יו"ר הקואליציה דוד ביטן תקף את יו"ר הבית היהודי ושר החינוך, נפתלי בנט, על רקע משבר הקבינט. לאחר שבנט ממשיך להתעקש על מינוי מזכיר צבאי כתנאי לתמיכתו במינוי יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן לשר הביטחון אמר ביטן הבוקר (ראשון) ברדיו 103FM כי "בנט עלה על עץ גבוה מדי". לדברי ביטן, לא ניתן לשים את נושא השינוי בקבינט המדיני-ביטחוני כאולטימטום. "עצם הבקשה למזכיר צבאי יכולה להיות צודקת, אבל זה לא לעניין להפוך את זה כתנאי להמשך הקואליציה".



בעוד שבנט טען בשבוע שעבר כי הדרישה למנות מזכיר צבאי נועדה לשמור על חיי אדם, ביטן הדגיש כי מדובר בטענה שאינה נכונה. "ישיבות הקבינט נערכות במשך שעות, כל אנשי הביטחון יושבים ומעלים אופציות וההצבעה נעשית רק לאחר שהיתה הבנה". ביטן הבהיר כי "אין פה עניין לחיי אדם, זו טענה מופרכת ולא נכונה".



על הניסיונות להגיע לפתרון על להשבעת ליברמן אמר ביטן כי "אנחנו מנסים לפתור את הבעיה אבל יכול להיות שלא נצליח. בנט וארה"ב מתחפרים בעמדות שלהם". לטענתו בנט מנסה לסחוט את נתניהו להגיע להחלטה. "גם אם הוא חושב שהדרישה נכונה, היא לא בטיימינג הנכון".



על רקע דבריה של שרת המשפטים, איילת שקד, מוקדם יותר הבוקר, כי ישנה אפשרות שהמשבר יביא להליכה לבחירות, הוסיף ביטן כי "אם הממשלה תיפול על העניין הזה, זה לא ראוי שממשלה ימנית תיפול בגלל בנט. צריך לחשוב בפרופורציה".



דוד ביטן. צילום: מרק ישראל סלם
דוד ביטן. צילום: מרק ישראל סלם




ממשיכים להתבצר בעמדותיהם



כזכור, ההצבעה בממשלה על צירופה של ישראל ביתנו לקואליציה ועל כניסתו של אביגדור ליברמן לתפקיד שר הביטחון מתוכננת למחר בבוקר, ובשלב זה ממשיכים ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר בנט להתבצר בעמדותיהם, מה שמטיל ספק ביציבותה של הממשלה.



בנט ממשיך לדרוש כתנאי לתמיכה בצירוף ישראל ביתנו מינוי מזכיר צבאי לקבינט המדיני־ביטחוני, כחלק מהפקת הלקחים ממבצע צוק איתן. נתניהו עומד בסירובו למינוי כזה, והסכים רק למנות צוות שימליץ על הדרכים לעדכון ולהעברת מידע לשרי הקבינט והכנתם לישיבות תוך שמירה על ביטחון המידע. בראש הצוות יעמוד ראש המל"ל לשעבר, האלוף במיל' יעקב עמידרור, וחברים בו המזכיר הצבאי לשעבר, האלוף במיל' יוחנן לוקר, ויוסף צ'חנובר, שכיהן כיועץ המשפטי למערכת הביטחון וכמנכ"ל משרד החוץ. הצוות יגיש המלצות בתוך שלושה שבועות.



אלא שבנט כבר הבהיר שלא יקבל את הפתרון הזה. בהודעת הבית היהודי כתשובה ליוזמה נאמר: "שום ספין של ראש הממשלה לא יציל חיי אדם, ובטח לא עוד הקמת ועדה חסרת חשיבות, כפי שהוא נוהג להקים מעת לעת. מומלץ לשאול את יוחנן לוקר היכן מונח דוח הוועדה שעליו שקד במשך שנה, כמה פעמים נדון בקבינט, ומה מתוכו יושם עד היום. במקום לעסוק בפוליטיקה קטנה ובתדרוכים כל היום נגד הבית היהודי, שראש הממשלה יפתח פשוט את דוח מבצע צוק איתן, שם ימצא מסקנות הכתובות בדם וזועקות למימוש". בבית היהודי אמרו עוד: "לא מבינים את התעקשותו של ראש הממשלה. לא דרשנו ג'ובים ולא תקציבים. דרשנו להציל חיי אדם".



בנט זכה לתמיכה מפתיעה דווקא מיו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, שאמרה: "אני תומכת בשינוי נוהלי הקבינט כפי שמציע שר החינוך נפתלי בנט וקוראת לו לא להתפשר. ביטחון ישראל חשוב יותר מכל דיל פוליטי. יש לעשות הכל כדי למנוע את המחדל הביטחוני הבא".