תמיכה משמאל: יו"ר מרצ זהבה גלאון התייחסה היום (שבת) לדרישתו של שר החינוך נפתלי בנט לתיקון ליקויי הקבינט כתנאי לתמיכה בהרחבת הממשלה ובמפתיע הביעה תמיכה בדרישתו של השר. "אני תומכת בשינוי נוהלי הקבינט כפי שמציע שר החינוך, נפתלי בנט, וקוראת לו לא להתפשר", אמרה גלאון. לדבריה, "ביטחון ישראל חשוב יותר מכל דיל פוליטי ובנושא הזה אני ובנט באותה דעה ויש לעשות הכל כדי למנוע את המחדל הביטחוני הבא".



לאחר ההחלטה לצרף את מפלגת ישראל ביתנו לקואליציה ומינוי אביגדור ליברמן לשר הביטחון, הציב יו"ר הבית היהודי אולטימטום לפיו השינויים האחרונים בהרכב הממשלה יאושרו רק לאחר ביצוע תוכנית לתיקון ליקויי הקבינט. "תקן ליקויי הקבינט בטרם השינויים בממשלה", דרש ביום שני השבוע בנט מנתניהו, ובהודעה מטעמו נמסר כי הדרישה הגיעה בעקבות לקחי 'צוק איתן' ומלחמת לבנון השנייה, בהם חברי הקבינט לא שותפו במודיעין איכותי, לא הוכשרו כראוי לתפקידם ולכן לא תיפקדו כראוי בשעת מבחן כאחראים על צה"ל. התוכנית שדורש בנט כוללת בין השאר מינוי מזכיר צבאי ייעודי לחברי הקבינט שידאג לעדכונים ביטחוניים שוטפים ולהכנתם לביצוע תפקידם, הגברת סיורי שטח והקלה על גישת השרים למידע.



נפתלי בנט. צילום: פלאש 90


 
"השר בנט רואה בדרישה זו צורך בסיסי על מנת למנוע דיסאינפורמציה ולקיים בקרה ראויה הנדרשת לביטחון אזרחי ישראל, ואף מחויבת מכוח החוק, כלקח מכשלי העבר", נמסר מטעמו. עוד אמר השר כי "תיקון ליקויי הקבינט הוא צורך חיוני לביטחון ישראל, ושמירה על חיי אזרחים וחיילי צה"ל. במלחמת לבנון השנייה ובצוק איתן ישראל שילמה מחיר יקר על ליקויים אלה".

"עם קבינט ממודר צוק איתן היה נמשך שבוע"

שעות לאחר התנאי שהציב הבהיר בנט בראיון לערוץ 10 כי  "הקבינט צריך מזכיר צבאי כדי שלא נגיע למלחמה הבאה בלי שנוכל לקבל את ההחלטות הנכונות". לדבריו, "בצוק איתן הקבינט היה ממודר ממידע קריטי ואני לא מתכוון חלילה להגיע למלחמה הבאה כשאני צריך לרדת לשטח כדי לאסוף אינפורמציה. אני רוצה ששרי הקבינט יקבלו מזכיר צבאי, בלי המידע הזה אנחנו לא נקבל החלטות נכונות. אני חושב שאין פה שום סיפור - לא ביקשתי תפקיד, לא כסף, לא ביקשתי כלום". כשנשאל שר החינוך מה יקרה אם ראש הממשלה לא ייענה לדרישתו, ענה: "נחזור לקואליציית 61. אני נלחם על חיי תושבי מדינת ישראל - בלבנון השנייה יצאו לפעולה לא נכונה ובצוק איתן פעולה שיכולה הייתה לקחת מספר ימים לקחה 51 ימים". בנט אמר כי חשב שראש הממשלה יענה לדרישתו: "אני חשבתי שהוא יגיד כן, הוא אמור ליזום את זה, בעיניי קבינט טוב ומתפקד חייב מזכיר צבאי".


אביגדור ליברמן ובנימין נתניהו. צילום: יונתן סינדל, פלאש 90




בראיון שהעניק השר ביום שלישי לרינה מצליח וחגי גולן ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" הוא התייחס לדרישתו ואמר: "מזה שנתיים וחצי אני הופך עולמות, כדי שהגוף העליון שמפקד על צבא ההגנה לישראל, הקבינט, יעבוד כמו שצריך. לפעולה הזאת יש משמעות בחיי אדם. אם היה קבינט שלא ממודר ויודע את האינפורמציה, 'צוק איתן' היה יכול להימשך שבוע ולא 51 יום והיו נחסכים חיי אדם".

"זה לא סוד, תשאלו כל חבר קבינט - לא ידענו על מנהרות הטרור שחודרות ליישובי עוטף עזה עד בסמוך למלחמה. מי שהביא את זה לקבינט הייתי אני. מלחמה לא צריכה להתנהל כשנפתלי בנט יורד לשטח, אוסף מידע, מביא אותו לקבינט, וחושף את חברי הקבינט לאסון פוטנציאלי. לולא הייתי עושה את זה היינו כחוט השערה מול מגה-פיגוע של חדירת עשרות או מאות לוחמי קומנדו-חמאס, ובשביל זה צריך קבינט, זה לא משחק ילדים", הדגיש בנט.


"ביקשתי את זה בשקט 5,6,7 פעמים בשנתיים האחרונות", ציין השר בנט. "במשא ומתן הקואליציוני להקמת הממשלה העליתי את הדרישה ונאמר לי 'אל תכניס את זה כתנאי, אנחנו נדאג לזה', וכלום לא קרה. גם בימים האחרונים פניתי אליו בשקט בעניין הזה, ולצערי שום דבר לא קרה, זה רק מוסמס. "יש לנו ראש ממשלה שאם לא לוחצים ומאיימים עליו הוא לא עובד, לא פועל, לא משנה, לא מקבל רעיונות לשינוי, אבל בסוף הוא ייכנע", אמרה מצליח, והשר בנט הגיב: "אני לא רואה בזה כניעה. אני חושב שזה יכול להירשם לזכותו של ראש הממשלה שהוא משדרג".