מחלוקת חריפה: שרת המשפטים, איילת שקד הבהירה הבוקר (ראשון) כי האולטימטום של הבית היהודי עומד בעינו, מינוי של מזכיר צבאי לקבינט המדיני-ביטחוני כתנאי לתמיכה בצירופם של ישראל ביתנו והעומד בראשה, ח"כ אביגדור ליברמן לממשלה. בראיון לגלצ אמרה השרה שקד: "אנחנו נצביע נגד אם הנושא לא ייפתר. זה לא נושא מורכב". לדבריה הבית היהודי לא יתמוך בכניסתו של ליברמן לממשלה, גם אם המחיר הוא הליכה לבחירות: "אם לשם רוצים לדרדר את המצב זו בהחלט אפשרות".



לדברי שקד, הדרישה לבצע שינוי בקבינט אינה חדשה והחלה עוד לאחר מבצע "צוק איתן". "כל נושא המנהרות לא הובא בזמן לקבינט, בנט הוא זה שהעלה את הנושא הזה בצוק איתן ולא כך צריך להיות. עלינו מוטלת האחריות בזמן מלחמה, אנחנו צריכים לקבל את המידע הרלוונטי ואת התמונה המלאה". לדברי שקד הלחץ מופעל כעת מפני שלא נענו לדרישתם בשנה האחרונה. "בנט מבקש את זה תקופה ארוכה, הוא העלה את הנושא במשא ומתן הקואליציוני, ראש הממשלה אמר שידבר איתו אחרי זה. כשאנחנו רואים שזה לא קורה אז אין לנו ברירה להתנות את זה".



עוד התייחסה שקד לוועדה שהוקמה כדי לדון בדרישות שר החינוך ויו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, לצרף מזכיר צבאי לקבינט. "הוועדה הזאת לא תואמה איתנו, היו ועדות עם מסקנות שלא יושמו". לדברי שקד מדובר בנושא חשוב שאינו פוליטי: "הנושא הזה יכול להיפטר והוא חשוב, הוא לא פוליטי. אנחנו חושבים שחיי אדם חשובים מתיקים בממשלה, אנחנו מבקשים שזה ייפתר. ראש המשלה מנהל את הקבינט בצורה טובה, הוא צריך לתת את הפתרון.



בנימין נתניהו ונפתלי בנט. צילום: פלאש 90
בנימין נתניהו ונפתלי בנט. צילום: פלאש 90



כזכור, טרם החתימה על ההסכם הקואליציוני בין הליכוד לישראל ביתנו, גורמים בבית היהודי המשיכו להתעקש על שינויים בקבינט המדיני-ביטחוני כתנאי לתמיכה בצירופו של ליברמן לקואליציה. הגורמים מתחו ביקורת על התנהלות ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שטרם קיבל את דרישת בנט: "התעקשות ראש הממשלה על המשך מידור חברי הקבינט הביטחוני היא תמוהה. לא דרשנו ג'ובים ולא דרשנו תקציבים, דרשנו להציל חיי אדם".



בתגובה, נתניהו נענה לדרישתו של בנט ומינה צוות שימליץ על הדרכים לעדכון והעברת מידע לשרי הקבינט, והכנתם לישיבות תוך שמירה על ביטחון המידע. בראש הצוות יעמוד ראש המל"ל לשעבר, האלוף במילואים יעקב עמידרור, וחברים בו המזכיר הצבאי לשעבר, האלוף במילואים יוחנן לוקר, ויוסף צ'חנובר, שכיהן כיועץ המשפטי למערכת הביטחון וכמנכ"ל משרד החוץ. הצוות צפוי להגיש את ההמלצות בתוך שלושה שבועות.



עם זאת, בבית היהודי דחו את פתרונו "החד צדדי וחסר המשמעות" של ראש הממשלה. המפלגה מסרה  כי "שום ספין של ראש הממשלה לא יציל חיי אדם, ובטח לא עוד הקמת ועדה חסרת חשיבות כפי שהוא נוהג להקים מעת לעת. מומלץ לשאול את יוחנן לוקר היכן מונח דוח הוועדה שעליו שקד במשך שנה, כמה פעמים נידון בקבינט, ומה מתוכו יושם עד היום. אנו מציעים שבמקום לעסוק בפוליטיקה קטנה ובתדרוכים כל היום נגד הבית היהודי, שראש הממשלה יפתח פשוט את דוח מבצע צוק איתן, שם ימצא מסקנות הכתובות בדם, שזועקות למימוש. נטרול הקבינט מסכן חיי אדם באופן ברור ומיידי, ושום ספין לא יכסה על כך. הדרישה לתיקון כשלי צוק איתן ותיקון הקבינט עומדת בעינה".