לרגל "יום השפה הערבית" שחל היום (שלישי) בכנסת, עימת גבי גזית ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" את חבר הכנסת אורן חזן מ"הליכוד", המקדם חוק ללימודי ערבית מכיתה א' מול עורך הדין החרדי דב הלברטל. "החוק כבר עבר בקריאה טרומית לפני סוף המושב הקודם", סיפר ח"כ חזן. "כבר דיברתי עם יו"ר ועדת החינוך של הכנסת כדי לקיים דיון להכנת החוק לקריאה ראשונה. שמחתי אתמול לשמוע ממשרד החינוך של השר בנט, שהם הולכים לשנות את תוכנית הלימודים, ולנסות פיילוט ללימוד השפה הערבית המדוברת, בדיוק כמו שאני מבקש בחוק שלי, החל מכיתה ה'".



 

"השפה הערבית היא שפה רשמית במדינת ישראל", הסביר ח"כ חזן, "חיים פה מיעוטים ערביים - ארמני, דרוזי, צ'רקסי, נוצרי ומוסלמי, שמדברים בערבית, שפת האם שלהם, ביום-יום. אם נשכיל להבין את השפה, ניצור גשר אמיתי לשיתוף פעולה נכון ולדו-קיום אמיתי פה במדינה. אני רוצה שילדים בסוף כיתה א' יוכלו לשוחח בערבית, בדיוק כפי שילדים ערבים ודרוזים יוכלו לשוחח בעברית. לכן החוק מתייחס כך שמכיתה א' יילמדו שתי השפות הרשמיות במדינת ישראל. בנוסף, אני בשורשים שלי מרוקאי וטריפוליטאי, ערבית היא חלק מהמורשת והתרבות של יהדות נפלאה מארצות ערב והאסלאם, ואנחנו צריכים לשמר אותה".

לדברים הגיב עו"ד הלברטל, שהאשים את ח"כ חזן בהתבוללות: "ההיסטוריה הציונית תרשום על שמו של ח"כ חזן, את זה שנפשות יהודיות רכות קמים בבוקר ואומרים 'אללה הוא אכבר', מצטטים בשקיקה את שירי מחמוד דרוויש וישירו את שירי אום כולת'ום. יאמרו שהוא היה גדול ה'ערביסטים'. יש 'ערביסט' חדש בכנסת, בזמן שעברית לא יודעים פה בארץ. הרי העברית היום היא 100 מילים, 'כאילו' ו'אחלה' ו'סבבה'. לימוד שפה זו תרבות, וחזן רוצה שנהיה חלק מהמארג המזרח תיכוני, זה מה שיקרה. ילדי ישראל יושפעו מהסביבה, מהמיליארד וחצי שיש פה באזור, הם ייפגשו, אתה (חזן) תפגיש אותם בבולגריה או מקומות אחרים, בפאבים, עם ערבים, כדי לקדם את לימודי השפה, וזאת תהיה הציונות המתחדשת של 'אללה הוא אכבר'".

"אני לא מתערב במה שהערבים הדרוזים עושים, אני לא רוצה לשלב אותם", הדגיש הלברטל. "אני רוצה יהודים פה במדינת ישראל, לא 'ערביסטים'. על שמו של חזן תירשם התבוללות". גזית שאל האם ילד יהודי שיידע ערבית בהכרח יתחתן עם ערבייה, והלברטל הגיב: "וכי יש ספק בדבר? הציונות המתחדשת מתגלה כיום כגדולי המתבוללים, וח"כ חזן רוצה שבאמצעות לימוד התרבות, נפשות רכות, שבקושי יודעים עברית, ואתה תשטוף את מוחם בערכים של עמי ערב. הטרגדיה תירשם על שמך".

"רוצה יהודים, לא ערביסטים". דב הלברטל. צילום מסך: יוטיוב
"רוצה יהודים, לא ערביסטים". דב הלברטל. צילום מסך: יוטיוב


חזן הגיב: "קודם כל יש אחלה ברים בבולגריה. שנית, ההתבוללות קיימת. יש מי שנאבק בה, חלקם בדרך נכונה וחלקם בדרך פחות. אני מתנגד להתבוללות ואעשה הכל למנוע אותה. אבל לעצום עיניים ולחשוב שלא נלמד ערבית, מה שבאמת ישפר את מרקם החיים פה, כדי שנוכל להקל על הנפש שלנו שלא תרעד, כדי לשמור על המורשת והתרבות, אז אתה תלוש מהמציאות. במדינת ישראל מלמדים את הילדים אנגלית מכיתה א' והם מדברים אנגלית מהטובות בעולם, ואני לא זוכר שראינו פה התבוללות עם דוברי אנגלית". "75% מהיהודים באמריקה מתבוללים", השיב הלברטל, "פה אין אמריקנים, יש ערבים, אז יתבוללו איתם. אתה מוביל מהלך של התבוללות".

בהמשך הגיב ח"כ חזן לפסק הדין של בית הדין לעבודה בירושלים, שקבע שחברה שהחזיקה במסעדה אותה ניהל בעיר אריאל, תשלם פיצויים בגובה 300 אלף שקלים לשלושה עובדים פלסטינים שעבדו בה. "ראשית זה לא אני, מדובר בחברה שבה אני עבדתי בעבר, לצד האנשים האלה", אמר ח"כ חזן. "כל חלקי בתיק הזה, שבאתי להעיד על ניהול המסעדה והאנשים האלה שקמו והלכו. הם נציגים של הרשות הפלסטינית, שתודרכו היטב במשרדי הרשות. אנשים חסרי-כל שפתאום מצאו עצמם מלווים בסוללות עורכי דין מהשורה הראשונה. הם עבדו במסעדה ולטענת החברה והמסעדה חד-משמעית הם כן קיבלו את כל מה שהגיע להם. מדובר בבית דין אזורי לעבודה, אצל השופט כאמל אבו קאעוד. השופט הזה הציע לחברה לשלם להם, אתם תעשו פירוק חברה וביטוח לאומי לשלם. אני אמרתי שלא יכול להיות שפלסטינים מהרשות יקבלו כספים שלא מגיעים להם בצורה לא חוקית והחברה תשתף פעולה עם קונץ שכזה, שילך על חשבון הציבור בישראל".

"עורך הדין של החברה אמר לי שהם יגישו ערעור על ההחלטה, ולכן סבלנות", הוסיף ח"כ חזן. "תמוה הדבר שפתאום, 5-4 שנים לאחר שהם עזבו, פתאום צצה לה איזו תביעה, כלפי חברה שבה הם עבדו איתי, רגע אחרי שנבחרתי לכנסת. אין פה יותר מניסיון תלוש של הרשות לעשות פה שומות ולפגוע בכנסת ישראל, בחבר בכנסת ישראל, ולרכוב ולנסות ולייצר צדק ועושר שלא במשפט בצורה לא נכונה, לא הוגנת ולא ישרה. אין לי שום קשר יותר עם המסעדה הזאת, היא סגורה. כשנבחרתי לכנסת פורסם שהמשכורת שלי עוקלה כי אני חייב עשרות אלפי שקלים וסיפורים בעלמא. מה שהייתי צריך הלכתי ושילמתי, כי אם אני חייב משהו אני משלם. היום אני לא חייב לאף אחד".

"גבי גזית" , כל בוקר ב-10:00 ב"רדיו ללא הפסקה 103FM"

עריכת תוכן 103FM: אסף נבו