המשבר הקואליציוני בין יו"ר "הבית היהודי" ושר החינוך נפתלי בנט, לבין ראש המשלה בנימין נתניהו, נמצא בעיצומו. סלע המחלוקת הוא הדרישה של בנט לשינויים באופי ותהליך קבלת ההחלטות בקבינט המדיני-בטחוני, שלדבריו "מוסמסה" עד כה מספר פעמים על ידי נתניהו. בנט מאיים לבלום את כניסת "ישראל ביתנו" בראשות אביגדור ליברמן לממשלה ואת מינוי ליברמן לשר ביטחון, ונתניהו מאיים לפטר במקרה כזה את שרי "הבית היהודי". המשמעות היא פיזור הממשלה והכנסת והליכה לבחירות, כשנה אחרי הבחירות הקודמות.


ניסים משעל שוחח ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" עם יועז הנדל, לשעבר ראש מערך ההסברה הלאומי במשרד ראש הממשלה נתניהו. "יש רק שתי אפשרויות, זה יכול להיגמר או שנתניהו נכנע, או שבסופו של דבר נלך לבחירות. אני לא רואה מצב שבנט אומר 'עצרו סוסים, התחרטתי'", אמר הנדל. "אתה רואה מההתנהגות של בנט שהוא יודע בדיוק איך נתניהו פועל. נתניהו רואה איפה האיום הכי גדול, ומקבל החלטה. יש לו עכשיו שני כיוונים שאני לא שולל אותם.



'בחירות' נשמע כמו נבואה מוזרה לחלוטין, אבל היום נתניהו, מרוב הניסיונות לשקלל את השיקולים של השיקולים, אומר לעצמו יכול להיות שבנקודת הזמן הזו, שווה לי לטרוף את הקלפים מחדש, זו אופציה שאני לא פוסל. אם אני צריך לשים את הז'יטונים, אני מניח שברגע זה נתניהו חושב איך הוא מוריד את בנט מהעץ, כלומר הוא מתרצה וממלא את הדרישות של בנט אבל בלי להגיד שהוא מילא אותן. "בנט יכול גם להימנע בהצבעה", ציין משעל, והנדל הסכים.

"בפן הענייני, הזדמנה לי הזכות לראות איך ישיבות קבינט מתנהלות. הכלי הזה הוא דיסוננס מאוד גדול", אמר הנדל. "מבחינה חוקית זה פורום מאוד מאוד חשוב שמחליט בענייני מלחמה ושלום. מצד שני, הוא כלי ריק לחלוטין, נתניהו לא מקבל שם ולו החלטה אחת. הדברים המהותיים נסגרו בעבר ב'שמינייה' וגם 'השמינייה' הייתה כלי חצי ריק, אז בסופו של דבר היה דיון אצלו בחדר, פנימי, עם כמה יועצים ושר החוץ ושר הביטחון. זה לא רק הוא. לאורך שנים הקבינט לא היה אפקטיבי, למעט אירועים מאוד מאוד משמעותיים שידעו שבסופם יכולה להיות ועדת חקירה. תקיפת כור, על פי מקורות זרים, מלחמה, שלום. כל היתר, זה היה בעצם כלי כסת"חי".


"בנט בא עם דרישה די עניינית", הדגיש הנדל. "הוא אומר שאם רוצים לשים על הכתפיים שלהם את האחריות לועדת החקירה הבאה, בואו תנו לנו כלים להתמודד גם עם קבלת ההחלטות, או יותר נכון, בואו נקבל החלטות בקבינט. הדרישה הזו היא דרישה עניינית שלו. אני נתניהו, לאור השינויים הקואליציוניים, הייתי מקבל אותה בשמחה ולו בשל חלוקת האחריות. נתניהו לא עשה את זה וטיפס על עץ מסוים. יש פה כמובן את המישור הפוליטי, אבל גם את מישור הצדק. הדרישה של בנט הגיונית, לגיטימית, במיוחד בהתחשב בהגדרת החוק לתפקיד הקבינט, אין פה בכלל שאלה".