בתום דיון ארוך שהחל בשעות אחר הצהריים, אושרה הערב (שני) בכנסת הצעת הממשלה למנות את ח"כ אביגדור ליברמן לשר הביטחון החדש של ישראל. ההחלטה עברה ברוב של 43:55 ח"כים. כמו כן, אושרה גם כהונתה של ח"כ סופה לנדבר לשרת הקליטה. ח"כ צחי הנגבי אושר כשר ללא תיק במשרד ראש הממשלה. חבר הכנסת בני בגין נמנע. באורח נדיר, יו"ר הכנסת הרשה למחוא כפיים במליאה לכבודה של חברת הכנסת לשעבר גאולה כהן, רגע לפני השבעתו של בנה, צחי הנגבי. לאחר שהושבע, ליברמן התפטר מחברותו בכנסת במסגרת החוק הנורווגי. במקומו תיכנס לכנסת יוליה מלינובסקי, חברת מועצת העיר חולון וראש ישראל ביתנו בעיר. עת כניסתה, יגיע מספר הנשים בכנסת לשיא של כל הזמנים - 33 חברות כנסת מכהנות.

יוליה מלינובסקי. צילום: ללא קרדיט
יוליה מלינובסקי. צילום: ללא קרדיט


שר התיירות, ח"כ יריב לוין, סיכם את הדיונים המקדימים, שבהם הוטחה ביקורת נוקבת בהחלטתו של רה"מ נתניהו למנות את ליברמן. לדבריו של לוין, "אנחנו מקימים ממשלה איתנה ועקבית. החיבור הזה מביא לישראל בשורה גדולה מאוד של יציבות ומשילות, בשורה של יכולת לעבוד לאורך זמן, גם כממשלה וגם כל אחד ואחת מאיתנו בוועדות ובמשרדים שאנו מופקדים עליהם, באופן שבו נראה תהליך אמיתי ושל הטבעת חותם על פי המנדט שקיבלנו".
לוין המשיך את דבריו: "אני לא יכול להתעלם מדברים שנאמרו ונשמעו כאן מצד רבים מדוברי האופוזיציה, בקלות בלתי נסבלת. ראש ממשלה מטונף ולא דמוקרטי וליברלי, וכשקמה ממשלת ימין - זוהי ממשלה קיצונית. יש לי עמדות לא פשוטות בנושאים מסוימים, ואני חושב שאני צריך להביע אותן. השיח הזה של חוסר לגיטימיות וניסיון לכנות בכינויים מעליבים הוא שיח מתלהם. יש כאן חברי כנסת שמנצלים את החסינות שהם מקבלים, שיישבו כאן ויסיתו כנגד המדינה, יפעלו כדי להכפיש את שמנו בעולם. יש לנו ויכוח, אנחנו חושבים שאין להם מקום כאן. אתם, לצערי הרב, מתעלמים מהמציאות. אנחנו היום נותנים לעם את מה שהוא ביקש כשנתן לנו את המנדט. זאת תהיה ממשלה רחבה, לאומית, עבור כלל ישראל, המבטאת את הזרם של הציבור המרכזי בישראל".

השר ליברמן לאחר השבעתו לממשלה. צילום: פלאש 90
השר ליברמן לאחר השבעתו לממשלה. צילום: פלאש 90

 

נפתר המשבר הקואליציוני

ההשבעה מגיעה לאחר שאמש, באישון ליל, המשבר הקואליציוני בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר החינוך נפתלי בנט, שהתחיל עקב דרישת בנט לתקן את ליקויי הקבינט כתנאי להרחבת הממשלה, נפתר. מעט לאחר חצות, ולאחר שיחות בתיווך שר הבריאות יעקב ליצמן, הוחלט על הבנות בין השניים והוגדר "מזכיר צבאי" זמני עד לקביעת הוועידה בעניין.

שר הרווחה ויו"ר מרכז הליכוד חיים כץ, בירך את חברי מפלגת ישראל ביתנו על הצטרפותם לקואליציה: "הצטרפותם של חברי ישראל ביתנו לקואליציה משקפת את רצון הבוחרים, מחזקת את ההנהגה הלאומית ומסייעת לממשלה להמשיך ולקדם מהלכים לשיפור רווחתם של אזרחי ישראל. אני מאחל לשר הביטחון הנכנס אביגדור ליברמן הצלחה רבה בתפקידו החדש ובטוח כי ידע להתנהל בתבונה ולעמוד איתן מול אתגרים ביטחוניים".
כזכור, בין הצדדים תיווך יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, וההערכה אמש היתה כי השניים יחלו בהדברות ויגיעו לפשרה שתשלב בין הוועדה שהציע ראש הממשלה נתניהו בראשותו של יעקב עמידרור לבין מזכיר צבאי לקבינט, דרישת בנט. במערכת הפוליטית קיוו כי בישיבת הקבינט יגיעו הצדדים להבנות, אולם לאחריה אמרו כי מדובר היה בישיבה שנקבעה מראש ולא עסקו בה במשבר הפוליטי. בנט התייחס לסוגיה וזרק רמז עבה לכך שאינו מתכוון למצמץ בעימות:"אמשיך להלחם ולהגן על חיילי צה"ל ותושבי עוטף עזה מכל מקום שבו אני אהיה, בממשלה או מחוצה לה".

סופה לנדבר. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
סופה לנדבר. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
כזכור, לפני כשבוע הציב בנט אולטימטום לנתניהו שלפיו עליו לערוך שינויים בקבינט כתנאי לצירוף ליברמן לממשלה ומינויו לשר הביטחון. בנט דרש לערוך תיקונים לאור לקחי מבצע צוק איתן ומלחמת לבנון השנייה, שבהם חברי הקבינט לא שותפו במודיעין איכותי, לא הוכשרו כראוי לתפקידם ולכן לא תיפקדו כראוי בשעת מבחן. כחלק מהתיקונים, דרש בנט למנות מזכיר צבאי לשרי הקבינט ולחשוף את האחרונים למידע ביטחוני ומדיני רב יותר מבעבר.
טרם החתימה על ההסכם הקואליציוני בין הליכוד לישראל ביתנו, גורמים בבית היהודי המשיכו להתעקש על שינויים בקבינט המדיני ביטחוני כתנאי לתמיכה בצירופו של ליברמן לקואליציה. הגורמים מתחו ביקורת על התנהלות ראש הממשלה נתניהו, שטרם קיבל את דרישת בנט: "התעקשות ראש הממשלה על המשך מידור חברי הקבינט הביטחוני היא תמוהה. לא דרשנו ג'ובים ולא דרשנו תקציבים, דרשנו להציל חיי אדם".
בתוך כך, בין ההצעות שהועלו בניסיון להביא לפתרון המשבר היתה גם הצעתו של שר הבריאות יעקב ליצמן (יהדות התורה), שהציעה כי ממלא מקום ראש המל"ל, יעקב נגל וסגנו, יהיו אחראים לדווח לשרי הקבינט בנושאים ביטחוניים וזאת כפתרון ביניים עד לסיום עבודת הוועדה בראשות יעקב עמידרור שעליה הודיע נתניהו בשבוע שעבר. השר בנט עדכן את חברי סיעתו כי הסכים להצעה, אולם ראש הממשלה נתניהו דחה אותה. לבסוף, כאמור, נתניהו קיבל את הצעת ליצמן.