מתייצב לצד יעלון: לאחר שהודיע הבוקר (שישי) השר להגנת הסביבה אבי גבאי, כי הוא מתפטר מתפקידו, התייחס גבאי להחלטתו במסיבת עיתונאים בקריית הממשלה בתל אביב. גבאי הסביר שהתפטר משום שלא השלים עם הדחתו של משה (בוגי) יעלון מתפקיד שר הביטחון: "השבוע, שנה לאחר שמוניתי לתפקיד הגיעה הצפרדע שכבר לא יכולתי לבלוע. הדחתו של משה (בוגי) יעלון ומינויו של אביגדור ליברמן כשר הביטחון הוא צעד יוצא דופן אפילו בעולם הציני של הפוליטיקה". 



לדברי גבאי, שר ביטחון במדינה מוקפת אויבים הוא השר החשוב ביותר. "כפי שנאמר, 'אסור לשכוח את החיים עצמם'. הזזה של שר ביטחון מקצועי ושקול שרק בשנה האחרונה הצליח להרגיע את ההתקוממות שהחלה הוא צעד שלא יכולתי להשלים איתו. כמובן שהמשמעות הנוספת היא עוד הקצנה ועוד הרחבה של השסעים בעם במקום שנפעל לחברם מחדש". בתגובה צייץ יעלון בטוויטר: "בפוליטיקה שלנו, עמידה על עקרונות הפכה מושא ללעג, בעוד זגזגנות וגניבת דעת נחשבות 'תחכום'. מלוא ההערכה לאבי גבאי שמוכיח שאפשר אחרת. אסור לוותר".



גבאי טען כי מתווה הגז היה אתגר משמעותי עבורו שגם הוא היווה רקע להתפטרותו. "ראיתי מקרוב כיצד מתקבלת ההחלטה הכלכלית הכי גדולה בעשור האחרון. החלטה שנשענה בחלקה על חוסר ידע והבנה בסיסיים בכלכלה ובניהול משא ומתן. ובחלקה על רצף של ספינים בעלי עוצמה, שמאחוריהם מסתתרת חולשה והתרפסות של ממש בפני אינטרסים של אחרים על חשבון היכולת לצמצם את זיהום האוויר ולצמצם את המספר הנורא של 1,600 ישראלים שמתים בשנה מזיהום אויר"



השר המתפטר תקף בחריפות את מתווה הגז והוסיף: "בעיני, יש קו ברור אשר מחבר בין מתווה הגז לבין המתקפה על הצבא ועל סגן הרמטכ"ל. קו שמטרתו להחליש את השירות הציבורי ולמנוע ממנו לומר את דעתו לציבור טרם קבלת ההחלטות. כך פוטרה מנהלת רשות החשמל שהיתה לה עמדה משל עצמה בעניין המתווה וכך ראיתי בכירים בשירות המדינה שהתקרנפו ואמרו דבר אחד בשיחות אישיות ודבר הפוך בישיבות הממשלה. כך מנסים כעת למנוע מאנשי צבא מנוסים לומר את דעתם לציבור".



לדבריו, לאחר שהצביע נגד ההחלטה בעניין מתווה הגז התלבט האם להתפטר או לא והחליט שגם כשמחובתו להמשיך ולנסות ולפעול לשינוי בתוך המערכת. "התקשיתי לראות את הפילוג שהלך והתרחב בעם בשנה האחרונה ואת המתקפה על הצבא שלנו שהוא המוסד הציבורי האחרון שנהנה מאמון ציבורי נרחב. אך תמיד החזרתי את עצמי לנקודת המוצא והזכרתי לעצמי מדוע הקמנו מפלגה", הוסיף גבאי.



