוכן. מדובר בתמונת ראי של ממשלת נתניהו שמובילה אותנו מדחי לדחי. לא אגיע להשבעתו".



שר הביטחון לשעבר עמיר פרץ הגיב להתפטרות יעלון ומסר כי "היום נתניהו הבהיר לציבור כי איננו המנהיג של כל העם, אלא רק של החלק הקיצוני שבו. ביבי הצליח לעשות סיכול ממוקד לשר הביטחון של מדינת ישראל אחרי שארב לו פעם אחר פעם. אילו זה היה משיקולים לאומיים דיינו, אך מדובר בשיקולים פוליטיים צרים ובדרך התנהלות מכוערת. צר לי על פרישתו של בוגי יעלון מהכנסת שכן מדובר באדם ערכי שנוכחותו בשדה הפוליטי תרמה להעלאת רף הנורמות הציבוריות. למרות שאנו חלוקים אידאולוגית תמיד הערכתי את התנהלותו הממלכתית, אך כנראה שביבי מבין ומכבד רק את שפת הכוחנות וחוסר האחריות ולכן התנהלותו של בוגי אינה יכולה להתקיים בכפיפה אחת עם זו של בנימין נתניהו".



ח"כ ציפי לבני מהמחנה הציוני מסרה בנושא: "חלקתי על עמדותיו המדיניות של שר הביטחון בוגי יעלון - אבל הערכתי ומעריכה את עמדותיו הערכיות. הבעיה שערכים הם לא בקווי היסוד של הממשלה הזאת". ח"כ אראל מרגלית ממפלגת המחנה הציוני החמיא לשר לשעבר: ״‎‏בוגי יעלון איש אמיץ, שחשף את ערוותו המוסרית של נתניהו לעולם כולו. ‎‏צריך להבעיר את הרחובות ולהביא לבחירות עכשיו. הבא בתור ברשימת הליכוד: יהודה גליק. תחליף הולם לממשלת נוער הגבעות". 



יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון בתגובה להתפטרותו של שר הביטחון יעלון: "זו עדות ניצחת לנזק הערכי האנוש שגרם ראש הממשלה הן לדמוקרטיה והן לביטחון. עם כל הציניות והערמומיות כל מה שנתניהו השיג זה להפוך את שר הביטחון שלו לאויב, להכניס רק 5 מנדטים עבור תפקיד שר הביטחון וראש מפלגה שמתעב אותו. בכך הוסרו המחסומים האחרונים של סכנת ההתבהמות של מערכת הביטחון".



גם יו״ר סיעת מרצ, ח״כ אילן גילאון, העביר ביקורת על כניסתו של גליק: "בחירתו של נתניהו בין אדם עתיר זכויות כמו יעלון, ותהא המחלוקת אתו גדולה ככל שתהא, לבין בריון מושחת כמו ליברמן, היא המחשה נוספת לכך שנתניהו יעשה הכל כדי לשרוד, גם אם המחיר הוא בטחון ישראל. ליברמן, שכל תפישת עולמו מקדשת את הגזענות והמוות, הוא אדם מסוכן, בעל קשרים מפוקפקים, שמאחוריו מפלגה מסואבת. מקומו צריך להיות הרחק מהזירה הציבורית, וודאי לא סביב שולחן הממשלה והקבינט״.



ח״כ עפר שלח, יו״ר סיעת יש עתיד שיבח את השר היוצא: ״בוגי יעלון הוא אדם הגון, והוא עשה את הדבר ההגון: סירב להיות עוד ליצן בקרקס נתניהו, ועזב אותו בשאט נפש. זהו זמנם של האנשים ההגונים להבדיל את עצמם ממי שעושים מהפוליטיקה קרקס, וזמנו של הציבור, שהוא שמשלם את החשבון, להגיד ״עד כאן״ למי שמבזים את שליחותם הציבורית״.



