האולטימטום נמשך: גורמים בבית היהודי ממשיכים להתעקש על שינויים בקבינט המדיני-ביטחוני כתנאי לתמיכה בצירוף יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן לקואליציה. הגורמים מתחו ביקורת על התנהלות ראש הממשלה, בנימין נתניהו, רגע לפני החתימה על הסכם קואליציוני היום (רביעי) בין הליכוד לישראל ביתנו. בהקשר לדרישה של שר החינוך, נפתלי בנט, למנות מזכיר צבאי לקבינט המדיני-הביטחוני, דרישה שנתניהו טרם אישר, אמרו הגורמים: "התעקשות ראש הממשלה על המשך מידור חברי הקבינט הביטחוני היא תמוהה. לא דרשנו ג'ובים ולא דרשנו תקציבים, דרשנו להציל חיי אדם".



טרם הושגה הסכמה בין רה"מ נתניהו לבנט בנוגע לשינויים בקבינט המדיני-הביטחוני ועל רקע זה הוסיפו בבית היהודי כי "ההתעקשות מוזרה פי כמה וכמה לאור לקחי צוק איתן שקובעים שבשל מידור זה מלחמה של שבוע, התארכה ל-51 ימים, עם כל המחירים. זוהי דרישה שנכתבה בדם ולא נרד ממנה".



כזכור, בנט מתנה את צירוף ישראל ביתנו לקואליציה, בשינוי אופי פעולת הקבינט המדיני-ביטחוני. בראיון לרינה מצליח וחגי גולן ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" התייחס אתמול לדרישותיו ואמר: "מזה שנתיים וחצי אני הופך עולמות, כדי שהגוף העליון שמפקד על צבא ההגנה לישראל, הקבינט, יעבוד כמו שצריך. לפעולה הזאת יש משמעות בחיי אדם. אם היה קבינט שלא ממודר ויודע את האינפורמציה, 'צוק איתן' היה יכול להימשך שבוע ולא 51 יום והיו נחסכים חיי אדם".



"זה לא סוד, תשאלו כל חבר קבינט, שלא ידענו על מנהרות הטרור, שחודרות ליישובי עוטף עזה עד בסמוך למלחמה. מי שהביא את זה לקבינט הייתי אני. מלחמה לא צריכה להתנהל כשנפתלי בנט יורד לשטח, אוסף מידע, מביא אותו לקבינט, וחושף את חברי הקבינט לאסון פוטנציאלי. לולא הייתי עושה את זה היינו כחוט השערה מול מגה-פיגוע של חדירת עשרות או מאות לוחמי קומנדו-חמאס, ובשביל זה צריך קבינט, זה לא משחק ילדים", הדגיש בנט.



נתניהו ובנט. צילום: פלאש 90
נתניהו ובנט. צילום: פלאש 90



"באתי עם תוכנית לא גדולה" הסביר השר, "שכוללת הכשרת חברי קבינט חדשים בשורה של מפגשים וירידה לשטח, כדי שיהיה להם בכלל בסיס לשאול ולהבין. שנית, מזכיר צבאי חזק, שעובר בין חברי הקבינט פעם-פעמיים בשבוע, מגיע אלינו ללשכה, ואני יכול לתחקר אותו. אני מבקש גישה מודיעינית מורחבת לחברי הקבינט, ועוד כמה דברים שאני לא רוצה להרחיב עליהם. צריך להבין שעל פי החוק, לא ראש הממשלה ולא שר הביטחון הם מפקדי הצבא, בסוף זה האצבעות של חברי הקבינט".



"ביקשתי את זה בשקט 5,6,7 פעמים בשנתיים האחרונות", ציין השר בנט. "במשא ומתן הקואליציוני להקמת הממשלה העליתי את הדרישה ונאמר לי 'אל תכניס את זה כתנאי, אנחנו נדאג לזה', וכלום לא קרה. גם בימים האחרונים פניתי אליו בשקט בעניין הזה, ולצערי שום דבר לא קרה, זה רק מוסמס, הוסיף בנט.




הושגו הסכמות


בתוך כך בכנסת צפוי להיחתם ההסכם הקואליציוני בין הליכוד לבין ישראל ביתנו, לאחר שהלילה הושג סיכום בסוגיית הפנסיה לעולים, שאפשר את החתימה הצפויה. אמש נועד ראש הממשלה בנימין נתניהו בלשכתו עם שר האוצר, משה כחלון, שהגיע היישר ממשחק הכדורגל באצטדיון טדי ועם יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן. על פי גורמים באוצר, ליברמן קיבל את התנאים שהציב שר האוצר כחלון לפיהן התוספת לקצבאות לקשישים בסכום של 1.4 מיליארד שקלים בשנה תוענק לכלל הקשישים הזכאים ולא רק לעולים מברית המועצות לשעבר.



מסיבת עיתונאים צפויה להיערך במשכן הכנסת, שבה יוכרז על סיכום שהושג שיסלול את הדרך למינויו של אביגדור ליברמן לשר הביטחון. עם זאת, השבעת השרים החדשים, ליברמן וחברת הכנסת סופה לנדבר המיועדת להיות שרת הקליטה, לא תתקיים היום משום שיש להניח את ההסכם שהושג על שולחן הכנסת 24 שעות טרם אישורו במליאה.