לקראת נסיעתו בשבוע הבא של ראש הממשלה למוסקבה אמר אתמול גורם מדיני ל"מעריב־סופהשבוע": “האפשרות שבנימין נתניהו ינסה לרתום את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לטובת מהלך מדיני נמצאת על הפרק”. על פי הגורם, הפגישה ברוסיה תושפע מההצהרה שתתפרסם בתום ועידת שרי החוץ הבינלאומיים לחידוש המו”מ הישראלי-פלסטיני שתתקיים היום (שישי) בפריז. לדברי הגורם המדיני, בימים אלה מגבש נתניהו את הנושאים שיעלה בפגישה המדינית עם פוטין. “מובן מאליו שהנושא הפלסטיני וההתפתחויות במזרח התיכון יועלו בשיחה, גם המלחמה בסוריה וכמובן שיתופי פעולה כלכליים בין שתי המדינות”.



נתניהו ייצא ביום שני לרוסיה בראש משלחת שתציין 25 שנים לחידוש הקשרים הדיפלומטיים בין ירושלים ומוסקבה. דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, אמר כי נתניהו ופוטין ידונו בין היתר בהמשך יישום התיאום הביטחוני בגבול עם סוריה ובשורה של נושאים כלכליים. הדובר לא התייחס לשאלה אם יעלה בשיחה בין השניים נושא היוזמה הצרפתית ועמדתה של רוסיה בנוגע לקידום תהליך השלום בין ישראל והפלסטינים. נתניהו עצמו ממשיך להתנגד לוועידה בפריז בטענה שהיא מאפשרת לפלסטינים להתחמק ממו"מ ישיר עם ישראל.



ולדימיר פוטין. צילום: רויטרס



הממשלה התכנסה אתמול בבוקר לישיבה חגיגית לרגל יום ירושלים. הישיבה התקיימה ליד מעיין עין לבן בפאתי הבירה והשתתף בה גם ראש העירייה ניר ברקת. אחד ממשתתפי הישיבה, שר החינוך נפתלי בנט, התראיין אתמול לתוכנית “פגוש את העיתונות” שתשודר מחר בערוץ 2, ואיים כי אם הממשלה תניע הליך מדיני שמשמעותו חזרה לקווי 67’, הוא יפרוש ממנה ואף יפיל אותה. “אין מקום לטעויות היסטוריות נוספות”, אמר בנט, “כל עוד אני בממשלה לא תהיה מדינה פלסטינית על כביש 6”.




רוסיה ובריטניה ייעדרו מהוועידה



במושב הפתיחה הקצר של הוועידה בפריז ישתתפו היום שרי חוץ מ־24 מתוך 28 המדינות שהוזמנו וכן מזכירי האו”ם והליגה הערבית. בין הנעדרים, מטעמי “לוח זמנים”, שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב ושר החוץ הבריטי פיטר המונד. נשיא צרפת פרנסואה הולנד יפתח את הוועידה, ואחר כך ישאו השרים דברים קצרים. האירוע הקצר יסתיים במסיבת עיתונאים שיערוך שר החוץ הצרפתי ז’אן מרק אירו ובסעודת צהריים.



שר החוץ הצרפתי ז'אן- מרק איירו ובאן קי מון בוועידת פריז. צילום: AFP



השר אירו אמר אתמול בראיון ל”לה מונד” כי לצורך הסדר, על הפלסטינים להגיע לפיוס ולאיחוד בין הגדה המערבית לרצועת עזה על בסיס רצון בשלום. הוא הוסיף כי “על חמאס לעשות את הצעד הראשון ולהכיר במדינת ישראל ובהסכמים שהושגו ולוותר על האלימות”, והוסיף כי הוא מקווה שתיפתר ”המחלוקת על השיטה” עם ראש הממשלה נתניהו.



אמש כבר החלו לנסח פקידים בכירים מהמשלחות את הודעת הסיכום, שאמורה להיות תמציתית ולקבוע את העקרונות העיקריים. צרפת מעוניינת בהודעה מפורטת ומחייבת ככל האפשר, בעוד ארה״ב, גרמניה ומדינות נוספות מעדיפות הצהרה כללית בלבד. הפקידים הבכירים הדגישו כי המתכונת הבינלאומית לא נועדה להחליף את הצדדים שלא הוזמנו. “כל הפרמטרים בנושאי הליבה יידונו ויוחלטו בין ישראל לפלסטינים. לא צרפת ולא שווייץ הן שצריכות להחליט על כך”.



בשלב זה עדיין לא ברור מתי תהיה התכנסות המשך לוועידה הנוכחית ובאיזה דרג היא תתקיים. לתהליך אמורות להצטרף בהמשך מדינות נוספות. בימים הקרובים יתפרסם דוח הקוורטט (ארה”ב, רוסיה, האיחוד האירופי והאו”ם) בנושא, ויוזמי הוועידה הצרפתים יתחשבו בו בהמשך צעדיהם.



מנכ”ל משרד החוץ, דורי גולד, התבטא גם הוא בנוגע לוועידת שרי החוץ בפריז ואמר: ”לפני מאה שנים ניסו סייקס ופיקו להכתיב סדר חדש במזרח התיכון. זה היה שיא הקולוניאליזם באזור, זה נכשל וזה ייכשל גם היום. הדרך היחידה לשלום היא דרך מו”מ ישיר ללא תנאים מוקדמים בתמיכת מדינות ערב ולא בוועידה בפריז. ועידות כאלה רק נותנות לאבו מאזן ולפלסטינים פתח מילוט ממו”מ ישיר איתנו”.



בשגרירות צרפת בתל אביב כבר החלו להיאבק על דעת הקהל הישראלית ופרסמו מסמך שאותו הפיצו לכלי התקשורת וכותרתו “להבין את עיקרי יוזמת השלום במזרח התיכון בשלוש דקות”. במסמך כותבים הצרפתים: “כולנו מודעים לקשיים, אבל אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להישאר פסיביים. כל השותפים שלנו נוכחים לדעת שפתרון שתי המדינות מתפורר והמצב הקיים מסוכן. המטרה שלנו היא להניע את כלל הקהילה הבינלאומית כדי שתביא לפתרון פעיל לחידוש תהליך השלום”.