מחריף המשבר בין יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט וראש הממשלה בנימין נתניהו, סביב סוגיית השינוי בקבינט המדיני בטחוני. בנט התייחס היום (ראשון) לסוגיה, וזרק רמז עבה לכך שהוא אינו מתכוון למצמץ בעימות: "אמשיך להלחם ולהגן על חיילי צה"ל, ותושבי עוטף עזה מכל מקום שבו אני אהיה, בממשלה או מחוצה לה".  בשעה 15:30 צפוי להתכנס הקבינט המדיני בטחוני על מנת לדון בסוגיה. 



במהלך ביקור משותף עם נשיא המדינה בירושלים,חזר בנט על עמדתו בסוגיה, וסיפר על התקופה בה לחם במלחמת לבנון השנייה: "לפני עשר שנים נשלחתי יחד עם אלפי לוחמים אל מלחמת לבנון השנייה על ידי קבינט שלא הכיר את המטריה ולא ידע על מה הוא מצביע". יו"ר הבית היהודי הדגיש: "אני נשבעתי כשיצאתי ממלחמת לבנון שלא אתן לדבר כזה לקרות שוב". 

"נשבעתי שזה לא יקרה שוב". בנט. צילום: אבשלום ששוני
"נשבעתי שזה לא יקרה שוב". בנט. צילום: אבשלום ששוני

 
״אנחנו לא מבקשים ג'ובים ולא מבקשים כסף" הוסיף יו"ר הבית היהודי. "אנחנו מבקשים לשמור על חיי אדם. חיי אדם חשובים מתיקים בממשלה. אני אמשיך להלחם ולהגן על חיילי צה"ל ותושבי עוטף עזה מכל מקום שבו אני אהיה, בממשלה או מחוצה לה". 

כזכור, טרם החתימה על ההסכם הקואליציוני בין הליכוד לישראל ביתנו, גורמים בבית היהודי המשיכו להתעקש על שינויים בקבינט המדיני-ביטחוני כתנאי לתמיכה בצירופו של ליברמן לקואליציה. הגורמים מתחו ביקורת על התנהלות ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שטרם קיבל את דרישת בנט: "התעקשות ראש הממשלה על המשך מידור חברי הקבינט הביטחוני היא תמוהה. לא דרשנו ג'ובים ולא דרשנו תקציבים, דרשנו להציל חיי אדם".


שקד: המחלוקת עלולה להוביל לבחירות 
 

גם שרת המשפטים, איילת שקד הבהירה הבוקר כי האולטימטום של הבית היהודי עומד בעינו, מינוי של מזכיר צבאי לקבינט המדיני-ביטחוני כתנאי לתמיכה בצירופם של ישראל ביתנו והעומד בראשה, ח"כ אביגדור ליברמן לממשלה. בראיון לגלצ אמרה השרה שקד: "אנחנו נצביע נגד אם הנושא לא ייפתר. זה לא נושא מורכב". לדבריה הבית היהודי לא יתמוך בכניסתו של ליברמן לממשלה, גם אם המחיר הוא הליכה לבחירות: "אם לשם רוצים לדרדר את המצב זו בהחלט אפשרות".

לדברי שקד, הדרישה לבצע שינוי בקבינט אינה חדשה והחלה עוד לאחר מבצע "צוק איתן". "כל נושא המנהרות לא הובא בזמן לקבינט, בנט הוא זה שהעלה את הנושא הזה בצוק איתן ולא כך צריך להיות. עלינו מוטלת האחריות בזמן מלחמה, אנחנו צריכים לקבל את המידע הרלוונטי ואת התמונה המלאה". לדברי שקד הלחץ מופעל כעת מפני שלא נענו לדרישתם בשנה האחרונה. "בנט מבקש את זה תקופה ארוכה, הוא העלה את הנושא במשא ומתן הקואליציוני, ראש הממשלה אמר שידבר איתו אחרי זה. כשאנחנו רואים שזה לא קורה אז אין לנו ברירה להתנות את זה".

עוד התייחסה שקד לוועדה שהוקמה כדי לדון בדרישות שר החינוך ויו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, לצרף מזכיר צבאי לקבינט. "הוועדה הזאת לא תואמה איתנו, היו ועדות עם מסקנות שלא יושמו". לדברי שקד מדובר בנושא חשוב שאינו פוליטי: "הנושא הזה יכול להיפטר והוא חשוב, הוא לא פוליטי. אנחנו חושבים שחיי אדם חשובים מתיקים בממשלה, אנחנו מבקשים שזה ייפתר. ראש המשלה מנהל את הקבינט בצורה טובה, הוא צריך לתת את הפתרון.