"החלטה אמיצה"

ח"כים רבים מהמחנה הציוני תמכו בהתפטרותו של יעלון. ח"כ שלי יחימוביץ': "קרה כאן דבר שהוא גדול יותר מאקט פוליטי. שר הביטחון שמר על דמותו המיינסטרימית של צה"ל. איכשהו הדה לגיטימציה התמידית שספג מראש הממשלה ומגורמים אחרים הפכה את בוגי, הנץ הממלכתי הזה, למישהו שנתפס כביזארי, קיצוני ולא שייך לאתוס החדש שנרקם כאן. זה מסוכן מאוד. היינו עדים לתהליך הדרגתי שקרה בחודשים האחרונים".



ח"כ סתיו שפיר: "מי שעומדים מאחורי המהלך לסלק את הרמטכ"ל לשעבר ממשרד הביטחון ולהחליף אותו באיש המושחת ביותר בתולדות הפוליטיקה הישראלית, הייתה הנהגת המתנחלים בכבודה ובעצמה. מי שהחליטו להעניש את משה יעלון, מפקד סיירת מטכ"ל לשעבר, על כך שהעז לקבוע כי לא חוקי מדינת ישראל ולא עקרונות המוסר מאפשרים לחיילים שלנו להוציא להורג מחבלים על דעת עצמם, הייתה הנהגת הבית היהודי. מי שרק השבוע קבעו שיעלון הסב לצה"ל "נזקים אדירים", "הפקיר חיילים" והנחיל "תרבות איומה בצבא", היו נפתלי בנט ואיילת שקד. הם גם היו הראשונים ששיגרו לעיתונות הודעת ניצחון שחוגגת את כניסתו של ליברמן למשרד הביטחון". 



עוד הוסיפה: "תדע כל אם, יידע כל אב, שהעובדה שפוליטיקאי מפוקפק, מתלהם, בלתי-צפוי, המסובך בפרשות שחיתות אפלות, שאין לו שום רקע מתאים או הכשרה מינימלית. אחראי על גורל הילדים שלהם כשהם מתגייסים לצבא או יוצאים למילואים, היא המתנה של בנימין נתניהו והבית היהודי לעם ישראל. הסילוק של יעלון ממשרד הביטחון, רק כי העז להגן על חוקי מדינת ישראל ועל היסודות המוסריים שעליהם נוסדה המדינה שלנו, הוא קו פרשת מים בפוליטיקה הישראלית. יותר מתמיד ברור שהכנסת נחלקת בין מי שמבקשים להמשיך לבנות את המדינה לאלה שכל מה שהם יודעים לעשות זה לפרק אותה. נתניהו מוכן להרוס את צה"ל לטובת עוד שנה של אי-עשייה על כסא ראש הממשלה. בנט ושקד מוכנים להקריב את הצבא ואת הביטחון של כולנו לטובת בנייה של עוד כמה מאחזים בלתי-חוקיים בשומרון. ממש כפי שהם מוכנים להקריב את הקופה הציבורית לטובת הקומבינות הפוליטיות שלהם".



ח"כ יואל חסון התייחס לנוסח הודעת ההתפטרות ואמר כי "שר הביטחון מתפטר 'נוכח חוסר האמון בראש הממשלה" והמסר ברור: אזרחי ישראל לא יכולים לישון עוד בשקט בלילה. אין לנו על מי לסמוך וגורלנו נתון בידיו של ראש ממשלה ציני וחסר אחריות. בוגי מצטרף לשרשרת ארוכה של ביטחוסניסטים שהביעו אי אמון בנתניהו: ראשי שב"כ, ראשי מוסד, רמטכ"לים ואלופים שכולם אומרים: נתניהו רע לביטחון".



ח"כ קסניה סבטלובה הצביעה על מגמה: ״אתמול אורלי לוי אבקסיס, היום שר הביטחון יעלון. לא מפתיע כי כל האנשים הטובים והראויים שומרים מרחק מהממשלה המסוכנת הזאת. הם יודעים לאיזה אבדון מובילים אותנו שלושת חסרי האחריות שבראשה, ביבי-ליברמן-בנט. אלו רק חלק מהדברים שמוכיחים שלנו, למחנה הציוני, אין מה לחפש בממשלה כזאת. תפקידנו הוא להחליף אותה. אני מזמינה את בוגי יעלון ואת אורלי לוי אבקסיס להצטרף למאמצים להצלת מדינת ישראל, לצידנו״, סיכמה סבטלובה".