אבי גבאי מודיע על התפטרותו. צילום: יובל בגנו
אבי גבאי מודיע על התפטרותו. צילום: יובל בגנו



גבאי תקף גם את הממשלה שלדברי פגעה ביחסים עם ארצות הברית: "מעבר לעולם של המשרד שעליו הופקדתי לא היה לי פשוט להיות חלק מממשלה שהמשיכה בתהליך שהחלה קודמתה ושיבשה לחלוטין את מערכת היחסים עם המעצמה החשובה בעולם, זו ששומרת על האינטרסים הביטחוניים שלנו". גבאי הוסיף בפנייה לראש הממשלה, בנימן נתניהו: "אני קורא לראש הממשלה להתעשת רגע לפני ולזכור שביטחון הוא ביטחון והוא נשען על אנשים ועל מנהיגות ולא רק על טנקים ומטוסים".



את התפטרותו סיכם בהתנצלות: "מצטער, אבל הבטחתי לעצמי ולמשפחתי שלעולם לא אהיה פוליטיקאי ציני אלא מנהיג ואיש ציבור ולאור תפיסתי את המהלך הפוליטי האחרון המשך כהונה בממשלה הנוכחית לא עולה בקנה אחד עם ההבטחה".




כחלון: "בכוונתי להמשיך ולהחזיק בתיק הגנת הסביבה"


מוקדם יותר גבאי פרסם הודעה בה הבהיר כי הרחבת הממשלה, עם הצטרפותה של ישראל ביתנו שתכלול גם את כניסתו של ליברמן למשרד הביטחון, הם מעשה חמור. "המהלכים הפוליטיים האחרונים והחלפת שר הביטחון הם בעיני מעשה חמור שמתעלם ממה שחשוב לביטחון המדינה ויגרום להקצנה נוספת בשסעים בעם. זהו קו שאינני יכול להיות שותף לו והוא מהותי מדי בעיני מכדי שאוכל להמשיך כחבר ממשלה", הבהיר גבאי.



לאחר ההודעה הגיב יו"ר כולנו ושר האוצר, משה כחלון, בעמוד הפייסבוק שלו והבהיר כי ישאיר בידיו את תיק הגנת הסביבה. "אתמול הודיע לי השר להגנת הסביבה, אבי גבאי על כוונתו להתפטר מהממשלה. עדכנתי את ראש הממשלה בנושא והודעתי לו כי בכוונתי להמשיך ולהחזיק בתיק הגנת הסביבה", כתב כחלון בעמוד הפייסבוק שלו.



כחלון הבהיר כי ימשיך את היוזמות שהוביל גבאי. "במהלך השנה האחרונה הנחנו במשרד להגנת הסביבה יסודות חשובים ומהותיים לאיכות החיים של כלל אזרחי ישראל. התכנית הלאומית לצמצום המזהמים במפרץ חיפה תימשך לצד יוזמות חשובות נוספות שהוביל המשרד בתקופת גבאי. למשרד להגנת הסביבה השפעה משמעותית על איכות החיים של כולנו ובכוונתי להמשיך ולבצע את המהלכים שהתחלנו", כתב כחלון.



גבאי, מנכ"ל בזק לשעבר, הוא ממייסדי כולנו ואחד מאנשי אמונו הקרובים ביותר של כחלון. כמנכ"ל בזק בתקופת כחלון כשר התקשורת הכירו השניים ונוצרו ביניהם יחסי אמון קרובים מאוד. גבאי אינו חבר כנסת, השר היחיד בממשלה שאינו ח"כ זאת לאחר כחלון התעקש להביאו כמינוי מקצועי ובמשרת אמון. גבאי היה אופוזיציה יחידה ועקבית בממשלה למתווה הגז הטבעי של ראש הממשלה, בנימן נתניהו ושר האנרגיה יובל שטייניץ. עד לאחרונה לא היסס להביע בפומבי את עמדותיו הנחרצות נגד המתווה שלטענתו לא יועיל להורדת יוקר המחיה בישראל. גבאי הודיע על התפטרותו יומיים לאחר חתימה על הסכם קואליציוני בין הליכוד לישראל ביתנו. 



משה כחלון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
משה כחלון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90