כנס הקיץ של הכנסת יפתח היום (שני) בסימן התהפוכות הפוליטיות בקואליציה והמשבר ההולך ומחריף בתוך סיעת המחנה הציוני וכן לקראת הפרסום מחר של דו"ח מבקר המדינה בפרשת "ביביטורס". במוקד דיוני הכנס יעמוד התקציב הדו שנתי שהממשלה מבקשת לאשרו עד סיום הכנס בקריאה ראשונה.

הכנס יפתח בארבע הצעות אי אמון בממשלה שהגישו סיעות האופוזיציה. סיעת ישראל ביתנו, הגם שההסכם הקואליציוני אתה טרם נחתם, הסירה הצעת אי אמון שהגישה. לממשלה, הנשענת עדיין על 61 קולות בלבד, יחסר קולו של בוגי יעלון שמחליפו יהודה גליק טרם הושבע, אולם לדברי יו"ר הקואליציה דוד ביטן (ליכוד) ישראל ביתנו התחייבה שלא לתמוך בהצעות האי אמון, גם אם ההסכם איתה לא יושלם עד למועד ההצבעה.
 
עם זאת, עדיין לא ברור כיצד תצביע ח"כ אורלי לוי אבקסיס, שפרשה ממפלגתו של ליברמן ותפעל מעתה בכנסת באופן עצמאי. עם השלמת המו"מ הקואליציוני תישען הממשלה על 66 חברי כנסת. מיד לאחר הצעות האי אמון תקיים הכנסת ישיבה מיוחדת לציון "יום הרצל", בה ינאמו ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג. לשניים תהיה זו הופעה פומבית משותפת ראשונה מאז התפוצצו המגעים של המחנה הציוני עם נתניהו ובכנסת מצפים לנאום תקיף ולוחמני של הרצוג. עוד ינאם בדיון יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד.
 
לא ברור כיצד תצביע, אורלי לוי אבוקסיס. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
לא ברור כיצד תצביע, אורלי לוי אבוקסיס. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

 

בתוך כך, הקואליציה הימנית ביותר בתולדות המדינה תנסה השבוע להתחיל ולקדם את הצעות החוק שנועדו לחשוף מקורות מימון זרים לעמותות וארגוני שמאל. מדובר בהצעת חוק ממשלתית ובשתי הצעות חוק פרטיות של ח"כ רוברט אילטוב (ישראל ביתנו) ושל בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי). ההצעות ידונו בוועדת החוקה, חוק ומשפט בראשותו של ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי).

רגב רוצה לבטל את חוק הספרים

גם שרת התרבות מירי רגב (ליכוד) מנסה לקדם במהלך מהיר את הצעת החוק שלה לביטול "חוק הספרים". רק אתמול אישרה ועדת השרים לחקיקה את ההצעה ולאחר אישור טלפוני של שרי הממשלה היא מבקשת להביאה עוד היום לאישור מליאת הכנסת בקריאה ראשונה. רגב רוצה לסיים את החקיקה עוד לפני חגיגות שבוע הספר העברי שיתקיימו השנה החל מאמצע חודש יוני.
 
לקראת פתיחת הכנס פנה אתמול יו"ר הכנסת ח"כ יולי אדלשטיין במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו וביקש ממנו למנוע התחמקות של שרים מלהופיע במליאת הכנסת או איחור במתן תשובות לשאילתות ולהצעות חוק. במקביל הודיע יו"ר הקואליציה החדש, ח"כ דוד ביטן, כי יפעל ביד תקיפה כדי למנוע את תופעת הקיזוזים בין חברי כנסת בקואליציה ובאופוזיציה. אתמול התפטר מהכנסת ח"כ מאיר פרוש (יהדות התורה), והוא ימשיך לכהן כסגן שר החינוך. את מקומו בכנסת יתפוס, על פי החוק הנורבגי הקטן, הבא בתור ברשימת יהדות התורה - יעקב אשר.