ח״כ נחמן שי מסר כי ״החלטתו האמיצה של שר הבטחון משה יעלון מסירה את המסיכה מפרצופה של הממשלה הימנית והקיצונית בתולדות ממשלות ישראל. יעלון אינו מוכן להיות עוד ילד הכאפות שלה. טרם קמה ואפשר כבר לחשב את קיצה לאחור".



ח״כ רויטל סויד ביקרה את ראש הממשלה: "נתניהו לוקח את הפוליטיקה, הצינית ממילא, למחוזות שלא ידענו. שר הבטחון בוגי יעלון, מנהיג ערכי שהתעקש לשמר את מוסריותו של הצבא והגן על הרמט״כל וקציניו, נאלץ להודיע על התפטרותו. ברוכים הבאים לחשכת ימי הביניים ולשלטון הדיקטטורה של ממשלת נתניהו״. 



גם ח"כ איתן ברושי הביע צער על התפטרות שר הביטחון משה בוגי יעלון. לדבריו, "מדינת ישראל איבדה שר ומנהיג מצפן ומצפון. המהלך של בניית ממשלה ימנית קיצונית הוא שגיאה חמורה וסכנה למדינת ישראל".



ח"כ אלוף במיל' איל בן ראובן הגיב על פרישתו של בוגי יעלון מהחיים הציבוריים: "בוגי, מנהיג ואדם. בימים האחרונים הפוליטיקה נמצאת בשפלותה. 


שר ביטחון מצוין וערכי, שמתמודד בחודשים האחרונים על דרך ערכית ומוסרית, והנה מגיע שר שדרכו היא כוחנית, אלימה וגזענית. גם כאשר שררו חילוקי דעות ביני לבין בוגי על הדרך, ראינו נכוחה - לא פעם ולא פעמיים תוך שיתוף פעולה הדוק - את המטרות העליונות של מדינה יהודית, דמוקרטית וערכית.


כולי תקווה שפרישתו מסמנת תחילה של הקמת החזית הדמוקרטית הרחבה עם מנהיגים ראויים, שידעו להחזיר את מדינתנו למסלול השפיות".



פרשנות

בן כספית, פרשן מעריב, ניתח את המהלך: התפטרות משה (בוגי) יעלון היא מכה בבטן. יעלון הוא הנגטיב המוחלט של ביבי. ישר דרך, צנוע, תוכו כברו, חף מקומבינות ותככים. הוא מצטרף לשורה ארוכה, אינסופית, של מודחי/בורחי/מגורשי נתניהו. בעידן הנוכחי היו אלה משה כחלון וגדעון סער, קדמו להם דן מרידור, איציק מרדכי, אריאל שרון, אהוד אולמרט, צחי הנגבי, רוני מילוא, בני בגין, רשימה חלקית.



כשיעלון מניח את המפתחות והולך הביתה, לא צריך להוסיף. זה אירוע שמדבר בעד עצמו. לא מדבר, צועק. נתניהו הוא אדם שלא בוחל באמצעים, שיעשה הכל כדי להנציח את שלטונו. הוא מאמין באמונה שלמה שהמדינה זה הוא, שבלעדיו אין לנו חיים ולא יהיה לנו קיום. הוא הצליח לשכנע באמונה הזו חלקים נרחבים בציבור. הוא הצליח לחסל כל אלטרנטיבה להנהגה, לייבש את מאגר הכשרונות, להבריח את המעטים שעוד העזו וניסו וקיוו. מה שבנימין נתניהו עשה למדינת ישראל, לציונות ולישראליות, זו השתלטות עויינת. היא הושלמה עכשיו. נדמה לי, שדווקא הנצחון האחרון הזה של ביבי, יכול להיות גם תבוסתו.