הממשלה החדשה של נתניהו: בכנסת נחתם הבוקר (רביעי) ההסכם הקואליציוני בין הליכוד לבין ישראל ביתנו, לאחר שהלילה הושג סיכום בסוגיית הפנסיה לעולים, שאפשר את החתימה הצפויה. ההסכם נחתם בחדר ה-VIP בכנסת, שם מארחים משלחות של אורחים לכנסת, ולא בחדר המזוהה עם אחד מהמפלגות.



ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר לאחר חתימת ההסכם הקואליציוני עם ישראל ביתנו, לצד  יו"ר המפלגה אביגדור ליברמן כי "מאז הקמת הממשלה לפני כשנה הדגשתי פעם אחר פעם שבכוונתי להרחיב אותה. ישראל זקוקה ליציבות שלטונית - לכן אני מקבל בברכה את אביגדור ליברמן וישראל ביתנו".



"אנחנו מכירים אחד את השני קרוב לשלושים שנה, הלכנו יחד דרך ארוכה ואין זה סוד שהיינו גם חלוקים. זה חלק מהעניין הפוליטי", אמר נתניהו והוסיף כי הם "משלבים ידיים כדי להצעיד את ישראל קדימה".

ליברמן: "שותפים חדשים ישנים"


ליברמן אמר לאחר חתימת ההסכם הקואליציוני כי "אנחנו שותפים חדשים ישנים, אני מודה לך על היכולת להתגבר על המשקעים בעבר. אני מודה ומתוודה, עברתי ניתוח להארכת הפתיל הקצר שיש לי. הנושא החשוב ביותר הוא ביטחונם של אזרחי ישראל. השארנו את כל שאר הדברים בצד, ואני מקווה שנעשה את כל מה שמוטל עלינו. אני גם מודה לכל האנשים שעשו עבודה נהדרת בדרך הלא פשוטה הזאת, במשא ומתן הזה".
 
"אני מאמין שהסכמים שעובדים זה הסכמים ששני הצדדים מרוצים מהם. צריך להדגיש שכל הציבור מרוויח מההסכם הזה. אני מתכוון להמשיך לעבוד בשיתוף פעולה הדוק, ומהשבוע הבא אעבוד עם המטכ"ל. בסופו של דבר האחריות היא שלי, ננהיג מדיניות שקולה שמתאימה גם למדינה וגם לאזור", סיכם ליברמן.


 אמש נועד ראש הממשלה בנימין נתניהו בלשכתו עם שר האוצר, משה כחלון, שהגיע היישר ממשחק הכדורגל באצטדיון טדי ועם יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן. על פי גורמים באוצר, ליברמן קיבל את התנאים שהציב שר האוצר כחלון לפיהן התוספת לקצבאות לקשישים בסכום של 1.4 מיליארד שקלים בשנה תוענק לכלל הקשישים הזכאים ולא רק לעולים מברית המועצות לשעבר. 



"הכל גמור", אמר משה ליאון, חבר צוות המשא ומתן הקואליציוני מטעם ישראל ביתנו בראיון לגלצ. "ההסכם ייחתם, אפשר לברך על המוגמר. היתה אווירה טובה", הדגיש ליאון, "הגענו לסיכום במהלך השעות המוקדמות של הערב. לאחר מכן היו שיחות בין שר האוצר לליברמן. הלילה עבר בעיקר בשיחות בין השרים לרה"מ, והמשא ומתן נסגר על התפקידים".



חבר צוות המשא ומתן של ליברמן התייחס להישגיה של ישראל ביתנו ואמר כי "בקשישים כמעט ולא נגעו בשנים האחרונות. נתנו אתמול ביטוי לקשישים, אנחנו דואגים לקשישים העניים שעבדו ולא קיבלו פנסיה, גם אלה שעלו לארץ בשנים מאוחרות יותר". לדברי ליאון הסכום שהושג, 1.4 מיליארד שקלים, יתפרש על פני ארבע שנים, אולם השאיפה היא לפרוש את הסכום על פני שלוש שנים. לטענתו, הקצבה החודשית שתוענק לקשישים הזכאים תסתכם במאות שקלים. "500 או 200 שקל, זה תלוי בקריטריונים שייבנו עד הגשת התקציב לממשלה. מדובר במשא ומתן שימשיך בחודש הקרוב".



למרות חתימת ההסכם, השבעת השרים החדשים, ליברמן וחברת הכנסת סופה לנדבר המיועדת להיות שרת הקליטה, לא תתקיים היום משום שיש להניח את ההסכם שהושג על שולחן הכנסת 24 שעות טרם אישורו במליאה. מכשול נוסף שעדיין מעכב את כניסתו של ליברמן למשרד הביטחון הוא האולטימטום שהציב יו"ר הבית היהודי, שר החינוך נפתלי בנט הדורש למנות מזכיר צבאי לקבינט קודם ההסכם עם ליברמן, שכן אחרת הודיע שהבית היהודי לא יתמוך בהסכם. 



ההסכם שהושג הלילה בין ישראל ביתנו לליכוד כולל גם תוספת של 150 מיליון שקלים בשנה להקמת יחידות דיור ציבורי כולל הוסטלים ומקבצי דיור. זאת כאמור בנוסף לסכום של 1.4 מיליארד שקלים בשנה להעלאת קצבאות הבטחת הכנסה לקשישים, כך מסרו גורמים בישראל ביתנו. הקצאת התקציבים של הסכום תיפרס על פני ארבע שנים בין 2017 ל-2020. בזכות זאת, קצבת הבטחת הכנסה תגדל בהדרגה מ-3,000 לכ-3,300 שקלים בחודש. באוצר אומרים כי המדובר בהטבה שעשויה להגיע לכמה אלפי שקלים בשנה.




שר האוצר משה כחלון. צילום: יונתן סינדל, פלאש 90
שר האוצר משה כחלון. צילום: יונתן סינדל, פלאש 90