לאחר התפטרותו הפתאומית הבוקר (שישי) של שר הביטחון משה יעלון, ומסיבת העיתונאים שכינס, בה הצהיר כי ישוב להתמודד על הנהגת המדינה, מספרים מקורביו כי "בפני בוגי עומדות שלל אופציות פוליטיות. בוגי בוחן רעיונות שונים, ואנו עובדים על כך לא מהיום. לקחנו בחשבון אפשרות שהוא יצטרך להתפטר יום אחד", אמרו המקורבים. לדבריהם, "הכל פתוח, בוגי מקבל המון פניות פוליטיות, אך דבר אחד אפשר להוריד מסדר היום, הוא לא יהיה במפלגת העבודה, זה לא על הפרק. בוגי רואה עצמו איש ימין, והאופציות מבחינתו הן מרכז- ימין. בשלב זה, יעלון נשאר חבר בליכוד. האופציות הפוליטיות מבחינתו הן התמודדות בעתיד על ראשות הליכוד, חבירה לגוף פוליטי חדש כגון בהנהגת סער וכחלון או הקמת מפלגת ימין מרכז חדשה". בסביבתו של יעלון אמרו כי גם חבירה ליאיר לפיד אפשרית.

מוקדם יותר היום הודיע יעלון במפתיע על עזיבתו את החיים הפוליטיים בחשבון הטוויטר שלו, וכתב כך: "הודעתי הבוקר לראש הממשלה כי בעקבות התנהלותו בהתפתחויות האחרונות, ונוכח חוסר האמון בו, אני מתפטר מהממשלה ומהכנסת ונוטל פסק זמן מהחיים הפוליטיים". ל"מעריב-אונליין" נודע כי במהלך השיחה שקיימו השניים ניסה ראש הממשלה להשאירו והציע לו לכהן כשר החוץ, התפקיד בו מחזיק באופן רשמי ראש הממשלה בעצמו. יש לציין כי מיום רביעי, במהלכו הודיע נתניהו על הצעתו לליברמן לכהן כשר ביטחון, ועד הבוקר, לא הציע לו נתניהו את התפקיד. ניסיון זה כאמור לא צלח, ויעלון השיב כי הוא מסרב.

החלטתו של יעלון הגיעה יומיים לאחר שהודח מתפקידו כשר ביטחון. זאת, עקב המגעים שניהל ראש הממשלה בנימין נתניהו מול יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, כחלק מהניסיונות להרחבת הממשלה הצרה של נתניהו. במהלך השיחות, שהתקיימו במקביל לשיחות עם יו"ר המחנה הציוני יצחק הרצוג שהעלו חרס, הוצעו לליברמן תיק הביטחון ותיק הקליטה. 

משה (בוגי) יעלון. יקים מפלגת ימין חדשה? צילום: אבשלום ששוני

"בוגי ניסה למצוא חן בעיני התקשורת והשמאל"


ח"כ דוד ביטן שהיה אחראי על המגעים עם ליברמן, התייחס לנושא ואמר בראיון בגל"צ: "אם המו"מ לא היה נסגר, ליברמן לא היה שר ביטחון ולכן לא הייתה סיבה להציע לו את תיק החוץ". ח"כ ביטן תקף את התנהלותו של יעלון ואמר: "אם נסתכל אחורה, כל מה שבוגי העביר אותנו היה על מנת למצוא חן בעיני התקשורת והשמאל, הוא תכנן מהלך שאם יצטרך לפרוש הוא ישנה את התדמית הציבורית שלו". עוד אמר: "הוא לא היה נאמן לנתניהו ולליכוד אלא לעצמו ולתיק הביטחון הנאמנות שלו הייתה קשורה לכך שהוא בתפקיד".

גם השר זאב אלקין שהיה מעורב במגעים, התראיין הבוקר לגל"צ ואמר כי הרבה שרי ביטחון עברו מתפקידם לאורך השנים ולא ראו בכך פיחות ממעמדם. לדבריו, הצעד שביצע יעלון "לא טוב לליכוד. מקומו במפלגה. אני מניח שהגיע לפה בשביל אידאולוגיה ולא בשביל תפקיד. כשנכנסים למפלגה לוקחים מחויבות. גם לי לקחו את תיק קליטה בלי שעודכנתי על המהלך". עוד הוסיף כי "אם זה המצב, שאנשים באים ועוזבים בגלל עלבונות אישיים, אוי ואבוי אם ככה נראית המערכת הפוליטית. אי אפשר לבוא בגישה כזאת, שום תפקיד לא רשום על שם אף אחד".

מי שייכנס במקומו של יעלון כח"כ הוא פעיל הר הבית יהודה גליק, שניצל בעברו מהתנקשות של מחבל פלסטיני בירושלים לאחר שנפצע אנושות. גליק נבחר בשעתו כנציג יהודה ושומרון ברשימת הליכוד לכנסת במקום ה-33, וכעת כאמור, יהפוך לח"כ מכהן.