"הצעת חוק העמותות אם תתקבל תשפיע על 27 עמותות", כך מסרה הבוקר (רביעי) עו"ד יפית שמר מרשות התאגידים, במהלך דיון בוועדת החוקה, חוק ומשפט. הועדה דנה ב"חוק העמותות" המבקש לחייב עמותות לפרסם תרומות ממדינות זרות.



לשאלת ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני), השיבה עו"ד שמר כי על פי בחינה ידנית שמבוססת על הצהרת העמותות, עולה כי הצעת החוק תשפיע על 27 עמותות, 25 מהן עמותות לזכויות אדם. ח"כ רוזנטל אמר בתגובה כי "המשמעות של הנתון הזה היא אחת ויחידה – קודם סימנו את המטרה, חיסול העמותות לזכויות אדם ולאחר מכן תפרו חוק על מנת לפגוע בהן ורק בהן".



ח"כ בני בגין (ליכוד) תהה בתגובה "האם שווה לחוקק חוק כה סבוך ושנוי במחלוקת, עבור 27 עמותות בלבד?". פרופסור מרדכי קרמניצר מהמכון הישראלי לדמוקרטיה תקף בחריפות את הכוונה לחוקק את הצעת החוק ואמר כי מטרתה לפגוע בעמותות שהאג'נדה שלהן לא תואמת את השלטון. "אם זו מטרת החוק לפגוע בחופש הביטוי, המטרה פוסלת אותו. מדובר בהצעה בלתי ראויה". לדבריו, "אם החוק יעבור, יפגע האופי הדמוקרטי של מדינת ישראל. אם אתה לא מכיר בחופש הביטוי וההתאגדות ולא נותן להם את מלוא המרחב אתה לא דמוקרטיה. לכן זה יפגע בלגיטימציה של ישראל בעולם. אויבי המדינה יצטטו את החוק כדוגמא להתנהגות בלתי דמוקרטית של מדינת ישראל. זה בניגוד גמור למסר זכויות האדם של היהדות".



"שווה לחוקק חוק כה סבוך ושנוי במחלוקת?", בני בגין. צילום: מרק ישראל סלם
"שווה לחוקק חוק כה סבוך ושנוי במחלוקת?", בני בגין. צילום: מרק ישראל סלם



הוא ציין כי פגיעה באותם ארגונים, כמו "שוברים שתיקה", העוסקים בארץ בבירור טענות על עבירות על דיני מלחמה, תגרום לאותם גורמים בחו"ל המבקשים להעמיד לדין את בכירי המדינה וצה"ל לומר שמדינת ישראל מפריעה לתהליכים של חקירה ובירור פנימיים שהם הדבר היחיד לדבריו העומד כמחסום בפני האפשרות ש"גורמים זרים יטפלו בבכירי וטובי אנשינו". עוד אמר כי המדינות המעבירות כסף לארגוני זכויות אדם הפועלים בישראל רואות בהצעת החוק צעד לא ידידותי כלפיהן.



מתן פלג, מנכ"ל "אם תרצו", אמר בוועדת החוקה: "בישראל פועלים עשרות ארגונים פוליטיים במימון של ממשלות זרות, מיליוני דולרים לכל ארגון ממשלות זרות, כסף אדיר. רצה המקרה שאירופה מממנת ארגונים שמאשימים את מדינת ישראל בהאשמות חמורות. אלה לא ארגוני זכויות אדם אלא ארגוני סכסוך שמתפרנסים מהסכסוך".



"עוד אמר פלג: "הם עושים דה-לגיטימציה למדינת ישראל. הם טוענים שישראל מבצעת טיהור אתני לבדואים בנגב או פשעי מלחמה בעזה. יש ארגונים שמכפישים את ישראל בארץ ובעולם וטוענים שאנו מקיימים משטר אפרטהייד ביהודה ושומרון וגזל מים וקרקע. יש ארגונים שמתפרנסים מלספר לאיחוד האירופי ולעולם כולו כי אנו מנהלים גזענות נגד מסתננים מאפריקה. מדינות המזרח התיכון קורסות אחת אחרי השנייה. פלא שישראל תהדק את החגורה ותגן על עצמה? ההיקפים של המעורבות הזרה הם אדירים. אנו רוצים להגן על עצמנו ומצפים ממקבלי ההמלטות להוביל את החוקים האלה. האיחוד האירופי זה אוגדן של 24 מדינות. מה יש להם לממן כאן את בצלם?".